مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد گفت: میزان برداشت سماق در این شهرستان به عنوان قطب سماق کشور در فصل برداشت (مرداد تا مهرماه امسال) با ۱۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به ۲۴۸ تن رسید.

برداشت سماق در گناباد به ۲۴۸ تن رسید

به گزارش قدس خراسان، علی موذنی اظهار کرد: برداشت سماق از سطح یک هزار و ۳۵۰ هکتار زمینهای زیر کشت این محصول در شهرستان گناباد از اواخر مردادماه آغاز و به مدت ۲ ماه ادامه یافت.

مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: از این میزان سماق برداشتی ۶۲ تن پودر ارگانیک سماق برای صادرات و مصرف داخلی تولید و روانه بازارهای مصرف شد.

وی تصریح کرد: شهرستان گناباد با هزار و ۳۵۰ هکتار کشتزار سماق افزون بر ۹۰ درصد تولید سماق کشور را به خود اختصاص داده است و به عنوان پایتخت و یا قطب سماق ایران شناخته می‌شود.

موذنی گفت: از مجموع یک هزار و ۳۵۰ هکتار زمینهای زیر کشت سماق در گناباد یک هزار و ۲۴۰ هکتار آن بارور است و ۶۲۰ خانوار در مناطق روستایی این شهرستان به کشت سماق اشتغال دارند.

مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد اظهار کرد: طرح کشت گیاهان کم آب طلب در زمینهای کشاورزی شیب‌دار با محوریت توسعه سماق در روستاهای «خانیک و زیرجان» شهرستان گناباد از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و بیش از ۴۵۰ هکتار از زمینهای زیر کشت سماق در این شهرستان تاکنون از یارانه تهیه نهال برخوردار شدند.

وی بیان کرد: با توجه به ارگانیک بودن محصول سماق گناباد و اخذ گواهینامه های سلامت از آزمایشگاههای داخلی و کشور آلمان و فرانسه، امکان صادرات آن به نقاط مختلف دنیا و به خصوص کشوهای روسیه، آلمان و فرانسه و کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، امارات عربی متحده و عمان فراهم شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.