عربستان سعودی در پی کاهش داوطلبانه تولید نفت، کسری بودجه ۲۱ میلیارد دلاری را برای سال میلادی آینده پیش بینی کرد.

پس‌لرزه کاهش تولید نفت در بودجه عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، وزارت دارایی عربستان سعودی در بیانیه بودجه مقدماتی اعلام کرد کسری بودجه ۷۹ میلیارد ریال (۲۱ میلیارد دلار) معادل ۱.۹ درصد تولید ناخالص داخلی را برای سال آینده پیش بینی می‌کند.

این وزارتخانه اعلام کرد پیش بینی می‌شود هزینه در سال ۲۰۲۴، به ۱.۲۵ تریلیون ریال و درآمد به ۱.۱۷ تریلیون ریال برسد. نرخ رشد اقتصادی هم ۴.۴ درصد پیش بینی می‌شود.

طبق گزارش بلومبرگ اکونومیکس، اقتصاد ۱.۱ تریلیون دلاری عربستان سعودی امسال احتمالا کوچک می‌شود که تا حد زیادی به دلیل کاهش عرضه نفت است که از سوی دولت عربستان برای تقویت قیمت نفت، به اجرا گذاشته شده است. این اقدام باعث محدود شدن عرضه در بازار جهانی همزمان با رشد تقاضا برای نفت شده و بهای معاملات نفت برنت را به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رسانده است.

افزایش قیمت، به عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، فضای بیشتری برای حفظ سطح بالای هزینه دولتی فراهم می‌کند. بخش عمده این هزینه‌ها برای متنوع کردن اقتصاد و تقویت بخش غیرنفتی صرف می‌شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با وجود تلاش برای متنوع‌سازی اقتصادی، نفت و پتروشیمی همچنان برای عربستان حیاتی مانده و حدود ۹۰ درصد از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.