نهضت ملی مسکن به عنوان مهمترین برنامه دولت سیزدهم امروز در روند رو به جلویی قرار گرفته و طبق آخرین آمار ارائه شده تاکنون زمین برای ساخت بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تامین شده است.

تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد مسکونی/ ساخت یک میلیون و ۶۳۲ هزار واحد در کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، کاهش قیمت تمام شده مسکن با هدف خانه‌دار شدن دهک‌های کمتر برخوردار از سوی دولت در مرحله عملیاتی شدن قرار گرفته که یکی از برنامه‌ها با هدف رسیدن به این هدف، حذف زمین بوده است.

یکی از بخش‌هایی که سبب افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در سال‌های گذشته شده، بالا بودن قیمت زمین بوده است و بر همین اساس، دولت برای عملیاتی کردن نهضت ملی مسکن با دریافت زمین مازاد دستگاه‌های مختلف، آنها را در قالب اجاره زمین به صورت ۹۹ ساله برای ساخت و عرضه مسکن در قالب نهضت ملی آماده کرده است.

به همین منظور و با تدوین برنامه تفصیلی تولید چهار میلیون مسکن در مدت چهار سال به تفکیک استان ها و شهرهای مختلف کشور، تاکنون زمین برای ساخت یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تامین شده است.

این در حالی است که از این تعداد، زمین های دولتی واگذار شده به صورت انفرادی و گروهی و یا در دست ساخت برای متقاضیان واجد شرایط بصورت انبوه سازی (اجاره ۹۹ ساله)، ۸۰۹ هزار و ۱۶۰ واحد بوده است.

آغاز عملیات ساخت بیش از یک میلیون و ۶۳۲ هزار واحد مسکونی

برپایه این گزارش، امروز دولت ساخت چهار میلیون مسکن در بازه زمانی چهار ساله را به صورت جدی عملیاتی کرده و تاکنون عملیات ساخت بیش از یک میلیون و ۶۳۲ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور آغاز شده است.

نوسازی بیش از ۱۵۱ هزار واحد مسکونی

دولت سیزدهم در قالب طرح نهضت ملی مسکن در کنار عرضه و ساخت، نوسازی بافت فرسوده را با هدف ایمنی‌سازی این بافت‌ها و بالابردن سطح رفاه برای مردم نیز در دستور کار خود قرار داده است.

به همین منظور تاکنون ۱۵۱ هزار و ۴۱۷ واحد در بافت‌های فرسوده کشور نوسازی و به مردم واگذار شده است.

این مهم در حالی اجرایی شده است که نوسازی بافت فرسوده در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم این میزان به کمترین حد خود رسیده بود، به‌طوری که متوسط نوسازی در بافت‌های فرسوده به ۴۰ هزار واحد کاهش یافت. اما با تمهیداتی که در دولت سیزدهم اتخاذ شد پارسال بیش از ۵۰ درصد رشد در این بخش محقق شد و با تداوم این اقدامات تا پایان سال به رشد قابل قبولی خواهیم رسید.

ساخت بیش از ۲۱۰ هزار واحد مسکونی برا ی تامین مسکن کارکنان نیروهای مسلح

ساخت مسکن کارکنان نیروهای مسلح برای ۲۱۰ هزار و ۱۵۵ و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به اشخاص دارای زمین خودمالکی به تعداد ۱۳۷ هزار و ۷۱۶ واحد، از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه نهضت ملی مسکن و در راستای تولید است.

نوسازی ۳۲۴ هزار و ۵۹ واحد مسکونی روستایی

نوسازی مسکن روستایی از آن دست طرح‌هایی بود که در دولت‌های قبل مغفول مانده بود که با توجه به آسیب‌پذیر بودن این واحدها در برابر حوادث احتمالی مانند سیل و زلزله شاهد خسارت‌های جانی و مالی زیادی در این بخش بودیم، اما دولت سیزدهم برای اجرای آن تلاش کرد. به طوری که در ۲ سال گذشته ۳۲۴ هزار و ۵۹ هزار واحد روستایی نوسازی شد.

این در حالی است در سال ۸۴ از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، فقط پنج درصد از آن مقاوم‌سازی شده بود که امروز این رقم به بیش از ۵۳ درصد رسیده است.

ساخت چهار بیمارستان به همت دولت سیزدهم

توسعه بخش درمانی، بهداشت و درمان، از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در راستای افزایش رفاه در کشور است. به همین منظور از ابتدای فعالیت دولت تاکنون چهار بیمارستان با ظرفیت ۸۲۷ تخت ساخته شده و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل داده شده است.

این واحدهای بیمارستانی شامل، بیمارستان آموزشی تربت حیدریه با ظرفیت ۲۷۳ تخت، بیمارستان جایگزین «شهید رجایی» گچساران با ظرفیت ۱۴۲ تخت، بیمارستان جایگزین «۱۵ خرداد» مهدی شهر با ظرفیت ۹۹ تخت و بیمارستان آموزشی جهرم با ظرفیت ۳۱۳ تخت است.

همچنین بهره برداری از ۱۰۳ پروژه های روبنایی و زیربنایی در شهرهای جدید به میزان یک میلیون و ۷۲۱ هزار و ۶۳۰ متر مربع و تکمیل پروژه سیگنالینگ قطار برقی (دو خطه) گلشهر به شهر جدید هشتگرد به میزان ۲۶ کیلومتر از دیگر اقدامات دولت سیزدهم است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.