تولیت آستان قدس رضوی هیئت‌های مذهبی را به فعالیت‌های اجتماعی توصیه کرد و گفت: هیئت‌های مذهبی در  کمک به زلزله‎‌زدگان افغانستان فعال باشند.

تولیت آستان قدس رضوی: هیئت‌ها در  کمک به زلزله‎‌زدگان افغانستان فعال باشند / امام حسین(ع) امام زندگی انسانی است

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار مداحان، شاعران و هیئت‌های مذهبی که در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد، با اشاره به ضدیت رژیم پهلوی با دین و معنویات، ابراز کرد: حکومت پهلوی در پنهان و آشکار با معنویات و ارزش‌های دینی ضدیت داشت و برای به حاشیه راندن فرهنگ و تفکر اسلامی مردم از هیچ تلاشی فروگذار نبود اما به برکت انقلاب اسلامی بسیاری از مراسم مذهبی ازجمله مراسم‌ عزاداری اباعبدالله(ع) در جامعه ایران احیا و پرشور شد.

وی در ادامه به مسئولیت‌های مداحان و هیئت‌های مذهبی در قبال جامعه اشاره و ابراز کرد: مرثیه‌خوانی و بیان مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بخشی از مسئولیت جامعه مداحی است؛ تلاش برای ترویج سیره، سبک زندگی، اخلاق و آموزه‌های حضرات معصومین(ع) در جامعه از دیگر مسئولیت‌های مداحان است.

امام حسین(ع) امام زندگی انسانی است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امام حسین(ع) امام زندگی انسانی و سعادت‌بخش است، خاطرنشان کرد: اباعبدالله(ع) شهید شد تا به بشریت برای همیشه تاریخ درس چگونه زیستن بیاموزد، امام حسین(ع) برای هدایت مردم و نجات انسان‌ها از جهل، سرگردانی و گمراهی شهید شد. امام حسین‏(ع) زنده جاویدی است که هر روز باید با او زندگی کرد، نه اینکه تنها در محرم و صفر به این وجود مقدس توجه داشت.

وی روشنگری جامعه را از دیگر مأموریت‌های مداحان برشمرد و با اشاره به جنگ روانی و دروغ‌پراکنی استکبار ابراز کرد: دروغ‌پراکنی و تحریف حربه قدیمی جریان استکبار است؛ به‌گونه‌ای که در صدر اسلام با فریبکاری و دروغ،‌ کاری کردند که مردم در خصوص نماز خواندن امیرالمؤمنین علی(ع) به عنوان اولین مردی که به اسلام ایمان آورد، شک کنند!

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی افزود: اگر افشاگری‌ها و روشنگری‌های حضرت زینب(س) و امام زین‌العابدین(ع) نبود، واقعه کربلا با تمام عظمتی که داشت توسط بنی‌امیه به‌گونه‌ای دیگر منتقل و تفسیر می‌شد؛ منتها آن دو حضرت با سخنرانی‌ها، موضع‌گیری‌‎ها و تبیین‌گری نهضت نورانی عاشورا اجازه تحریف کربلا را ندادند.

وی ابراز کرد: هیئات و مداحان باید برای خود وظیفه زینبی و سجادی قائل باشند تا نام اباعبدالله(ع) برای همیشه در تمام عرصه‌ها بدرخشد؛ هیئات باید در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و... فعال باشند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه هیئت‌ها در عرصه سیاسی باید تبیین‌گر مسائل انقلابی و جهت‌گیری‌های رهبری معظم باشند، اظهار کرد: یک وجه نهضت عاشورا و راه اباعبدالله(ع) مقوله روضه‌خوانی و عزاداری است، امام حسینی واقعی فردی است که در عرصه‌های مختلف ادامه‌دهنده راه امام حسین(ع) باشد.

هیئت حسینی محل تعظیم شعائر الهی، خدمت و نوع‌دوستی است

وی در بخش پایانی سخنان خود با ابراز تأسف از تلفات جانی و خسارات مالی قابل‌توجه به مردم مسلمان کشور افغانستان، عنوان کرد: ملت مسلمان افغانستان به‌خاطر وقوع زلزله اخیر گرفتار مشکلات عدیده شده و به همراهی نیازمند هستند، خوب است هیئت‌های مذهبی به میزان مقدورات در این حوزه فعال شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی همچنین هیئت‌های مذهبی را به فعالیت‌های اجتماعی توصیه کرد و گفت: هیئت‌ها باید محل تعظیم شعائر الهی، خدمت و نوع‌دوستی باشند؛ هیئت تنها جایی برای اقامه عزای حضرات معصومین(ع) نیست بلکه در کنار آن باید در امور اجتماعی نیز پویا و فعال باشد و توجه به مشکلات اعضای هیئت و تلاش برای رفع آن‌ها، تأمین جهیزیه، کمک به نیازمندان و مستضعفان و... از مواردی است که باید در هیئت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.