دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه توصیف دقیقی از طب سنتی نداریم، گفت: در راهبری و گفتمان سازی طب سنتی ضعیف عمل کرده‌ایم.

در نشست بررسی سند گیاهان دارویی و طب سنتی عنوان شد؛ طب سنتی و مدرن باید با هم ادغام شوند

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشست بررسی سند گیاهان دارویی و طب سنتی با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، دبیر فرهنگستان علوم، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم روز گذشته در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه با اشاره به سند گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: طب سنتی فقط داروهای گیاهی را شامل نمی‌شود بلکه طب سنتی از نباتات، جمادات و حیوانات است، بنابراین اگر سندی نوشته می‌شود فقط به داروهای گیاهی نباید بسنده کرد.

خسروپناه تاکید کرد: اگر بخواهیم در حوزه طب سنتی کاری انجام دهیم باید چهار ماموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی یعنی راه بینی، راهبردی، راهبری و راه سنجی را مدنظر داشته باشیم.

وی با اشاره به حوزه راه‌بینی یا رصد در طب سنتی اضافه کرد: باید در تدوین سند طب سنتی اقدامات رصدی انجام شود چراکه لازم است شناخت دقیق صورت گیرد. مثلا باید مشخص شود که چند نفر فارغ‌التحصیل طب سنتی داریم؟ توصیف دقیقی از طب سنتی نداریم. برخی به اسم طب اسلامی نسخه می‌پیچند و مطب می‌زنند، هم اکنون اکثر عطاری‌ها نسخه می‌دهند و کار طبابت می‌کند، بنابراین باید توصیف دقیقی از طب سنتی داشته باشیم و برای تصمیم‌گیری به گزارش‌های دقیق استناد کنیم.

خسروپناه در ادامه توسعه گرایش‌های غیرایرانی طب سنتی نظیر طب چینی و هندی را متذکر شد و گفت: متأسفانه در حوزه رصد و راه بینی طب سنتی ضعیف عمل کرده‌ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حوزه راهبردی در طب سنتی اضافه کرد: سند گیاهان دارویی و طب سنتی در کشور وجود دارد اما این سند علی‌رغم تلاش‌های زیاد برای رسیدن به جایگاه مطلوب خود نیاز به ارتقا دارد.

وی با اشاره حوزه راهبری و هدایت‌گری در طب سنتی ادامه داد: برای قرارگاه شدن طب سنتی باید راهبر مشخص شود، آیا وزارت بهداشت راهبری را برعهده دارد؟ و یا اینکه کسانی که طب سنتی را قبول ندارند باید آن را اداره کنند؟ گاه تعارض منافعی هم وجود دارد، در این میان برخی از پزشکان مؤمن هم هستند که به طب سنتی رایج  نقد دارند و معتقدند که از این دوران عبور کرده‌ایم. با این نقایض مشخص است که در راهبری و گفتمان‌سازی خلا داریم و به خوبی عمل نکرده‌ایم. راه‌سنجی در طب سنتی نیز خیلی مهم است که باید مدنظر قرار گیرد.

خسروپناه تصریح کرد: برای اینکه چهار فعالیت راه بینی، راهبردی، راهبری و راه‌سنجی در طب سنتی اجرایی شود، میز طب سنتی را ایجاد کردیم در این خصوص باید بارش فکری لازم صورت گیرد و گرفتار محافظه‌کاری نشویم.

ادغام طب سنتی با طب مدرن

باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در این نشست اظهار کرد: باید به درستی در طب سنتی سرمایه‌گذاری کنیم.

وی خواستار نگاه موشکافانه به طب سنتی شد و ادامه داد: باید کاری کنیم در دنیا و منطقه بدرخشیم. باید بتوانیم به گونه‌ای داروهای گیاهی را تولید کنیم که امکان صادرات آن را نیز داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، علت توسعه طب سنتی چینی را انجام کارهای فنی چینی‌ها در جهان دانست و بیان کرد: در زمینه تحقیقات مرتبط با طب سنتی کوتاهی زیادی داریم.

لاریجانی با اشاره به تربیت دانشجوی طب سنتی گفت: نمی‌توانیم دو طب داشته باشیم، باید این دو با هم ادغام شوند، باید دانشجویان طب مدرن با مفاهیم طب سنتی آشنا شوند.

وی همچنین خواستار مبارزه دانشگاه‌ها با انحرافات علمی شد و ادامه داد: ظرفیت زیادی در طب سنتی داریم اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌کنیم.

ضرورت ایجاد دانشگاه طب سنتی

محمدرضا شمس اردکانی، دبیر فرهنگستان علوم نیز در این نشست با اشاره به پیشینه تأسیس دانشکده طب سنتی، خواستار ایجاد دانشگاه طب سنتی شد.

وی همچنین با انتقاد از عدم تصمیم‌های عملیاتی گفت: در انگلستان رشته داروسازی و ماوراءالطبیعه وجود دارند، اما ما با این قدمت تاریخی نمی‌توانیم تصمیم عملیاتی بگیریم.

شمس اردکانی همچنین خواستار ایجاد مرکز جامع طب سنتی با همکاری وزارت بهداشت و وزارت علوم شد و بر استفاده از علوم انسانی در طب سنتی تأکید کرد.

دبیر فرهنگستان علوم ایران همچنین عنوان کرد: باید موضوع طب سنتی به شرح وظایف وزارت بهداشت اضافه شود که در این زمینه مجلس می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

شمس اردکانی با اشاره به بازار ۱۰ میلیارد دلاری حوزه سلامت بیان کرد: نقش طب سنتی در این بازار چقدر است؟

وی همچنین از نهایی شدن نسخه به روز رسانی شده سند گیاهان دارویی و طب سنتی خبر داد و گفت: این سند آماده ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

ضرورت اجرای سند گیاهان دارویی و طب سنتی

زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست مشکل اصلی طب سنتی را درگیر شدن در جزئیات و مقدمات دانست.

وی از اینکه به دانشجویان رشته پزشکی منابع تاریخی پزشکی نظیر ابن سینا تدریس نمی‌شود، انتقاد کرد. این نماینده مجلس عنوان کرد: این در حالیست که در بسیاری از کشورهای اروپایی این مفاهیم را تدریس می‌کنند.

شیخی با اشاره به اقبال مردم به طب سنتی بیان کرد: اگر موضوع طب سنتی به صورت دولتی دنبال شود نتایج بهتری خواهد داشت.

این نماینده مجلس همچنین خواستار اجرای بهتر سند گیاهان دارویی و طب سنتی شد. وی ادامه داد: باید ترک فعل‌های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت در زمینه طب سنتی بررسی شود.

وی در پایان به اشاره به تصویب جذب دستیاری پزشکی طب سنتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر اجرایی شدن این مصوبه تأکید کرد.

برگزاری دوره مهارتی طب سنتی برای دانشجویان پزشکی

نفیسه حسینی یکتا، مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و مسئول میز طب سنتی در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اجرای مصوبه جذب دستیاری پزشکی طب سنتی گفت: باید بر اجرای سند گیاهان دارویی و طب سنتی تاکید داشته باشیم.

وی همچنین از دوره مهارت ۱۲۵ ساعته دانشجویان پزشکی در طب سنتی خبر داد و گفت: باید بودجه اجرای آن فراهم شود.

در ادامه نشست سایر متخصصان و اعضای میز طب سنتی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اجرایی شدن تکالیف وزارت بهداشت در سند گیاهان دارویی و طب سنتی، تولید شواهد مستحکم در زمینه طب سنتی،  تعریف اقدامات راهبری و تغییر ساختار شورای گسترش آموزش پزشکی تاکید کردند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.