مسئول ناحیه بسیج دانشجویی خراسان رضوی گفت: امسال در دومین مرحله پویش لبخند ایران پیش بینی می‌شود ۶۰۰ نفر از دانشجویان بسیجی استان حضور داشته باشند که در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگی، آموزشی و تربیتی، ورزشی، فنی و عمرانی و بهداشت و درمان در محلات حاشیه شهرها از جمله مشهد فعالیت خواهند داشت.

آغاز پویش لبخند ایران در محلات حاشیه نشین‌شهرها

به گزارش قدس خراسان، لبخند ایران عنوان پویشی سراسری در کشور است که قرارگاه‌هایی دانشجویی برای نشاندن لبخند بر لبان مردم مناطق حاشیه نشین شهرها عهده دار آن شدند. دانشجویان بسیجی خراسان رضوی همراه با این پویش دومین قرار خود را شکل دادند تا از ۱۵ مهر تا ۱۶ آذر همزمان با روز دانشجو با تلاششان در عرصه‌های مختلف گرد محرومیت را از چهره حاشیه‌نشینان شهرهایی همچون مشهد و سایر شهرستان‌های استان پاک کنند.

رسول نوروزی، مسئول ناحیه بسیج دانشجویی خراسان رضوی در نشستی رسانه‌ای در خصوص پویش لبخند ایران گفت: شروع این پویش همزمان با حضور دانشجویان تازه پذیرفته شده دانشگاه‌ها از ۱۵ مهر بوده که از اول آبان بنا به برنامه ریزی که انجام شده عملیات اجرایی آن در حاشیه شهر مشهد آغاز خواهد شد.

دومین پویش لبخند ایران

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته پویش لبخند ایران برای اولین بار در سطح کشور برگزار شد که طبق اعلام عوامل برگزاری آن با توجه به فعالیت‌هایی که گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی در این پویش داشتند بسیج دانشجویی خراسان رضوی در رتبه سوم به جهت رتبه بندی قرار گرفت.

وی افزود: امسال در دومین مرحله پویش لبخند ایران پیش بینی می‌شود ۶۰۰ نفر از دانشجویان بسیجی استان حضور داشته باشند که در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگی، آموزشی و تربیتی، ورزشی، فنی و عمرانی و بهداشت و درمان در محلات حاشیه شهرها از جمله مشهد فعالیت خواهند داشت.

نوروزی همچنین به نحوه فعالیت گروه‌های بسیج دانشجویی در این پویش اشاره و اظهار کرد: کمک به تأمین شهریه‌های دانشجویانی که بضاعت کافی ندارند، برگزاری نمایشگاه عکس، اجرای طرح لبخند رهایی مخصوص آزادسازی دانشجویان زندانی جرایم غیرعمد، راه اندازی صندوق قرض الحسنه دانشجویی، راه اندازی کتابخانه دانشجویی در خوابگاه و دانشکده‌ها، جمع آوری کتب کنکور در محلات، شاداب سازی فضای دانشگاه و خوابگاه، کمک به تأمین کتب دانشگاهی، اجرای طرح همسفره برای کمک به تأمین مواد غذایی دانشجویان کم بضاعت و جایزه مسؤولیت از جمله اقداماتی است که در پویش لبخند ایران در حوزه دانشگاه‌ها قرار است اجرایی شود.

اهداف پویش

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی خراسان رضوی هدف از برگزاری این پویش را تقویت انسجام و همبستگی ملی در بین دانشجویان و افزایش سطح مسؤولیت پذیری اجتماعی و آشنایی با مسائل و مشکلات کشور بیان کرد و گفت: افزایش سطح تماس گروه‌های جهادی با جامعه مخاطب دانشگاهی، کمک به احیا و فراگیری شعار خدمت رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت، استمرار فعالیت بدنه تشکل دانشجویی در محله‌های حاشیه نشین بعد از هجرت به مناطق دورافتاده استان، به کارگیری ظرفیت دانشجویانی که توان یا علاقه حضور در اردوهای هجرت را ندارند در زمره برنامه ریزی هایی است که در طرح پویش لبخند ایران در خراسان رضوی اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: بسیج دانشجویی در تمام دانشگاه‌های استان دفاتر فعالی دارد که در حال حاضر در ۱۸ شهرستان ۴۳۲ پایگاه در دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها فعال هستند. یکی از عرصه‌هایی که همواره مورد توجه دانشجویان بسیجی بوده است حضور در اردوهای جهادی بوده به نحوی که شاید افرادی باشند که در فعالیت‌های بسیج شرکت نمی‌کنند یا فریب خورده‌های فتنه‌های اخیر بودند اما در اردوهای جهادی حضوری فعالی دارند.

کرونا و حضور جهادی دانشجویان بسیجی

نوروزی افزود: در جریان کرونا برای احیای جنبش دانشجویی ۸۵۰۰ دانشجو ساماندهی شدند که در ۱۰ مسئله از جمله اسکان همراهان بیماران که با همکاری آستان قدس رضوی و مدارس انجام شد و احداث درمانگاه سرپایی تا طرح همیاران سلامت که ۳۵۰ شیفت اورژانس بیمارستانی را شامل می‌شد در کرونا نقش آفرینی کردند. یکی از مواردی که در زمان کرونا توسط جنبش دانشجویی و گروه‌های جهادی به سرانجام رسید و شگفتی آفرین شد در طی ۴ ماه، ۲ هزار نفر برای تزریق واکسن ساماندهی شدند که در این مدت ۳ میلیون دوز واکسن تزریق شد.

وی ادامه داد: همچنین در یکی دیگر از اقداماتی که باعث زنده ماندن جنبش دانشجویی شد در عید نوروز سال ۱۴۰۱ رقم خورد که ۱۲۰۰ نفر با تشکیل بزرگترین قرارگاه عملیاتی کشور در شهرستان کوهسرخ به ۲۸ روستا خدمت رسانی کردند. در همین راستا در ۱۰ روستای شهرستان تایباد خدمات متعددی از جمله خدمات بهداشتی و درمانی به مردم ارائه شد که ۱۵ گروه جهادی با برآورد هزینه ۳۴۶ میلیون تومان به مردم خدمت رسانی کردند، این رقم در سال ۱۴۰۲ تا به امروز با ۴ هزار و ۳۹۹ خدمت و تأمین هزینه ۶۹۳ میلیون تومان به مردم محروم و نیازمند خدمات دهی رایگان شده است. در مجموع تا به امروز در ۶۰ روستا در استان طی اردوهای جهادی که ۳۰ درصد آن را دانشجویان عهده دار بودند به مردم خدمت رسانی شده است.

خبرنگار: هاشم رسائی فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.