۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 921217

وزیر راه و شهرسازی روز جمعه در راستای توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و کریدوری به جمهوری آذربایجان سفر خواهد کرد.

بذرپاش به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی روز جمعه به جمهوری آذربایجان سفر خواهد کرد. این سفر در راستای توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و کریدوری میان ایران و آذربایجان انجام خواهد شد.

گفتنی است، گذرگاه یا دالان زنگزور یکی از مهم‌ترین مسیرهای حمل و نقل زمینی است که جمهوری آذربایجان و نخجوان را از طریق ارمنستان به روسیه و ترکیه متصل می‌کند و زمینه را برای ارتباط آسیا، اروپا و خاورمیانه با یکدیگر فراهم می‌سازد. این گذرگاه قدیمی در گذشته از طریق یک خط ریلی برقرار بود اما با تشدید اختلاف‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان احیای این مسیر به موضوعی مناقشه‌برانگیز تبدیل شد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که در سفر یک روزه به نخجوان با الهام علی اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان دیدار داشت، درباره کریدور زنگزور ادعا کرد که «سیگنال‌های مثبتی از ایران» در خصوص کریدور زنگزور وجود دارد.

این مقام ارشد ترکیه‌ای گفت که ما تلاش خود را برای افتتاح کریدور زنگزور انجام می‌دهیم، سیگنال‌های مثبتی نیز از ایران وجود دارد، اگر ارمنستان از باز شدن کریدور زنگزور جلوگیری کند، امکان عبور این کریدور از ایران وجود دارد.

اردوغان گفت: «تمامی خطوط زمینی و ریلی از طریق (جمهوری) آذربایجان تجارت را تقویت می‌کند. کریدور زنگزور به قارص (استانی در ترکیه) متصل می‌شود».

ادعای اردوغان درباره «سیگنال‌های مثبت» از ایران در شرایطی مطرح شده که پیش از این مقام‌های ارشد جمهوری آذربایجان و ترکیه بارها درباره ایجاد کریدور زنگزور و اتصال زمینی جمهوری آذربایجان به منطقه خودمختار نخجوان صحبت کرده‌اند.

همچنین مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌اند که با هرگونه تغییر در مرزهای شناخته شده بین‌المللی مخالف هستند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران که روز دوشنبه دهم مهرماه برگزار شد، درباره تحولات در قفقاز جنوبی بیان کرد: مسائلی که در منطقه وجود دارد در چارچوب‌های منطقه‌ای قابل حل و فصل است. از گفت‌وگوهای منطقه‌ای به خصوص در چارچوب قالب ۳+۳ و مشورت و تبادل نظر و همکاری کشورها در این چارچوب حمایت می‌کنیم و همواره اعلام کردیم آماده کمک و مشارکت در چارچوب نشست‌های ۳+۳ هستیم. وی همچنین ضمن مخالفت ایران با تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه، خاطرنشان کرد: همواره از تمامیت ارضی آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 0
    با سلام اقای. بذر پاش حواست جمع باشد .اتفاقی که برای رضا شاه افتاد و ارارات کوچک را به ترکیه بخشید که حالا این همه جنگ وگرفتاری و طمع ورزی ترکیه را شاهدیمِ. کوچکترین امتیاز به ترکیه و علی اف و موافقت با کریدور در ایران ویا در ارمنستان. خیانت نابخشودنی است.حق حاکمیت ابران وارمنستان بر ذره ذره خاک کشورهایمان باید حفظ شود . تا ارتباط شمال جنوب از طریق ارمنستان نبز برقرار بماندِ. ومانع توسعه طلبی نوعثمانی گرایان ال اردوعان گرفته شوِدِ