کارشناس مسائل آفریقا گفت: شیخ زکزاکی به دلیل شخصیت والای علمی و معنوی و صلح طلبی که دارد در آفریقا به نلسون ماندلای اسلامی معروف و در ایران به امام آفریقا شهرت یافته است.

شیخ زکزاکی، نلسون ماندلای اسلامی آفریقاست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، جعفر قنادباشی با اشاره به سفر شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی به ایران، اظهار داشت: شیخ زکزاکی در سال ۵۸ بعنوان یک دانشجو وارد ایران شده و با امام (ره) دیداری داشتند هرچند این دیدار در بیمارستان قلب انجام شد و گفتگویی انجام نشد، اما امام (ره) یک قرآن را به او هدیه کردند. پس از این سفر زکزاکی سفری به ایران نداشتند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سفر شیخ زکزاکی به ایران به مثابه انجام مراوداتی میان دو ملت با عقاید مشترک و در سطوح نخبگانی است.

کارشناس مسائل آفریقا افزود: جامعه طرفدار اهل بیت (علیهم السلام) در نیجریه یک جامعه انقلابی و همسو با جامعه ماست که اتفاقاً هردو دارای دشمنان مشترکی هستیم و قطعاً حضور شیخ زکزاکی در ایران موجب افزایش همفکری‌ها و تبادل نظرها برای یافتن راهکارهای مناسب در پیشبرد اهداف انسانی و معنوی جامعه مسلمانان شیعه در نیجریه خواهد شد.

قنادباشی تصریح کرد: اتفاقی که در نیجریه افتاده الگو برداری از آداب و رسوم فرهنگی و مذهبی و حتی سنتی ما است. شباهت و همراهی آنها با فرهنگ انقلابی - مذهبی ما در جهان بی نظیر است.

وی افزود: شیخ زکزاکی در بزرگترین شهر دانشگاهی غرب آفریقا یعنی شهر «زاریا» رشد و نمو داشته است و حضور وی در ایران موجب تعامل برقراری روابط گسترده با اهالی فرهنگی و دانشگاهی و علمی و مذهبی کشورمان خواهد شد ضمن آنکه وی شخصیتی مردمی دارد و قطعاً دیدار با اقشار و گروه‌های مختلف مردم در برنامه سفر او است.

کارشناس مسائل آفریقا در خصوص اهمیت و محبوبیت شخصی شیخ زکزاکی، گفت: وی به دلیل شخصیت والای روحانی، معنوی، علمی و صلح طلبی که دارد در آفریقا به نلسون ماندلای اسلامی معروف و در ایران به امام آفریقا شهرت یافته است.

به گزارش مهر، «شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه، صبح امروز چهارشنبه ۱۹ مهر با استقبال تشکل‌های دانشجویی وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) شد.

این روحانی شیعه، همسر و یکی از فرزندانشان در دسامبر ۲۰۱۵ در جریان حمله ارتش و نیروهای پلیس نیجریه به منزل وی و حسینیه شهر "زاریا" در استان "کادونا"ی نیجریه که در آن مراسم اربعین حسینی برگزار شده بود، بازداشت شدند؛ در این حمله حدود ۲ هزار نفر از شیعیان نیجریه که سه نفر از آنها فرزندان شیخ زکزاکی بودند، به شهادت رسیدند و سه تن دیگر از فرزندان رهبر جنبش اسلامی نیجریه نیز یک سال قبل در مراسم روز جهانی قدس در سال ۲۰۱۴ به ضرب گلوله نیروی پلیس این کشور به شهادت رسیدند.

شیخ زکزاکی و همسرش نهایتاً سال ۱۴۰۰ توسط دادگاه عالی ایالت کادونا از تمام اتهامات وارده تبرئه و آزاد شدند.

زندگی شیخ ابراهیم زکزاکی که روزگاری در نیجریه فعالیت ضد استعماری داشت بعد از یک دیدار به نحوی متحول شد که پس از بازگشت از یک فرد اهل سنت به شیعه تبدیل شد و حالا رهبر ۲۰ میلیون شیعه در نیجریه است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.