عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان ایران، تأمین منابع مطالعاتی را دغدغه اصلی دانشجویان نابینا عنوان کرد و گفت: هیچ نهادی مسئولیت تأمین منابع مطالعاتی دانشجویان نابینا را برعهده نمی‌گیرد.

تأمین منابع مطالعاتی دغدغه اصلی دانشجویان نابینا است

امیر سرمدی افزود: دانشجویان نابینا هنگامی که وارد دانشگاه می‌شوند در عمل رها می‌شوند و تحت پوشش هیچ نهادی نیستند؛ در حالی که دانش‌آموزان نابینا هنگام ورود به مدرسه تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش استثنایی هستند اما وقتی دانشجویان وارد دانشگاه می‌شوند هیچ نهادی مسئولیتی در قبال تامین منابع مطالعاتی دانشجویان را ندارد.

وی تاکید کرد: نابینایان با مشکلات فراوانی برای دسترسی به جزوه‌ها و کتاب‌های خود روبرو هستند.

عضو هیات مدیره انجمن نابینایان ایران، اجرا نشدن قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ابلاغ شده در سال ۹۶ را از دیگر دغدغه‌های نابینایان برشمرد و افزود: این قانون از سال ۹۷ اجرا می‌شود اما پس از گذشت سال‌ها، بسیاری از مواد قانون همچنان اجرا نشده است. گاهی آیین‌نامه‌های اجرایی برای مواد این قانون نوشته شده که اجرا نمی‌شود و برای برخی مواد قانونی حتی آیین‌نامه اجرایی نوشته نشده است.

وی تصریح کرد: یکی از مطالبات نابینایان، اجرای ماده ۲۷ حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت است که دولت خود را مکلف کرده است برای معلولان شدید و خیلی شدید که فاقد شغل و درآمد هستند، معادل پایه حقوق وزارت کار پرداخت کند اما با اینکه پنج سال از اجرای این قانون می‌گذرد؛ این ماده قانونی در سطح محدودی اجرا شده و ماهانه ۳۶۰ هزار تومان و آن هم به دهک یک تا سه افراد تحت پوشش بهزیستی پرداخت می‌شود.

سرمدی اضافه کرد: طبق قانون، پایه وزارت کار یک فرد شاغل باید هشت میلیون دریافت کند اما شکافی که در ماده ۲۷ هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود، در عمل پنج درصد قانون را پوشش می‌دهد. پیشنهاد این است دولت منابع خود را در این زمینه افزایش دهد و اگر به دلیل چالش نمی‌تواند به یکباره این قانون را اجرا کند، هر سال به ۲۰ درصد این افراد مبلغ را پرداخت کند و در یک افق پنج ساله افراد تحت پوشش را به صد در صد برساند.

برنامه هفتم توسعه و نابینایان

عضو هیات مدیره انجمن نابینایان ایران در ادامه به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: حمایت‌های اجتماعی به نسبت برنامه‌های قبلی در این برنامه ضعیف دیده شده است. چند ماه پیش کارگروهی در مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی مشکل معلولان در برنامه هفتم توسعه شکل گرفت که این کارگروه جلسات متعددی با نمایندگان مجلس برگزار کرد و احکام متعددی برای معلولان به تصویب کمیسیون تخصصی رسیده است اما نمایندگان از این احکام در کمیسیون تلفیق حمایت نکردند.

نابینایان و مشکلات بودجه ای و ساختاری بهزیستی

عضو هیات مدیره انجمن نابینایان ایران گفت: یکی دیگر از مشکلات نابینایان مشکلات ساختاری بهزیستی است که ده‌ها شرح وظیفه برای گروه‌های مختلف اجتماعی به آن سپرده شده است اما متناسب با این شرح وظایف سنگین، بودجه مناسبی به آن تعلق نمی‌گیرد و همواره نارضایتی زیادی از طرف مددجویان به بهزیستی وجود دارد.

سرمدی تاکید کرد: تا زمانی که بهزیستی دچار تحول ساختاری نشود با وجود زحمات مدیران نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مددجویان باشد.

شبکه ملی نابینایان و مصوبات غیرقانونی

عضو هیات مدیره انجمن نابینایان ایران گفت: شبکه ملی نابینایان با نام اختصاری «شبنا» فعال است و این شبکه اسفند ۹۹ ذیل سازمان بهزیستی کشور برای اینکه وفاق ملی در سازمان های مردم نهاد نابینا ایجاد شد اما با گذشت سه سال از شکل‌گیری این شبکه به هیچ عنوان نتوانسته نیازهای جامعه هدف را تامین کند و هنوز عضوگیری نکرده است.

سرمدی خاطرنشان کرد: چهار نفر از اعضای هیات مدیره این شبکه استعفا دادند و در این مدت شبکه اقدام به برگزاری مجمع فوق‌العاده برای انتخابات اعضای هیات مدیره نکرده است؛ بنابراین همه جلسات و مصوبات شبنا در حال حاضر غیرقانونی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار ما این است هرچه سریعتر این شبکه تعیین تکلیف شود و افراد اصلح بتوانند مدیریت شبکه را برعهده گیرند.

۱۰ برابر شدن قیمت تجهیزات کمک توانبخشی نابینایان

عضو هیات مدیره انجمن نابینایان ایران گفت: یکی دیگر از چالش‌های نابینایان، عدم دسترسی به تجهیزات کمک توانبخشی است. در همه کشورهای دنیا دولت‌ها تجهیزات کمک توانبخشی را بی قید و شرط و بسته به نظر مددکار فرد نابینا در اختیار او می‌گذارند.

سرمدی افزود: اما در سال‌های اخیر با افزایش قیمت ارز، بسیاری از تجهیزات توانبخشی بین هفت تا ۱۰ برابر افزایش قیمت داشت و در این مدت بودجه خرید تجهیزات توانبخشی سازمان بهزیستی به این میزان رشد نیافت و از سوی دیگر جامعه هدف قدرت تامین این تجهیزات را ندارد.

وی تصریح کرد: برای مثال برجسته ساز هوشمند که تبلت ویژه نابینایان است از هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سال ۹۷ اکنون به ۸۷ میلیون تومان رسیده است و ابزاری که می‌تواند برای دانش‌آموزان و دانشجویان بسیار کارآمد باشد در عمل در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.