وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد قطعی در گروه انسانی، ریاضی و تجربی است.

سهم ۵۰ درصدی امتحانات نهایی پایه دوازدهم در کنکور ۱۴۰۳

در کنکور سال ۱۴۰۳، تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها که شامل نتایج آزمون‌های نهایی دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم در نظام آموزشی ۶.۳.۳ و دیپلم و پیش‌دانشگاهی در نظام آموزشی سالی واحدی است قطعی بوده و  سهم نمره کل سابقه تحصیلی در گروه‌های آزمایشی اصلی (علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) به میزان ۵۰ درصد قطعی و در گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی ۲۸ درصد قطعی است.

برای اعلام قبولی، رتبه‌بندی داوطلبان براساس نمره کل حاصل از ترکیب نمره کل آزمون اختصاصی (سراسری) و نمره کل سابقه تحصیلی انجام می‌شود.

البته از سال تحصیلی جدید (۱۴۰۳-۱۴۰۲) دانش‌آموزان علاوه بر پایه دوازدهم در پایه‌های دهم و یازدهم نیز امتحان نهایی دارند که نتایج امتحانات نهایی پایه‌های دهم و یازدهم برای پذیرش دانشگاه‌ها در سال‌های بعد از سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ لحاظ می‌شود و در کنکور ۱۴۰۴ سهم سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد از دروس پایه یازدهم و دوازدهم می‌رسد.

با ابلاغ مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم که در نخستین مرحله یعنی از سال ۱۴۰۲ کنکور به شیوه‌ای جدید برگزار شد یعنی دو نوبت در سال همراه با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی پایه دوازدهم (۴۰ درصد) در پذیرش دانشگاه‌ها و حذف دروس عمومی از کنکور و انتقال آن به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان.

اگر چه مجلس شورای اسلامی، شهریور امسال در مصوبه‌ای به دنبال توقف اجرای مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تا سال ۱۴۰۶ آن هم با هدف فراهم شدن کامل زیر ساخت‌ها توسط آموزش و پرورش بود اما با رد مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان، کنکور همچنان مطابق مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد شد.

عناوین و ضرایب هریک از دروس و سهم آن‌ها در نمره کل نهایی در نظام‌های آموزشی ۶.۳.۳ و دیپلم و پیش‌دانشگاهی در نظام آموزشی سالی واحدی را از اینجا مشاهده کنید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.