۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
کد خبر: 922932

اصلاً بعید نیست پیش از شروع به خواندن این مطلب، داشتید به عوض کردن گوشی هوشمندتان فکر می‌کردید، آن هم در وضعیتی که سازندگان مشهور گوشی‌های هوشمند، هر سال و شاید سالی چند بار پرچمدار تازه‌شان را با قابلیت‌های جدید و ارتقا یافته رونمایی می‌کنند تا هم روی رقیبان را کم کنند و هم عقل و هوش را از سر کاربر

یک کف‌دست فناوری

‌طرفدارانی که با بهانه‌ها و اهداف مختلف از تغییر مدل و بالا بردن کلاس بگیرید تا دستیابی به فناوری‌ها و قابلیت‌های بالاترو تازه‌تر، حاضرند دست به جیب و حتی سرکیسه شوند!  

این دستگاه
تعریف «ارتقا» و بالا بردن فناوری البته از نگاه محققان و فناوران و آن‌هایی که دارند به توسعه ابزار ارتباطی، گوشی‌های هوشمند و هوش مصنوعی فکر می‌کنند با من و شما از زمین تا آسمان فرق می‌کند. یعنی درست وقتی من و شما و سازندگان گوشی هوشمند داریم به تغییرات جذاب و مشتری‌مدارانه (نمی‌گویم مشتری‌گول‌زن) فلان برند در مدل سال ۲۰۲۴ فکر می‌کنیم، خیلی‌ها هستند که از افول محبوبیت و حتی پایان عمر گوشی‌های هوشمند حرف می‌زنند. البته فقط حرفش را نمی‌زنند. فراتر از حرف زدن، دست‌کم هفت یا هشت سال است فعالیت‌هایشان را هم شروع کرده و نمونه‌های آزمایشی جانشین گوشی‌های هوشمند را هم ساخته‌اند. چند روز پیش خبرگزاری‌ها با تیتر «این دستگاه جای تلفن همراه را می‌گیرد» نوشتند احتمالاً یک فناوری جدید به عصر گوشی‌های هوشمند و یکه‌تازیشان پایان می‌دهد. حالا پیش از اینکه بیشتر در این باره حرف بزنیم، بگویید هنوز هم به فکر عوض کردن گوشی هوشمندتان هستید؟ جذابیت پرچمدار گوشی‌های هوشمند فلان نام تجاری برایتان بیشتر است یا دستگاهی به اندازه مثلاً گل سینه که روی لباستان نصب می‌شود، صفحه نمایش ندارد و...؟

هزارجور کار دیگر
 در فیلم‌های علمی و تخیلی لابد دیده‌اید که شخصیت‌های داستان، بدون گوشی همراه و یا دم و دستگاهی به همان اندازه، با هم تماس می‌گیرند. بازیگر، مثلاً از کف دستش، از فضای خالی مقابلش، از دیوار و... به عنوان صفحه نمایش استفاده و اطلاعات لازم را رد و بدل می‌کند. خب... فناوری و دستگاه جدید   Humane Ai Pin که «ایندیپندنت» و بعد هم رسانه‌های خودمان چند روز پیش درباره‌اش نوشتند، دقیقاً همان چیزی را ممکن می‌کند که در فیلم‌های تخیلی اتفاق می‌افتد. البته ماجرای جانشین گوشی‌های هوشمند فقط به خبر چند روز پیش ایندیپندنت مربوط نمی‌شود. سال۱۳۹۵ نخستین بار محققان از احتمال پایان کار گوشی‌های هوشمند نوشتند. هرچند پیش‌بینی و بلکه بدبینی محققان بیشتر جنبه اقتصادی داشت، یک سال بعد اما خود تولیدکنندگان بزرگ گوشی هوشمند در بررسی چشم‌انداز این صنعت، پیش‌بینی کردند فناوری «واقعیت افزوده» و متعلقات و ملحقاتش به‌زودی گوشی‌های هوشمند را از میدان به در خواهد کرد.
البته شاید همان موقع چون زمزمه‌های «هوش مصنوعی» و کاربردهایش داشت داغ می‌شد برخی‌ها به فکر این بودند با کمک هوش مصنوعی وسیله ارتباط تصویری و صوتی بدون صفحه نمایش بسازند. توسعه هوش مصنوعی اما آن‌قدر سریع انجام شد که یکی دو هفته پیش، آن هم در نمایشگاه مُد پاریس، دستگاه Humane Ai Pin رونمایی شد. وسیله کوچکی که روی لباس شما نصب می‌شود و می‌تواند یک صفحه نمایش را روی کف دست شما یا هر سطح دیگری بتاباند و بشود صفحه تلفن همراهتان! تازه این دستگاه به کمک هوش مصنوعی می‌تواند به پرسش‌های صوتی  شما پاسخ بدهد و هزار جور کار دیگر هم بکند!

خبرنگار: مجید تربت زاده

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.