با تداوم مشکلات میان کانادا و هند، رییس مجلس این کشور اعلام کرد به دلیل تنش در روابط دیپلماتیک با هند در نشست سران پارلمانی کشورهای گروه ۲۰ در دهلی نو شرکت نخواهد کرد، اتاوا هنوز اعلام نکرده است که آیا مقام دیگری در این نشست حاضر خواهد بود؟

ادامه تنش در روابط کانادا و هند؛ تحریم نشست پارلمانی گروه ۲۰ در دهلی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «ریموند گاگن» رئیس مجلس سنای کانادا در نشست سران مجلس کشورهای گروه ۲۰ که این هفته به میزبانی هند برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد، علت این عدم حضور، تداوم تنش در روابط دیپلماتیک بین دو کشور عنوان شده است.

سخنگوی دفتر گاگن اعلام کرد: رییس مجلس کانادا در نشست دو روزه سران پارلمان‌های گروه ۲۰ که از جمعه در دهلی نو آغاز می شود، شرکت نخواهد کرد اما از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرد.

دو مقام هندی تایید کردند گاگن در این اجلاس حاضر نخواهد بود و افزودند که هیچ دلیلی برای عدم حضور او ارائه نشده است.

«اوم بیرلا»، رئیس لوک سبها (مجلس عوام پارلمان هند) هفته گذشته به رسانه ها گفته بود که گاگن با شرکت در این نشست موافقت کرده است.

هنوز مشخص نیست که آیا کانادا نماینده ای در این نشست خواهد داشت یا نه، سخنگوی دفتر رئیس مجلس کانادا از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.

وزیر امور خارجه کانادا روز چهارشنبه گفت: دو کشور همچنان در مورد درخواست هند مبنی بر کاهش حضور دیپلماتیک کانادا در این کشور در حال گفتگو هستند.

کانادا اعلام کرده است دیپلمات‌های این کشور تا پایان مهلت تعیین شده از سوی هند در دهلی نو می مانند و این کشور امیدوار است که مقامات دو کشور بتوانند راه حلی برای تنش زدایی پیدا کنند.

«ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا روز چهارشنبه از پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران درباره هند امتناع کرد و گفت: دیپلماسی همیشه زمانی بهتر انجام می شود که گفت و گوها محرمانه بماند و این رویکردی است که من در مورد هند به آن ادامه خواهم داد.

تنش در روابط بین هند و کانادا زمانی افزایش یافت که جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، دولت هند را متهم کرد در قتل «هاردیپ سینگ نیجار»، مدافع استقلال سیک‌ها و دارای تابعیت کانادایی که روز ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد ۱۴۰۲) خارج از یک مرکز فرهنگی سیک‌ها در سوری، در نزدیکی ونکوور در استان بریتیش کلمبیای کانادا به قتل رسید، دست داشته است، دهلی نو قاطعانه هرگونه دخالت در مرگ نیجار را را رد کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.