کتاب «صادقانه» به نویسندگی سهیلا عبدالحسینی در ۶ فصل اوضاع اجتماعی و سیاسی دوره زندگی امام صادق(ع) از جمله قیام زید برادر امام صادق (ع) را شرح می‌دهد. نویسنده اثر سعی کرده به بیان وقایع تاریخی عصر وفادار باشد و نظرات سیاسی، اجتماعی، فردی و عبادی امام صادق(ع) را در دل قصه به مخاطب ارائه می‌دهد.

نویسنده رمان «صادقانه»: نوشتن برای اهل بیت(ع) رنگ و بوی متفاوتی دارد

به گزارش قدس آنلاین، این کتاب در انتشارات به نشر آستان قدس رضوی با شمارگان ۲ هزار نسخه و قیمت ۹۵ هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر شده است. به گفته نویسنده، نوشتن «صادقانه» سه سال طول کشیده، قسمتی از کتاب را در شرایطی نوشته که همه افراد خانواده کرونا گرفته بودند و او در آن زمان دعاهایی از امام صادق(ع) را می‌نوشته و گریه می‌کرده است. در ادامه به سراغ سهیلا عبدالحسینی رفتیم تا اطلاعات بیشتر درمورد این کتاب را از او جویا شویم.

زندگی نامه امام صادق(ع) را بدون تخیل نوشتم

عبدالحسینی در ابتدا در خصوص ساختار کتاب بیان کرد: انتشارات به نشر با سیاست ترویج فرهنگ و سیره ائمه اطهار(ع)  پروژه‌ایی را راه‌اندازی کرد و بر مبنای آن از تعدادی نویسندگان خواسته شد که در ارتباط با زندگی برخی ائمه(ع) تولیداتی را داشته باشند و نگارش زندگی امام صادق(ع) به بنده سپرده شد. از لحاظ تاریخی روایت های بسیار متعددی از امام صادق(ع) داریم که برخی از آن ها واقعیت ندارند. مردم درباره جزئیات پنهان زندگی ایشان مانند ائمه دیگر مردم اطلاعات زیادی ندارند. آثاری در این سال ها از امام صادق(ع) منتشر شده هم حق مطلب را به جا نیاورده‌اند.

این نویسنده در  خصوص منابع نوشتن «صادقانه» گفت: من از درس ها و مجالس علمی آن حضرت برای نوشتن این کتاب استفاده کردم و سعی کردم محتوای کار بر مبنای اندیشه ایشان باشد. از قدرت تخیل برای ساخت شخصیت های اطراف آن حضرت استفاده کردم. در زمان امام صادق(ع) شخصی به نام سلیمان بن خالد کوفی حضور داشتند و همان کسی هستند که به اذن آن حضرت در جنگ همراه زید بن علی شرکت کرده بودند. سلیمان چند پسر داشت و من یکی از پسران وی به نام محمد را به عنوان قهرمان داستانم انتخاب کردم که علاقه قلبی خاصی به امام داشت. او با زندگی پر فراز و نشیب هایی که دارد، راوی زندگی امام صادق(ع) است.

یافتن منابع معتبر کار بسیار دشواری بود

عبدالحسینی با بیان اینکه ۱ سال اول شروع کار، فقط به دنبال یافتن منابع و مستندات معتبر بوده است، در مورد روند نوشتن اثر، اینطور توضیح داد: برخی از روایت هایی که پیدا می‌کردم صحت نداشتند و برخی دیگر هم که از اعتبار درستی برخوردار بودند، توسط آقای طاووسی؛کارشناس  کتاب، رد می‌شد و قبول نداشتند. در سال دوم علاوه بر شروع نگارش باز هم به دنبال منابع معتبر تر بودیم زیرا هر کنش داستانی را که انجام می‌دادیم،باید پشت پرده‌ایی مستند می‌داشت. هر بخشی از کتاب که نوشته می‌شد، از لحاظ تاریخی و فنون داستان نویسی مورد بررسی قرار می‌گرفت. نگارش این کتاب در زمان کرونا بود و دوران بسیار سختی برای نویسندگان و هنرمندانی بود که کار هنری در دست داشتند و هرروز با خبر فوت یکی از بستگان خود رو به رو بودند.

بعد از نگارش کتابم بسیار متحول شدم

نویسنده کتاب «دنیا بدون لیلی» مهمترین چالش یک نویسنده را، قدرت تخیلش عنوان کرد و توضیح داد: در نگارش این کتاب کارشناسان اجازه استفاده از تخیل را به ما نمی‌دادند و این موضوع برای من شکننده و عذاب آور بود. ما باید رمان می‌نوشتیم و قاعده اصلی رمان هم باید بر مبنای تخیل باشد که در این حوزه نمی‌توانستیم از آن استفاده کنیم. به نظرم در مرز بین تخیل و واقعیت حرکت کردن به گونه ایی که به کار صدمه وارد نشود و برای مخاطب جذابیت و کشش داشته باشد کار بسیار دشواری است.  

عبدالحسینی در پاسخ به این‌ پرسش که نوشتن رمان‌های مذهبی چه تفاوتی با دیگر رمان‌ها دارد، توضیح داد:  من در هنگام نگارش این کتاب با یک دنیا و مسیر جدید رو به رو شدم، متوجه شدم خدا چقدر انسان را آزاد و با اراده خلق کرده است و آگاهی های زیادی در این دنیا هست که ما اطلاعاتی راجع به آن‌ها نداریم. کار برای اهل بیت(ع) رنگ و بوی متفاوتی دارد. با نگارش این کتاب به فهم خیلی از مسائل مهم نائل آمدم و متوجه شدم دنیا پر از مسائل ارزشمندی است که باید آن ها را فراگیریم تا ناامیدی،پوچی و یاس را بتوانیم از زندگی دور کنیم.

نویسنده رمان «صادقانه»: نوشتن برای اهل بیت(ع) رنگ و بوی متفاوتی دارد

مهمترین رسالت امام صادق(ع)، آگاهی دادن به مردم بود

وی در ادامه اظهار کرد: امام صادق(ع) در برهه‌ای زندگی می‌کردند که تمام عوامل تلاش می‌کرد ایشان را به سمت جنگ سوق دهند و می دانستند اگر جنگ آغاز شود، اسلام نابود می شود و تمام دستاوردهای رسول الله(ص) از بین می‌رود. امام صادق(ع) شروع به آموختن علم توحید و خداشناسی به مردم کردند. در زمان آن حضرت مفهوم خداشناسی تغییر کرده بود. ایشان تمام هم و غم و زندگیشان را پای این موضوع گذاشتند که بگویند علم مردم نسبت به خداوند و مسائل ماورایی مانند زندگی پس از مرگ، طبیعت شناسی، نجوم و... همگی به اسلام اتصال دارند و اسلام برپایه علم  و تجربه پایه گذاری شده است. امام صادق(ع) پرچم آگاهی در دست داشتند و این مهمترین رسالت ایشان بود. کتاب من نیز تلاش می‌کند تا این آگاهی را به مردم منتقل کند.

کتابم برای نسل جوان جذاب تر است

سهیلا عبدالحسینی با تاکید بر اینکه هرکدام از ائمه لقب هایی که دارند از یک سو به خداوند متصل می شود، بیان کرد: واژه صداقت هم به خداوند بازمی‌گردد و هم به صدق گفتار و رفتار امام صادق(ع). ایشان در دایره صداقت محکم ایستادند و این عوامل بود که باعث شد نام کتاب را «صادقانه» بگذارم.  

این نویسنده با بیان اینکه قهرمان داستان، جوان است خواندن این اثر را به جوانان توضیه کرد و خبر داد که کتاب قرار است به زبان‌های دیگر هم ترجمه شود.

باید برای جوان ها سوال های متعدد ایجاد کنیم

وی در پاسخ به این سوال که  کتاب‌های مذهبی چقدر مورد اقبال قرار می‌گیرد، توضیح داد: زمانی که انسال به دنبال شورهای مقطعی باشد از شعور فاصله میگیرد. وقتی که بین گفتار و رفتار تفاوت باشد، آن چیزی را باور می‌کند که در رفتار است و زمانی که متولیان رفتارهای ضداخلاق و دین انجام می‌دهند دیگر باور درستی برای جوان ها باقی نمی ماند و دلیلی ندارد که کتاب های مذهبی را مطالعه کند.

باید علاقه به کتابخوانی را در بین مردم ایجاد کنیم

نویسنده کتاب «صادقانه» با بیان اینکه کتابخوانی در اسلام و زندگی بشر جایگاه غنی،قدیمی و ماندگاری دارد، ادامه داد: ارزش کتاب را همیشه باید حفظ کنیم و آن را با کتاب های دیجیتالی و سایر مقایسه نکنیم. عادت به کتابخوانی را باید از دوران کودکی شروع کرد و به مرور زمان در کنار کتابخوانی، خلاصه نویسی را به آن ها آموزش دهیم. خلاصه کردن یک مطلب(کتاب، رمان و...) به تنهایی هنر محسوب می شود و باعث انسجام فکری انسان است. تمرکز را بالا می برد و دقت انسان ها را افزایش می دهد. برای حفظ کتابخوانی می توانیم جلسات متعدد برگزار کنیم و تجربیات کودکان را پس از خواندن کتاب جویا شویم و یا مسابقات جذاب کتابخوانی راه بیندازیم. از فضای نیز در جهت رشد فکری کودکان می توان استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.