رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آیت‌الله کوهستانی بر تربیت اخلاقی در کنار جهاد علمی تاکید داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: آیت‌الله کوهستانی بر تربیت اخلاقی تاکید داشت

به گزارش خبرنگار اعزامی قدس‌آنلاین، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در "همایش ملی بزرگداشت آیت‌الله شیخ‌محمد کوهستانی" در دانشگاه علم و فناوری مازندران در بهشهر اظهار کرد: آیت‌الله کوهستانی یک شخصیت مغفول مانده جامعه ماست.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله کوهستانی علاوه بر جهاد علمی، در تربیت اخلاقی طلاب تاکید و بر اقامه نماز شب اصرار داشت، افزود: ایشان شرط تحصیل در حوزه علمیه‌اش را خواندن نماز شب برای طلاب تعیین کرده بود. چراکه منزل شخصی‌اش را بعنوان حوزه علمیه برگزید و اعلام کرده بود اگر طلبه‌ای نماز شب نخواند راضی نیست‌ در این مکان تحصیل کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آیت‌الله کوهستانی عالمی بود که بر خودش فرض می‌دانست که طلاب را در کنار بال علمی با بال تقوا و نورانیت رشد دهد.

آیت‌الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: آیت‌الله کوهستانی علاوه بر تلاش علمی، تلاش و مبارزه با هوای نفس داشت.
وی با اشاره به اینکه خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت می‌شود، برای اهل سماوات می‌درخشد، گفت: آیت‌الله کوهستانی در خانه‌اش بسیار قرآن تلاوت می‌کرد تا برای اهل سماوات بدرخشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در قرآن متقین مقدار کمی از شب را استراحت می‌کردند، اضافه کرد: در حالات آیت‌الله کوهستانی این موضوع برجسته بود.

آیت‌الله کوهستانی فخر مازندران است

همچنین نماینده ولی‌فقیه در مازندران، آیت‌الله کوهستانی را فخر مازندران دانست.

آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی با اشاره به اینکه برگزاری کنگره بزرگداشت آیت‌الله کوهستانی را به استان مازندران، شهرستان مفاخرپرور بهشهر و روستای کوهستان تبریک می‌گویم، اظهار کرد: آثاری که آیت‌الله در سینه داشت و بیان نمی‌کرد بسیار بیشتر از آثار مکتوب ایشان است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه فعلاً جمع‌آوری شد نسبت به آنچه این شخصیت داشته، اندک است.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران از کسانی که بیش از سه سال زحمت کشیدند تا این کنگره به سرانجام برسد قدردانی کرد و یادآور شد: پیش‌کنگره آیت‌الله کوهستانی تابستان سال گذشته در مشهدمقدس برگزار شد.

تجلیل از عالمان موجب اشاعه فضیلت‌ها در جامعه است

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران نیز در کنگره ملی آیت‌الله کوهستانی، پیام آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور به این کنگره را قرائت کرد.

در این پیام آمده است: تجلیل از عالمان و اندیشمندان بزرگ دینی که با اخلاص و روحیه جهادی عمر گرانمایه خود را در راه نشر معارف نوراتی قرآن و اهل بیت و زنده نگه‌داشتن ارزش‌های الهی و انسانی و تربیت انسان‌ها صرف می‌کنند، حرکتی پسندیده و موجب اشاعه فضیلت ها در جامعه است.

مرحوم آیت‌الله آقای شیخ محمد کوهستانی بی‌شک در زمره عالمان وارسته بود که با وجود محدودیت‌های نظام شاهنشاهی با توکل به خدا و ایثار خدمات ماندگاری در راستای ترویج معارف الهی و تربیت شاگردان برای تحکیم مکتب اسلام به یادگار گذاشت.

این عالم‌پارسا با تاسیس حوزه علمیه در ملک شخصی در روستای کوهستان بهشهر، در انتقال دانش به طلاب تلاش کرد که این حرکت باقیات صالحات و صدقه جاریه برای ایشان است.

آیت الله کوهستانی مرد علم، عمل و اخلاق بود و با وجود تمکن مالی، ساده زیست و مردمی و کمالات معنوی و کرامات بود.

دعای همیشه این فقیه وارسته ماندن در خط اسلام بود و تا پایان عمر بر این مسیر استوار بود.

در بخش دیگری از این پیام امده است: گرامیداشت یاد آن عالم وارسته به‌عنوان الگوی اخلاص عمل و پراکنده کردن رایحه اسلام برای جامعه الهام بخش بود و باید با حراست به آیندگان منتقل شود.

با نثار درود به این عالم ربانی از همه مردم و برگزار کنندگان این مراسم قدردانی دارم و یقین دارم که نکوداشت این عالم برجسته و شکور از نعمات الهی است و توفیق بیشتر علمای اعلام را از خداوند مسئلت دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.