۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 922997

سفر با هواپیما با همه لذت و مزیت‌هایش می‌تواند برای سلامتی شما مشکل ایجاد کند. اصولاً هر پدیده‌ای وقتی طولانی و یا تکرار شود نه تنها دل آدم را می‌زند بلکه ممکن است تیشه به ریشه سلامتی انسان هم بزند. درباره خطرات پروازهای طولانی مطلبی را به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید.

پرواز با اعمال شاقه
لخته‌های خون
در حال حاضر طولانی‌ترین پرواز تجاری جهان ۱۷.۵ ساعت طول می‌کشد و اوکلند در نیوزیلند را به دوحه قطر متصل می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد این رکورد به‌زودی شکسته شود، چون پروازهای ۱۹ساعته از سنگاپور به نیویورک و ۲۰ساعته از سیدنی به لندن قرار است چندی دیگر رونمایی شوند.
واضح است پروازهای طولانی‌مدت برای انسان کارآمدتر و از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه‌تر هستند اما این نکته هم وجود دارد که آیا ممکن است پروازهای فوق‌طولانی به‌مرور به خطری برای سلامت عمومی تبدیل شوند؟
فانانسی آنزالون، رئیس سابق انجمن پزشکی هوافضای آمریکا می‌گوید: هنگامی که به یک پرواز طولانی مدت می‌روید، چیزهای زیادی وجود دارد که باید نگران آن‌ها باشید. منظور فقط ناخوشایندی و خستگی ساعت‌ها نشستن بر یک صندلی تنگ نیست. نشستن طولانی‌مدت در هواپیما می‌تواند سبب تضعیف جریان خون در پاها و تولید لخته‌های خون شود، یعنی «ترومبوز ورید عمقی»! در بدترین حالت، لخته می‌تواند حرکت کرده و به ریه‌ها برسد.در نوشیدن نوشیدنی‌هایی که در پرواز به شما می‌دهند افراط نکنید چون معمولاً ادرارآور هستند و موجب ایجاد مشکل هم می‌شوند.هوای فوق خشک هواپیما خطر بعدی است، چون می‌تواند کم‌آبی را تشدید کند، همچنین غشاهای مخاطی شما خشک می‌شوند و قابلیت به دام انداختن میکروب‌ها را از دست می‌دهند.
در نتیجه احتمال انتقال ویروس و میکروب از همسفران و از راه تنفسی بالا می‌رود.برای خطر پرتوهای کیهانی البته کاری نمی‌شود کرد، چون هرچه بیشتر در هواپیما باشید در معرض تشعشع بیشتری قرار خواهید گرفت.نگرانی دیگر، فشار کم هوا در هواپیماست. این مورد می‌تواند برای افراد مسن یا کسانی که دارای بیماری‌های قلبی یا سایر بیماری‌ها هستند، مشکلاتی ایجاد کند.حدود نیمی از مشکلات پزشکی که در هواپیما ایجاد می‌شود، مشکلات قلبی عروقی مانند غش یا سرگیجه است.

مشکل دیگر
به همه این‌ها خطر انتشار گازهای گلخانه‌ای را هم اضافه کنید که همه انسان‌ها و نه فقط مسافران را تهدید می‌کند. به گفته کارشناسان، سالانه ۱۶هزار نفر در جهان به دلیل آلودگی ناشی از هواپیما جان خود را از دست می‌دهند. این گازهای گلخانه‌ای که با سرطان ریه و بیماری قلبی ریوی مرتبط است، از هواپیماهایی که در ارتفاع پرواز می‌کنند و همچنین هواپیماهایی که در حال برخاستن و فرود هستند، ناشی می‌شود.اما در هرحال پروازهای بسیار طولانی نسبت به پروازهای کوتاه و همراه با توقف، آلودگی مضر کمتری ایجاد می‌کنند. هرچند انتشار گازهای گلخانه‌ای در ارتفاع بالا بر سلامت انسان روی زمین تأثیر می‌گذارد اما انتشار گازهای گلخانه‌ای در ارتفاع کم و در فرودگاه‌ها هنگام برخاستن و فرود هواپیما و... همچنان تأثیرگذارتر است، زیرا به محل زندگی افراد نزدیک‌تر هستند.

حوالی امروز

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.