فناوری‌های نوین چند سالی است دارند به‌سرعت و با شدت همه چیز جهان را تغییر می‌دهند. تغییرات ناشی از حضور فناوری‌ها در زندگی بشر امروز بالاخره با همه آثار مثبت، اگر حواسمان نباشد، آثار منفی و گاه زیانباری هم برایمان به دنبال دارد.

دردسرهای زندگی در جنگل فناوری

حوالی امروز/ در این باره و همچنین درباره تأثیر ارگونومی بر پیشگیری از این آثار منفی، «عصر ایران» مطلبی منتشر کرده که بخش‌هایی از آن را با تغییرات کوچک می‌خوانید. «انسان به عنوان موجود یا حتی حیوانی که هزاران هزار سال غارنشین، جنگل‌نشین و بیابان‌نشین بوده، در مدت کوتاهی (در حد چندهزار سال)‌ خانه‌نشین و شهرنشین شده و طی مدت بسیار کوتاه‌تری (در حد چند دهه و حداکثر دو سه قرن) صنعتگر و دفترنشین شده است. پس باید بپذیریم نه محیط کار و ابزارهایش (که دائم در حال تغییر و پیشرفت هستند) و نه فضای کارخانه و دستگاه‌هایش، برای این موجود مناسب نیست. برای همین لازم است درباره ارگونومی حرف بزنیم. یعنی علمی که به این موجود می‌آموزد چگونه در جنگل فناوری و زندگی صنعتی جدید زندگی کند. یا علمی که به مهندسان می‌آموزد چگونه ابزارهای کار و زندگی را مناسب طبع (از ریشه طبیعت) این موجود بسازند.   به عنوام مثال من خودم اگر از دو دهه ابتدای زندگی کاری و گرفتاری، فشارهای کاری، پای لپ‌تاپ و رایانه‌نشینی و تأثیرات آن بر سلامتی به‌سرعت بگذرم، اما باید بگویم سال گذشته، حجم و فشردگی کارها، بیشتر از هر زمان دیگری بود. همه این‌ها سبب شد این مشکلات برایم به وجود بیاید: ابتدا لرزش‌های عجیب و ریز و بعد سوزش ماهیچه‌های دست چپم شروع شد... بعد از مدتی، دیدم انگشت‌های دست چپم هم آن‌قدر که باید، حس لامسه ندارند... بعدتر دیدم توانایی انگشتان دست چپم هم برای گرفتن اشیا کمتر شده است...».این‌ها فقط یک نمونه از مشکلات نویسنده مقاله بود. جز مثلاً دست چپ یا راست شما، چشم‌ها، سر و گردن، کمر و... هم می‌توانند قربانی‌های بعدی رعایت نکردن اصول آرگونومی در زندگی و لابه‌لای شاخ و برگ صنعت و فناوری امروزی باشند. اما چه می‌شود کرد؟ 
مقاله عصر ایران در این باره می‌نویسد: «می‌دانید اگر کیف دستیتان را چند سانتیمتر دورتر از بدنتان نگه دارید و راه بروید، فشاری به مراتب بیشتر را تحمل می‌کنید چون فاصله نقطه اثر آن را از محور تقارن بدن افزایش داده‌اید. ماجرای سر هم همین است. خم کردن سر به جلو حین کار با رایانه فاصله مرکز ثقل سر از ستون فقرات را افزایش می‌دهد و به همان نسبت، فشار بیشتری به مهره‌های گردن وارد می‌شود. در بدترین حالت انگار پنج سر روی گردن ما قرار دارد البته بی‌آنکه مغزمان به همان اندازه بیشتر کار کند! پس حین کار با رایانه یادتان باشد گردن باید در وضعیت کاملاً قائم قرار بگیرد. صاف نشستن در حین کار را همه گفته‌اند و من هم تکرار می‌کنم، چون واقعاً اصل مهمی است. البته مبل‌ها و صندلی‌هایی که اجازه ولو شدن را به شما می‌دهند راحت‌تر به نظر می‌رسند اما هنگام کار و تایپ کردن بی‌شک آسیب بیشتری به گردن و دست‌های ما وارد می‌شود».مشکلات بعدی، نور آبی زیاد رایانه‌ها، موقعیت ناجور مچ دست و انگشتان هنگام تایپ کردن، استفاده مداوم از ماوس‌های کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از حد استاندارد و... هستند. آثار مورد اول را با کاهش نور صفحه نمایشگر و تنظیم روی حالت شبانه، مورد دوم و سوم را هم با استفاده از صفحه کلید و ماوس‌های مخصوص و جدید می‌توانید کاهش دهید. راستی یادتان نرود هر نیم ساعت وضعیت بدنی خودتان را تغییر دهید و دائم در یک حالت نمانید.  

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.