«سامو» تنها پسر ناخدا صبور، نوجوانی بندری، باهوش، پر شر و شور و ماجراجو است. او درگیر اتفاق‌های پیچیده و عجیبی می‌شود و خانواده و دوستانش را هم درگیر ماجراهای خود می‌کند. نیت او در هر ماجرا پاک و صادقانه است اما ناخواسته سبب بر هم زدن بندر کوچکشان می‌شود و برای خود و اطرافیانش دردسر ایجاد می‌کند.

«سامو بندری» می‌توانست مثل «قصه‌های مجید» شود

به گزارش قدس آنلاین، سریال «سامو بندری» به تهیه‌کنندگی سید علیرضا سبط احمدی و کارگردانی ابراهیم فروزش در بندر بوشهر تصویربرداری و تولید شده و زنده‌یاد اصغر عبداللهی نویسندگی این سریال را برعهده داشته است. این سریال که در ۱۳ قسمت تولید شده، هر شب ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن شبکه یک می‌رود.

با سیدعلیرضا سبط احمدی، تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی که پیش از این سریال «ایلدا» را برای شبکه یک، تهیه‌کنندگی کرده و اکنون مشغول ساخت یک فیلم سینمایی است درباره جزئیات ساخت سریال «سامو بندری» گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

سیدعلیرضا سبط احمدی
سیدعلیرضا سبط احمدی

سریال «سامو بندری» که قصه‌هایی درباره یک نوجوان بوشهری را تعریف می‌کند با چه رویکرد و هدفی ساخته شده است؟

پرداختن به نوجوانان، خانواده و ارتباطات فامیلی و قومی و فرهنگ قومیت‌های مختلف از جمله منطقه جنوب کشور، امید و کار و تلاش بی‌وقفه و عجین بودن و ارتباط عمیق مردم منطقه با آب‌های خلیج نیلگون فارس از جمله محورهای موضوعی سریال «سامو بندری» است. از ویژگی‌های پروژه هم اینکه تصویربرداری بخش‌های زیادی از کار روی لنج یا قایق در آب‌های خلیج همیشه فارس انجام شده است. در این سریال حدود ۱۵۰ بازیگر از بازیگران و هنرمندان سینما، تلویزیون و تئاتر حضور دارند همچون حسن پورشیرازی، مائده طهماسبی، مهدی فقیه و علی اوسیوند و بقیه بازیگران هم از هنرمندان بومی جنوب کشور هستند از جمله شخصت اصلی سریال «علی صداقت» در نقش سامو.

چه شد که فیلم‌نامه زنده‌یاد اصغر عبداللهی را با ابراهیم فروزش (کارگردان اثر) کار کردید؟

من افتخار همکاری طولانی مدت با آقای فروزش دارم و چندین فیلم سینمایی را با هم کار کردیم. ارتباط من با ایشان از فیلم «زمانی برای  دوست داشتن» شروع شد و تا ساخت فیلم‌های «سنگ اول» و «شیر تو شیر» ادامه یافت. طرح اولیه «سامو بندری» را زنده‌یاد اصغر عبداللهی به من داد. طرح را به سیمافیلم دادم و با ساخت آن موافقت شد. «سامو بندری» نخستین سریال آقای فروزش بود در حالی که ایشان فیلم‌ها و مستندهای سینمایی زیادی در کارنامه‌اش دارد. آقای فروزش هم از ساخت سریال استقبال کردند چون فیلم‌نامه آن شبیه سبک کارهای خودش بود؛ کارهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که بیشتر به سبک زندگی و فرهنگ اقوام و اقلیم‌های مختلف می‌پردازد. هر قصه‌ای که برای «سامو» اتفاق می‌افتد یک اپیزود سریال را تشکیل می‌داد و هر اپیزود هم حدود ۶ یا ۷ قسمت شد. با توجه به مشکلات بودجه‌ای و اولویت‌های تولید سیمافیلم و همچنین گرمای تابستان جنوب، دو اپیزود از این مجموعه را برای سیمافیلم آماده کردیم و تحویل دادیم. کار را سال ۹۷ ساختیم و زمان پخش هم تصمیم سیمافیلم بود.

قرار بود این سریال در چند اپیزود ساخته شود؟

قرار بود سریال در هفت اپیزود پنج قسمتی ساخته شود یعنی ۳۵ قسمت اما به تولید و پخش همین دو اپیزود بسنده شد. فقط هم مشکلات بودجه‌ای سیمافیلم نبود بلکه در آن زمان، ساخت سریال «ایلدا» که اثری با مضمونی استراتژیک و قصه دفاع مقدس بود به من پیشنهاد شد. به من گفتند ساخت «سامو بندری» را تا اپیزود دوم، تمام و ساخت «ایلدا» را شروع کنم در واقع اولویت‌ها تغییر کرد اما فیلم‌نامه «سامو بندری» برای هفت اپیزود پنج قسمتی آماده بود.

احتمال ساخت ادامه این اپیزودها وجود دارد؟

بنا به تجربه می‌گویم وقتی کاری در مقطعی بسته شود، همان جا تمام می‌شود. ضمن اینکه نقش اصلی سریال «علی صداقت» از دوران نوجوانی عبور کرده و اکنون وارد دانشگاه شده است. تولید این سریال مربوط به سال ۹۷ است و پنج سال از آن زمان می‌گذرد. فرایند تولید هم بر اساس روال بقیه کارهای مشابه حدود ۷-۶ ماه زمان برد.

چرا سریال با این فاصله زمانی از تولید به پخش رسید؟

زمان پخش سریال به برنامه‌ریزی و سیاست‌های سیمافیلم و سازمان صدا و سیما برمی‌گردد که کارهایش را در مقاطع مختلف و با توجه به نیازها و اقتضائات هر دوره برای چیدمان کنداکتور و رنگ‌آمیزی پخش آماده می‌کند. ما هم تابع تصمیم‌گیری‌های سازمان که سفارش‌دهنده کار است، هستیم. وقتی سریالی در ۱۳ قسمت ساخته می‌شود زمان پخش متناسب با تعداد قسمت‌هایش را می‌طلبد.

همذات‌پنداری مخاطب در سریال‌های کودک و نوجوان مهم است و هر چه قصه‌های مرتبط با شخصیت اصلی بیشتر باشد، درگیری مخاطب با آن شخصیت بیشتر می‌شود، شخصیت سامو بندری با ساخت دو اپیزود می‌تواند مانند شخصیت‌هایی همچون مجید در قصه‌های مجید یا کمال در حکایت‌های کمال ماندگار شود؟

به نظرم جای آثار مرتبط با نوجوان در کنداکتور پخش سال‌های اخیر تلویزیون، خالی است. حتی در بخش سینمایی هم تعداد آثار کودک و نوجوان، کم و مهجور است. وظیفه مهم رسانه ملی این است که براساس اقتضائات گروه‌های سنی و اقشار مختلف جامعه بتواند سریال‌سازی و الگوسازی کند. در دهه‌های گذشته می‌دیدیم کنداکتور پخش تلویزیون از آثار مرتبط با کودک و نوجوان خالی نبود و شبکه‌های مختلف، سریال‌هایی را با شخصیت محوری یک نوجوان پخش می‌کردند سریال‌هایی همچون حکایت‌های کمال که در چند سال اخیر ساخته و پخش شد یا سریال ماندگار قصه‌های مجید که مربوط به دهه۶۰ است و هنوز بازپخش می‌شود، این نشان می‌دهد جای سریال‌های کودک و نوجوان تا چه اندازه در تلویزیون خالی است. وقتی میدان را برای مهم‌ترین گروه سنی جامعه یعنی نوجوانان خالی کنیم، شبکه‌های معاند این جای خالی را پر می‌کنند. تلویزیون باید سریال‌هایی جذاب و آموزنده برای این قشر حساس جامعه بسازد. در این سریال هم سامو، یک نوجوان۱۶-۱۵ ساله است که در مواجهه با اتفاق‌های مختلفی قرار می‌گیرد. ما نمونه‌هایی از مواجهه یک نوجوان با وضعیت‌های مختلف را در جامعه نشان می‌دهیم تا مخاطبانی که در این گروه سنی قرار دارند با آمادگی وارد جامعه شوند. چه بسا که این آشنایی و الگوسازی در شرایط امروز جامعه بسیار مهم است تا نوجوانان نسبت به وقایع پیرامونشان آگاه شوند. وظیفه رسانه ملی این است که نوجوانان را در مورد مسائل پیرامونی‌شان آگاه کند و سریال‌سازی ابزار مؤثری در آگاهی‌بخشی است. نوجوان در گروه سنی حساسی قرار دارد که بناست وارد اجتماع شود و سطح طبقات ارتباطی او در حال تغییر است. ارتباط خانواده‌ها هم با مسائل نوجوانان بسیار مهم است و رسانه ملی در این حوزه نیز کم‌کاری کرده است. تلویزیون باید بیش از پیش به این موضوعات به ویژه در قالب جذاب و اثرگذار سریال بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دریا ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    0 0
    سلام خدا قوت سریال خیلی خوبی بود کاش ادامه داشت