مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تعاون از ایجاد ۴۵ هزار و ۲۶۳ فرصت شغلی در بخش تعاونی‌ها طی سال جاری خبر داد.

ایجاد ۴۵ هزار شغل از طریق تعاونی‌ها در سال جاری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، مهدی احمدزاده گفت: در سال گذشته تعداد ۱۹۴۴ شرکت تعاونی جدید در کشور تشکیل شد که ۴۵ هزار و ۲۶۳ فرصت شغلی از این طریق ایجاد شد که از این تعداد ۳۶۷ شرکت تعاونی در روستاها و مناطق عشایری بوده و ۷۰۹۴ فرصت شغلی هم در مناطق روستایی ایجاد شده است.

وی سهم روستائیان از شرکت‌های تعاونی ایجاد شده را ۱۹ درصد عنوان کرد و گفت:‌۱۶ درصد فرصت‌های شغلی هم در مناطق روستایی ایجاد شده است.

مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تعاون گفت: در سال جاری رشد قابل لمسی در تعاونی‌های تولید روستایی ایجاد می‌شود، امسال تا کنون ۶۵۷ شرکت تعاونی در کشور تشکیل شده که از این تعداد ۱۳۲ شرکت تعاونی معادل ۲۰ درصد در مناطق روستایی تشکیل شده است.

احمدزاده همچنین گفت:‌ از تعداد ۱۴ هزار و ۸۶۹ فرصت شغلی ایجاد شده در سال جاری ۲۵۶۴ فرصت شغلی معادل ۱۷ درصد در مناطق روستایی ایجاد شده است.

وی گفت:‌ در دولت سیزدهم وزارت تعاون با وجود اینکه متولی اشتغال روستا نبود، اما اولویت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی بوده است و از سال گذشته تا امروز یک خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی برای ایجاد اشتغال روستایی در نظر گرفته‌ایم و در این زمینه تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین معاونت تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت تعاون امضاء شده است.

مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تعاون با بیان اینکه یکی از مشکلات شرکت‌های تعاونی و تولیدکنندگان تأمین وثیقه برای تسهیلات بانکی است، گفت: با تفاهم‌نامه سه‌جانبه مشکل ضمانت وام‌های تعاونی‌ها حل شده و تا کنون ۱۰۱۸ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های تعاونی روستایی پرداخت شده که این مبلغ از مرداد سال گذشته تا کنون یعنی به مدت یکسال به شرکت‌های تعاونی پرداخت شده است.

احمدزاده همچنین گفت: تفاهم‌نامه دیگری بین معاونت توسعه تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت صادرات تعاون منعقد شده که ۳ هزار میلیارد تومان برای حمایت از طرح‌های تعاونی روستایی و مناطق کمتر توسعه‌یافته اختصاص می‌یابد در کنار آن خدمات ویژه در حوزه تعاون به شرکت‌ها ارائه می‌کنیم.

به گفته وی، مهمترین مشکل تعاونی‌ها و وام‌گیرندگان تأمین وثایق در مناطق روستایی است که شبکه بانکی اسناد زمین و منازل روستایی را قبول نمی‌کند، اما صندوق ضمانت تعاون این اسناد را می‌پذیرد و برای متقاضیان ضمانت صادر می‌کند که می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تعاون گفت: از ابتدای دولت تا امروز ۱۷۳۶ طرح تعاونی در کشور راه‌اندازی شده که از این تعداد حدود یک سوم معادل ۵۷۲ طرح در حوزه روستایی و عشایری بوده است و در هفته تعاون سال گذشته رشد مشارکت تعاونی‌ها ۲۸ درصد بود که این رقم در سال جاری به ۳۷ درصد افزایش یافته است.

احمدزاده در مورد اینکه چه سهمی از تعاونی‌ها در حساب‌های پیشرفت و عدالت در نظر گرفته شده است گفت: امسال قرار است ۲۵ درصد تسهیلات تکلیفی دولت از جمله منابع حساب پیشرفت و عدالت به بخش تعاون پرداخت شود و دولت و مردم برای حساب‌ پیشرفت و عدالت کارگروهی تشکیل می‌دهند که صلاحیت متقاضیان را بررسی کند البته هنوز منابع این حساب پرداخت نشده است، اما تفاهم‌نامه‌ با دستگاه‌ها در حال تهیه و امضاء شدن است.

وی گفت: به مناسبت ۱۵ مهر ماه روز ملی روستا ۳۸ شرکت تعاونی در نمایشگاه روستا آباد حضور دارند که به عرضه محصولات اعضای خود می‌پردازند.

وی گفت: در معاونت تعاون سه کار کلیدی در حوزه تعاون انجام شده یکی از آنها تفاهم‌نامه با نهادهای عمومی از جمله بنیاد علوی است که ۳۷۵ شرکت تعاونی در مرحله ثبت و ایجاد و ۲۰۲ شرکت تعاونی با عنوان تعاونی آبادانی و پیشرفت تشکیل شده که از این تعداد ۳۲ طرح در مناطق روستایی و محروم تشکیل شده است.

مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تعاون گفت: کار دوم این است که با گروه‌های مردم‌نهاد کار می‌کنیم و دنبال احیای تعاونی‌های محروم و کمتر توسعه هستیم در این زمینه ۷۴ شرکت تعاونی در حال ثبت و احیاء است و همچنین در مناطق روستایی و عشایری طرح‌های زیادی اجرا شده است که طبق قواعد سازمان تأمین اجتماعی نمی‌توانند کد کارگاهی بگیرند، در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با صندوق بیمه کشاورزی و عشایری امضاء کرده‌ایم که تا امروز ۲۴۵ کارگزاری صندوق برای بیمه کردن کارگاه‌ها از جمله شرکت‌های تعاونی تشکیل شده و ۴۸ هزار و ۷۹۱ فقره بیمه‌نامه در بخش تعاون صادر شده است.

احمدزاده گفت: تفاهم‌نامه جدیدی هم امضاء می‌شود که با بنیاد برکت است و همچنین یک تفاهم‌نامه با قرارگاه مرکزی جهاد سپاه کوثر انجام می‌شود که شرکت‌های تعاونی در مناطق روستایی تحت حمایت قرار می‌گیرند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.