مدیرعامل کانون در نشست ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک با تشریح برنامه های این هفته، بر تمایل و سیاست کانون مبنی بر فاصله گرفتن از تصدی گری و حرکت به سوی تولی‌گری در اجرای برنامه ها خبر داد.

خروج کانون از تصدی‌گری و حرکت به سمت تولی‌گری/ خرید ۸میلیارد کتاب از ناشران/ اکران رایگان و نیم‌بهای«بچه زرنگ» برای گروه‌های مختلف

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست رسانه‌ای ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک با شعار «کودکی بهتر، زندگی بهتر» با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری و جمعی دیگر از معاونین، امروز چهارشنبه ۱۲ مهرماه در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علامتی با اشاره به اینکه بحث و بررسی برای شکل‌گیری هفته ملی کودک از سال ۱۸۲۵ توسط نمایندگان کشورهای مختلف در ژنو آغاز شد گفت: آن زمان یک کنفراس جهانی تحت عنوان رفاه برپا شد و پس از آن کشورها روزی را تحت عنوان روز ملی کودک انتخاب کردند؛ البته هر کشوری انتخاب روز را متناسب با شرایط بومی و فرهنگی خودش‌ در دستور کار قرار داد.

وی در ادامه افزود: در سال ۱۳۷۲ با حضور نمایندگانی از کانون پرورش فکری، سازمان آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی ۱۶ مهر به عنوان روز ملی کودک ‌انتخاب شد و این روز در تقویم رسمی قرار گرفت؛ همچنین از سال ۹۳ مسئولیت دبیرخانه هفته ملی کودک برعهده کانون گذاشته شد.

ایجاد رفاه برای کودکان؛ هدف اصلی روز جهانی کودک

علامتی با بیان این که هدف اصلی روز جهانی کودک ایجاد رفاه برای کودکان است و در واقع فلسفه اصلی این روز ملی را شکل می‌دهد، تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم همه برنامه ها صرفاً در هفته کودک برگزار شود، بلکه سراسر روزها باید به کودکان توجه کنیم اما این هفته یک بهانه ای است که ما مسئولین و خانواده‌ها متوجه اهمیت تربیت کودک شویم.

وی در ادامه افزود: توجه به مقوله کودک و نوجوان یکی از موضوعات مهمی است که قدمت طولانی هم دارد و کشور ما در مقایسه با سایر کشورها خیلی‌ خوب عمل کرده و پیشگام هستیم.

مدیرعامل کانون تاکید کرد: اما به همان اندازه هم باید متوجه کودکان کار و کودکانی با نیازهای ویژه باشیم و در واقع این هفته ‌به نوعی تلنگری برای ماست که به آنها توجه بیشتری داشته باشیم.

علامتی در ادامه به اهداف جزیی تر نیز اشاره کرد و گفت: همگرایی و ‌هم‌افزایی فعالیت نهادها هم در دستور کار ماست، همچنین ارتقاء سطح دانش و آگاهی‌ نسبت به حوزه کودک، معطوف نمودن توجه مسئولان به نیازهای قشر کودک به ویژه با کودکانی با نیازهای ویژه، آگاهی رسانی در خصوص نیازهای کودک و فرهنگسازی برای امکان مشارکت کودکان از برنامه های جزیی تر ما خواهد بود. طبیعتاً در این هفته مخاطبانی خواهیم داشت اما در کنار کودکان،  مربیان، اولیاء ترییتی و فعالان نیز از مخاطبان ما هستند.

به گفته علامتی؛ برنامه های هفته کودک از ۱۵ تا ۲۱ مهرماه برگزار می شود و روزشماری برای این ایام در نظر گرفته شده و محورهایی همچون کودک، صلح، امنیت، محیط زیست، خانواده، عدم تبعیض، تربیت، آگاهی و شکوفایی و ... بخش هایی از آن است.

علامتی تاکید کرد: برای سهولت در طراحی و اجرای برنامه‌های این هفته، در دو سطح اجرا می شوند که شامل اجرای برنامه برای کودک و اجرای برنامه درباره کودک خواهد بود.

با دست پر آمده ایم

ما امسال نسبت به سال گذشته دست پرتر هستیم و برنامه های متنوعی برای کودکان داریم. کانون پرورش فکری در این ایام، انیمیشن «بچه زرنگ» را به بچه ها هدیه می کند و دانش آموزان در قالب اردوی یک روزه می توانند آن را تماشا کنند. همچنین پخش نیم‌بهای این فیلم را هم خواهیم داشت و یک اکران اختصاصی رایگان برای کودکان کار داریم که یک روز میهمان ما هستند. همچنین این اکران برای کودکان شهدای حرم، کودکان با نیازهای ویژه نیز در نظر گرفته شده و می توانند رایگان به تماشای این پویانمایی بنشینند اما اکران برای مدارس نیم بها خواهد بود.

خروج کانون از تصدی‌گری و حرکت به سمت تولی‌گری/ خرید ۸میلیارد کتاب از ناشران/ اکران رایگان و نیم‌بهای«بچه زرنگ» برای گروه‌های مختلف

در ادامه کریمی صارمی معاونت تولید کانون طی سخنانی تصریح کرد: «بچه زرنگ» با قدرت اکرانش را شروع کرده و امیدواریم بتوانیم با این انیمیشن یک جریان بزرگ به وجود بیاوریم و از طریق آن می توانیم ایدئولوژی دینی خود را گسترش دهیم. طبق آخرین آمار ۲۵ فیلم سینمایی در کانون در حال تولید است. هزینه تولید انیمیشن در ایران نسبت به کشورهای دیگر بسیار کمتر است و باید از این فرصت استفاده کنیم و این می تواند یکی از افتخارات نظام باشد و در واقع فرصتی است که می تواند یک ‌جریان اشتغالزایی به وجود بیاورد.

در ادامه علامتی تاکید کرد: کانون خودش را از تصدی گری خارج می‌کند و به سمت تولی گری می رود. البته این موضوع صفر و صد نیست. مثلاً در حوزه کتاب و فیلم باید تولید داشته باشیم اما سال گذشته حداقل ۲۹ میلیارد برای چاپ، تولید و خرید کتاب کودک و نوجوان داشتیم که از این مقدار ۸ میلیارد کتاب از ناشران دیگر خریدیم. در حوزه فیلم هم وسط می ایستیم و تولی گری می کنیم. نمونه آن «بچه زرنگ» است که کانون پای کار بود و روی آن سرمایه گذاری کرد و در ساخت از بخش خصوصی کمک گرفتیم و در حوزه بازارپردازی هم از تولیدکنندگان داخلی استفاده می کنیم.

در ادامه فلاح معاون فرهنگی کانون تاکید کرد: امسال در کارگروهی که تشکیل دادیم اجماع بر این بود که توجه به ارتقای کیفی زندگی کودکان جزو مولفه های اصلی باشد و این شعار جدی ما بود و سعی کردیم عموم فعالیت ها را به سمت ارتقای کیفی کار پیش ببریم.

وی در ادامه تاکید کرد: در تابستان دوره های خوبی را برگزار کردیم که استقبال خوبی از آن شد و قرار است از مجموعه دستاوردها و خروجی تابستانی آن نمایشگاه بگذاریم. عمده دستاوردها متعلق به دانش آموزان است اما بخش خانواده و تولیدات آنها را هم اضافه کردیم. همچنین هرسال به صورت نمادین در روز ملی کودک عضویت نمادین کانون را داریم و امسال هم به همین روال خواهد بود و علاقمندان می توانند به صورت رایگان عضو کانون شوند. همچنین در استان ها نیز کارگاه های ادبی و هنری برگزار خواهد شد.

فلاح اظهار کرد: حدود ۱۵۰ کتابخانه سیار داریم که به ۲ هزار روستا خدمات می دهد و در این هفته بحث کودکان حاشیه نشین هدف ما هستند و پیک امید نیز به ارائه خدمات به بچه هایی که دسترسی ندارند می پردازد و به مناطق کم برخوردار می رود. علاوه بر این در برخی استان ها نمایشگاه و جشنواره اسباب بازی نیز برگزار می شود.

هم نشینی با بزرگان فرهنگ و هنر

در ادامه علامتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور نویسندگان قدیمی در کانون گفت: اگر کانون بخواهد مرجعیت خودش را بازیابی کند باید با بزرگان فرهنگ و هنر رفت و آمد کند. این مسئله را شروع کردیم و دوشنبه و پنجشنبه ها هنرمندان و اساتید به کانون می آیند که البته خیلی خبری نمی شود اما این جلسات برپا می شود و  هدف کانون در آغوش گرفتن همه فعالان حوزه کودک و نوجوان است. ضمن اینکه احیای برخی از آثار نویسندگان را نیز در دستور کار قرار دادیم و حتی اجرایی هم شده است.

مجتبی دانشور مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون نیز تاکید کرد: بیش از ۴۰۰ کالای «بچه زرنگ» پیش بینی شده و با برخی از سینماها به ویژه آنها که در اختیار کانون است، رایزنی کردیم که این کالاها در سینماها یا فروشگاه های اطراف در دسترس مردم باشد. با بقیه سینماها هم در حال رایزنی هستیم اما سیستم توزیع مشخصی نداریم و باید با تک تک سینماداران‌ صحبت کنیم و ‌نهایت تا یکی دو هفته دیگر در پردیس ملت،‌ کورش و ایران مال این محصولات را قرار خواهیم داد.

علامتی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالاتی پیرامون شهر جهانی کودک و عبارت دیزنی لند اسلامی تاکید کرد که من این عبارت دیزنی لند را به کار نبردم و فقط مثالش را زدم. فراموش نکنید شبکه های معاند نمی خواهند ما پیشرفت کنیم و از آن حرف بهره برداری کردند. تمام تلاشمان این است که امسال کلنگش را بزنیم و البته این روند مراحل مختلفی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.