نماینده رئیس جمهوری در امور روحانیت اظهارداشت: جامعه ای که درد دین داشته باشد باید مسجد را در اولویت و محور اصلی اقدامات فرهنگی خود قرار دهد.

نماینده رئیس جمهوری در امور روحانیت: مسجد باید محور اصلی اقدامات فرهنگی قرار گیرد

به گزارش قدس آنلاین،  نماینده رئیس جمهوری در امور روحانیت در دومین نشست مدیران عامل سازمان های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری های کشور در قم که به منظور تبادل و انتقال تجربیات اجتماعی و فرهنگی درحال برگزاری است، اظهارداشت: حادثه فجیع کشتار مردم فلسطین را تسلیت می گویم به‌خصوص حادثه بمباران بیمارستان المعمدانی غزه، را که محل پناه افراد بی پناه بود اما رژیم صهیونیستی طبق آمارها از ۵۰۰ تا هزار نفر را در یک حمله وحشیانه به شهادت رساندند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم دولابی افزود: باعث تاسف است که چطور بشریت هم‌نوع خود را به شیوه فجیعی به قتل می رسانند و جهان در مقابل آن برنمی خیزند.

وی گفت: قوم یهود خود را قوم برتر می دانند و معتقدند خداوند آنها را بر سایرین برتری داده و انسان های دیگر را مانند خود نمی دانند و برای خود حق ویژه قائل هستند و در قرآن هم آمده که به خداوند دروغ نسبت می دهند و یکی از دروغ ها این است که خود را از نظر نژادی برتر می دانند.

وی عنوان کرد: خداوند از جهت بهره مندی از مواهب معنوی، به آنان برتری داده زیرا پیامبرانی که خداوند برای قوم یهود فرستاد برای هیچ قومی نفرستاد و از همه مهم تر مسجد الاقصی را برای حکومت دین دارانه آنها معرفی کرد اما آنان در طول تاریخ پیامبران الهی را کشتند و مسجد الاقصی را که به عنوان محور تمدن یهود قرار داده شده بود مورد بی توجهی قرار داده و از فرمان های خداوند سرپیچی کردند.

عضو هیئت علمی و مدیر حوزه علمیه مشکات تاکید کرد: خداوند به لحاظ هدایتگری بیشترین هدایتگر و از لحاظ معنوی بهترین سرزمین را برای یهود قرار داد اما به این دلیل که ناسپاسی کردند و پیامبران را کشتند و به سرزمین خود بی مهری کردند، آنان را مورد غضب خود قرار داد.

وی بیان کرد: اگر اقدامی انجام دادیم که هادیان امت خانه نشین شدند و میدانی برای ظهور و بروز نداشتند و اگر سرزمین مقدسی را که خداوند برای محوریت زندگی اجتماعی ما قرار داده است را مورد بی مهری قرار دادیم ما هم در همان مسیر یهود گام برمی داریم.

وی ادامه داد: مساجد همان زمین های مقدسی است که خداوند برای زندگی اجتماعی بشر قرار داده است لذا اگر ما مساجد را مورد بی مهری قرار دهیم در مسیر یهود گام برمی داریم و دچار سرگردانی می شویم و هر چه می دویم و تلاش می کنیم به مقصد نمی رسیم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حاج ابوالقاسم دولابی گفت: مساجد خانه های خداوند روی زمین هستند و همانطور که در قرآن آمده است مساجد خانه هایی هستند که خداوند خواسته آنها بالا بروند و آسمانی باشند.
مسجد باید محور اصلی اقدامات فرهنگی قرار گیرد

وی تاکید کرد: جامعه ای که درد دین داشته باشد، باید مسجد را در اولویت و محور اصلی اقدامات فرهنگی قرار دهد اما زمانی که منفعت های اقتصادی پاساژ، بوستان و امثال این چیدمان های شهری محور فعالیت ها قرار می گیرد وضعیت فرهنگی این می شود که شاهد آن هستیم.

مسجد باید محور فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی باشد

وی عنوان کرد: ما در زمینه حمایت و توجه به مساجد در طول ۴۰ واندی سال کارنامه قابل قبولی نداریم؛ تمام مراکز فرهنگی مورد توجه هستند اما مساجد رها هستند و کمترین توجه به آنها می شود.

نماینده رئیس جمهوری در امور روحانیت گفت: جذابیت ها را در مراکز رقیب برای مساجد ایجاد کردیم و مساجد را مورد بی مهری قرار دادیم لذا نتیجه این شده که به جای اینکه به تعبیر قرآن مساجد باید در بالا دیده و وصف العین ما باشد اما در بسیاری از مناطق به تعطیلی کشیده شده و همه ما مسئول این وضعیت هستیم و باید در پیشگاه خداوند و مردم پاسخگو باشیم.

وی گفت: متاسفانه شهربازی ها، سینماها، بوستان ها و سایر مراکز ما آباد و پررونق اما بسیاری از خانه های خداوند تعطیل هستند درصورتی که خداوند در سوره بقره می فرمایند بدترین ظلم این است که مانع ذکرالله در مساجد شویم.

وی تاکید کرد: بدترین اقدام و ظلم این است که مساجد را از کارویژه خود دور کنیم زیرا این اقدام همه ظلم ها را به دنبال خواهد داشت و به تعبیر امیرالمومنین (ع) عدل یعنی هر چیزی جای خود باشد و بهترین عدل این است که مساجد در محوریت که جایگاه اصلی زندگی بشر است قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حاج ابوالقاسم دولابی گفت: منع از ذکرالله در مساجد به دو نحو است؛ یکی اینکه درب آن را قفل کنیم و شیوه دیگر این است که مساجد را حمایت نکنیم، برای آنها رقیب در شهر درست کنیم، به رقبا اعتبار داده و جوانان را به سمت آنجا سوق دهیم و حداقل ها را برای تامین زندگی کسی که گرداننده مسجد است فراهم نکنیم و با مدل مدیریت شهری اقدامی کنیم که قفل زدن به درب مسجد در عمل محقق می شود.

وی تصریح کرد: برای هر نهاد و ارگانی، متصدی تمام وقت با حقوق مکفی قرار می دهیم؛ مسجد هم یک مدیر تمام وقت و پای کار مسجد و مسجدیان و دارای برنامه های فرهنگی و اجتماعی و تعامل با سازمان فرهنگی شهرداری می خواهد تا اهل محل با وجود وی احساس پناه در مسجد داشته باشند.

تمام مساجد نیازمند خانه عالم هستند

این مقام مسئول جمهوری اسلامی ایران گفت: تمام مساجد نیاز به خانه عالم و منابع درآمد پایدار دارند و امامان مساجد باید مسجد را به پایگاه فرهنگی محله تبدیل کنند که ما از مدیران شهرداری می خواهیم این موضوع را پیگیری کنند.
وی بیان کرد: اگر مراکز فرهنگی به حمایت خانه های خداوند بپردازند به رسالت اصلی خود عمل کرده اند و مدیران با نظارت و حمایت باید از ۷۵ هزار کانون فرهنگی مساجد بهترین استفاده را داشته باشند.پایان پیام /

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.