وزیر دارایی اوکراین اذعان کرد که جلب حمایت مالی برای کی‌یف دشوارتر شده است زیرا حامیان غربی اوکراین تمرکزشان را بر مسائل داخلی و تنش‌های ژئوپولیتیکی معطوف کرده‌اند.

اعتراف وزیر زلنسکی: «غرب از اوکراین خسته شده است»

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، سرگئی مارچنکو، وزیر دارایی اوکراین با اشاره به دشوار شدن جلب حمایت مالی برای این کشور از سوی حامیان غربی کی‌یف، اذعان کرد که غربی‌ها حالا از رژیم کی‌یف خسته شده‌اند.

مارچنکو که در حاشیه نشست‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در مراکش صحبت می‌کرد، گفت که کی‌یف «حالا در مقایسه با نشست‌های سالانه قبلی که بهار امسال برگزار شد، برای متقاعد کردن شرکایش جهت ارائه کمک مالی، باید دوبرابر تلاش کند!»

وی اذعان کرد: خستگی، استیصال و ضعف زیادی بیت شرکای‌مان می‌بینم و آنها می‌خواهند جنگ (با روسیه) را فراموش کنند اما جنگ هنوز تمام عیار جریان دارد.

مقام ارشد روسیه به درگیری‌ها بین مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی پس از حمله غافلگیرکننده حماس به اشغالگران، اشاره کرد و آن را یکی از مولفه‌هایی خواند که به تغییر توجه غرب از اوکراین منجر شده است. به زعم بسیاری بیم آن وجود دارد که بحران غزه به خاورمیانه تسری یافته و باتوجه به حیاتی بودن این منطقه در حوزه تامین انرژی و ایفای نقش کلیدی به عنوان مرکز کشتیرانی، احتمالاً اقتصاد جهان تحت تاثیر آن مختل شود.

مارچنکو همچنین به انتخابات سال آینده آمریکا و اروپا به عنوان یک نقطه انحرافی دیگر اشاره و تاکید کرد که «یک تغییر ژئوپولیتیکی و تغییر فضای سیاسی داخلی در کشورهای مختلف، تمرکز دولت‌های متحد اوکراین را برای حمایت از این کشور کاهش خواهد داد.»

کی‌یف در حال حاضر، به حمایت مالی غرب نیاز دارد تا عمده الزامات بودجه ۴۳ میلیارد دلاری خود برای سال آینده را پوشش دهد.

وزیر دارایی اوکراین ادامه داد: ما همین حالا هم تعهداتی داریم؛ مثلاً ۵.۴ میلیارد دلار از برنامه صندوق بین‌المللی پول دریافت کرده‌ایم و از ژاپن و انگلیس هم انتظاراتی داریم و البته روی متحدان و شرکای اصلی‌مان یعنی آمریکا و اتحادیه اروپا هم حساب می‌کنیم.

به گفته وی، اوکراین همچنین به‌دنبال راه‌هایی برای تجدید ساختار بدهی بین‌المللی و جلب بودجه جدید است؛ البته او هیچ زمان‌بندی مشخصی برای شروع مذاکرات با اعتباردهندگان خصوصی ارائه نکرد.

مارچنکو اوایل هفته جاری در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که اوکراین بخشی از ۱.۲ میلیارد دلار کمک تخصیصی واشنگتن را دریافت کرده است. با رقم دریافتی، حمایت آمریکا از کی‌یف در سال جاری به ۱۰.۹ میلیارد دلار رسید. اتحادیه اروپا وعده تامین کمک مالی ۱۸ میلیون یورویی را به اوکراین داده و بروکسل هم‌اکنون در حال کار روی بسته حمایتی دیگری به ارزش ۵۰ میلیون یورو برای کی‌یف بوده و قرار است این مبلغ حد فاصل سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۷ در اختیار اوکراین قرار گیرد.

همچنین بلژیک اوایل هفته اعلام کرد که عواید مالیاتی به ارزش ۱.۷ میلیارد یورو حاصل از دارایی‌های مسدودشده روسیه در «یوروکلیِر» (شرکت سپرده‌گذاری اروپایی مستقر در بلژیک) را به اوکراین منتقل خواهد کرد. روسیه قویاً با استفاده از دارایی‌های مسدودشده‌اش برای کمک به اوکراین مخالفت کرده و آن را مغایر با قوانین بین‌المللی و «دزدی در روز روشن» خوانده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.