مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: برنامه کنترل جمعیت سگ‌ها توسط وزارت کشور ابلاغ شده که ستادهای مربوطه باید توسط شهرداری‌ها در سطح شهرستان‌ها فعال شوند که این کار در حال انجام است اما سرعت کار خیلی کند است.

اجرای برنامه کنترل جمعیت سگ‌ها خیلی کند است

به گزارش قدس خراسان، جواد اعلمی در نشست خبری که به مناسبت روز ملی دامپزشکی یکشنبه ۱۶ مهرماه در مؤسسه سرم‌سازی رازی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از کشتارگاه‌های سنتی ما به سمت صنعتی شدن پیش رفته است به‌طوری‌که سالانه ۱۶۰ هزار تن گوشت سفید و ۸۰ هزار تن گوشت قرمز در استان با نظارت بهداشتی دامپزشکی وارد بازار می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در ادامه افزود: این استان در طول سال به طور متوسط حدود ۱۶۰ هزار تن تولید گوشت سفید دارد که تحت نظارت مجموعه دامپزشکی روانه بازار می‌شود. حدود ۸۰ هزار تن نیز تولید گوشت قرمز داریم که هم نیاز استان را برطرف می‌کند و هم حجم قابل توجهی به سایر استان‌ها صادر می‌کند.

وی گفت: حجم وسیعی از نهاده‌های خوراک دام مانند ذرت سویا و کنجاله‌ها از مرزهای استان وارد می‌کنیم که شرایط بهداشتی آن از طریق دامپزشکی سنجیده می‌شود، قبلاً در خراسان رضوی دو کارخانه خوراک دام داشتیم اما الان صد کارخانه با پروانه بهداشتی فعال داریم. همچنین در حال حاضر در خیلی از دهستان‌ها مرکز دامپزشکی داریم که در حوزه پیشگیری و درمان وجود دارد.

اعلمی بیان کرد: میزان ارزش افزوده خدمات دامپزشکی طبق اعلام رسمی دیوان محاسبات کشور یک به ۷ است یعنی هر یک ریال هزینه ۷ ریال سود به کشور می‌رساند. سرمایه ثابت دام زنده در حال حاضر در استان بین ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی از صادرات ۵۸ هزار تن تخم مرغ و ۵ میلیون قطعه پولت تخم گذار طی ۶ ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: طی این مدت حدود ۲ هزار تن انواع خوراک و مکمل و ۱۳ هزار قطعه ماهی تزئینی نیز به دو مقصد عراق و افغانستان انجام شده است که ارزش کل این صادرات ۱۵ میلیون دلار است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: میزان مصرف گوشت مرغ استان روزانه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن است و حدود ۲۰۰ تن هم تخم مرغ در روز مصرف می‌شود. از ۸۰ هزار تن تولید سالانه گوشت قرمز حدود ۷۰ درصد در استان خودمان به مصرف می‌رسد.

وی در خصوص صادرات محصولات گفت: ۵۸ هزار تن صادرات تخم مرغ داریم و حدود ۵ میلیون پولت مرغ تخم‌گذار عمدتاً به کشورهای عراق و افغانستان از استان صادر می‌شود و حدود ۱۳ هزار قطعه ماهی تزئینی در شش ماهه ابتدایی سال صادرات داشته‌ایم.

اعلمی درباره زمان بهره‌برداری از مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان تشریح کرد: این مرکز با حساسیت بیشتری در حال تجهیز است. قرار بود تا پایان سال افتتاح این مرکز صورت بگیرد اما بهره‌برداری از آن به تابستان ۱۴۰۳ موکول شده است.

وی درباره موضوع جوجه‌ریزی گفت: در هر ماه به طور متوسط حدود ۹ میلیون جوجه‌ریزی انجام می‌شود که برای هر جوجه در دوران پرورش حدود پنج نوع واکسن استفاده می‌شود که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی درباره وجود هورمون در مرغ گوشتی و مصرفی در بازار گفت: دلیلی برای وجود هورمون در مرغ وجود ندارد به دلیل اینکه نیازی به این کار نیست و هم اینکه هزینه زیادی برای مرغدار به همراه دارد. در حال حاضر با توجه به تغییرات نژادی و اصلاح نژادی صورت گرفته و فرمول غذایی که دقیق و متناسب با نیاز نگهداری و پرورش تولید طیور تنظیم شده، صددرصد توان تولید پرنده بدون هیچ هورمون و داروی محرک رشدی را داریم و این شایعه است و به هیچ عنوان صحت ندارد، حتی برای اثبات این موضوع نمونه‌برداری‌هایی صورت گرفته و هیچ هورمونی در مرغ‌ها دیده نشده است.

افتتاح ۱۲ طرح به ارزش ۹۵ میلیارد تومان با ظرفیت اشتغالزایی برای ۱۲۰ نفر در شهرستان‌های طرقبه سبزوار و فریمان و برگزاری اردوهای جهادی در شهرستان‌های خلیل آباد و کاشمر از جمله برنامه‌های هفته دامپزشکی بود که مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی به آن اشاره کرد.

اعلمی متذکر شد: امسال موضوع بیماری هاری مقداری جدی‌تر شده است، جمعیت سگ‌های بدون صاحب خیلی زیاد است و متأسفانه مردم ما بر اساس حس ترحم اقدام به غذا رسانی به این حیوانات می‌کنند و این موضوع یک تهدید برای گسترش بیماری هاری و افزایش حملات این حیوانات به انسان‌هاست، البته جمعیت سگ‌های بلاصاحب در حاشیه مناطق را نمی‌توان کامل از بین برد چراکه باعث ورود حیوانات حیات وحش به شهرها می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: برنامه کنترل جمعیت سگ‌ها توسط وزارت کشور ابلاغ شده که ستادهای مربوطه باید توسط شهرداری‌ها در سطح شهرستان‌ها فعال شوند که این کار در حال انجام است اما سرعت کار خیلی کند است. ستاد کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد از این جهت اهمیت دارد که این سگ‌ها جمع‌آوری و عقیم می‌شوند و واکسن هاری دریافت می‌کنند سپس رها می‌شوند و آن تعدادی که قابل درمان نیستند به روش مرگ آرام از بین می‌روند

وی افزود: واکسیناسیون هاری سگ‌های دارای صاحب هم اهمیت دارد که قاعدتاً سگ‌های گلّه تحت پوشش واکسیناسیون رایگان هستند، سگ‌های نگهبان هم اگر به مراکز دامپزشکی برده شوند به صورت رایگان واکسن دریافت می‌کنند. سگ‌های خانگی هم باید در مراکز بخش خصوصی واکسیناسیون انجام دهند. واکسن هم به اندازه کافی وجود دارد و هیچ کمبودی نداریم.

اعلمی بیان کرد: مردم از نگهداری حیوانات خانگی که با اصول بهداشت انسانی سازگار نیست پرهیز کنند، همچنین از دادن غذا به سگ‌های ولگرد که افزایش آن‌ها باعث افزایش بیماری‌ها می‌شود، پرهیز کنند.

تولید سه نوع واکسن دام و طیور در مؤسسه سرم سازی رازی مشهد

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی شعبه شمال شرق کشور در این نشست در خصوص اقدامات این مؤسسه تشریح کرد: دی ماه امسال یکصدمین سال تأسیس این مؤسسه خواهد بود و در حال حاضر بالغ بر ۸۰ فرآورده مختلف از جمله انواع واکسن‌های مورد مصرف پزشکی دامپزشکی و انواع آنتی ژن‌های تشخیصی را تولید می‌کند.

دکتر حمیدرضا فرزین ادامه داد: مؤسسه رازی هم از نظر تنوع محصولات و هم از حیث تکنولوژی تولیداتی که دارد در منطقه منحصر به فرد است.

وی افزود: مؤسسه رازی شعبه شمال شرق در مشهد در بین ۶ شعبه رازی در کشور قدیمی ترین شعبه است که در سال ۱۳۲۸ تأسیس شده است.

طبق گفته رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی شعبه شمال شرق کشور، در حال حاضر سه واکسن آفروتوکسمی‌، قانقاریا و واکسن بورس عفونی در این مجموعه تولید می‌شود.

فرزین در ادامه گفت: سالانه بالغ بر ۱۵ میلیون دوز واکسن آفروتوکسمی‌، ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز واکسن قانقاریا تولید می‌شود که بیش از ۸۰ درصد نیاز کشور را در مشهد تولید می‌کنیم. همچنین واکسن بیماری بورس عفونی طیور سالانه بالغ بر ۳۶۰ میلیون دوز در این مؤسسه بعنوان تنها مرکز تولید کننده این واکسن تولید می‌شود.

وی تشریح کرد: تولید چند فرآورده جدید را در دست اقدام داریم که امیدواریم برخی از آنها تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به بهره برداری برسد، یکی از آنها واکسن پنجگانه آفروتوکسمی قانقاریا است که به صورت باکتری تولید می‌شود که هم از نظر هزینه‌های مصرف و هم واکسیناسیون و نگهداری بسیار به صرفه خواهد بود، همچنین واکسن دیگری که در دست تولید داریم واکسن ۶ گانه توکسوئیدی آفروتوکسمی است که تکنولوژی جدیدتری نسبت به انواع قبلی دارد، سومین واکسنی که در مراحل نهایی تأیید است واکسن آنتروتوکسمی شتر مرغ است که تا الان در ایران تولید نمی‌شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی شعبه شمال شرق کشور افزود: واکسن دیگری که در دست اقدام داریم واکسن نوترکیب آنفولانزای فوق حاد اچ فایو است که بر پایه تکنولوژی بسیار جدید ریورس ژنتیک در حال ساخت است و در کل دنیا کشورهایی که توانسته اند به این تکنولوژی برسند کمتر از انگشتان یک دست است اما همکاران ما در شعبه شمال شرق مؤسسه رازی طی دو سال گذشته با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که داشتند توانستند به این تکنولوژی دست یابند، این واکسن تولید شده و امیدواریم بتوانیم در سال آینده به بهره برداری برسانیم که یکی از واکسن‌های بسیار خوب در حوزه طیور خواهد بود.

فرزین در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص خرید عقرب توسط این مؤسسه تبیین کرد: پرورش عقرب در رازی انجام می‌شود، در مورد مار هم با تعدادی از افراد مارگیر در کل کشور قرارداد داریم که این کار تحت نظارت محیط زیست کشور انجام می‌شود و هر ساله به آنها اعلام می‌کنیم به چه تعداد و انواع از مار نیاز داریم، سم گیری انجام می‌شود و پس از آن مارها به مارگیرها برگردانده می‌شود تا با نظارت نماینده محیط زیست و مؤسسه رازی به محیط زیست اصلی خود برگردند. چند سالی است متأسفانه افرادی اقدام به پرورش عقرب کرده اند و همچنین سمومی که از کشورهای دیگر مثل تاجیکستان و ارمنستان می‌آورند، این سموم وارداتی تست شده و کارایی لازم را ندارند. خرید مار و عقرب و سم عقرب توسط مؤسسه رازی انجام نمی‌شود.

نایب رئیس سازمان نظام دامپزشکی خراسان رضوی هم در ادامه این نشست گفت: در این استان بیش از ۳۳۰۰ عضو داریم که از این تعداد حدود ۸۵ نفر آن فوق تخصص دامپزشکی دارند، ۱۴۱۸ نفر دکترای عمومی، ۱۸ نفر کارشناس ارشد، ۴۱۸ نفر کارشناس و حدود هزار نفر کاردان و تکنسین هستند.

وی رویکرد نظام دامپزشکی را حرکت به سمت بخش خصوصی دانست و افزود: در بحث پروانه‌های بهداشتی مراکز دامی در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۲۳۰پ روانه صادر شده که در شش ماه ابتدایی سال جاری این عدد حدود ۲۴۲۳پ روانه است. در خصوص ماده ۲ صدور و تمدید پروانه‌های مراکز دامپزشکی مثل داروخانه‌ها، کلینیک و … در سال جاری امور مربوط به حدود ۲۰ پروانه داروخانه، ۵ درمانگاه و ۱۶ مورد مرکز مایه‌کوبی دامپزشکی انجام شده است.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.