روز گذشته اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی برگزار شد.

زمانی برای اتحاد و اجماع

به گزارش قدس آنلاین، گرچه دولت‌های عضو سازمان در پیگیری اهداف و رویکردهای سیاست خارجی خود دارای اختلافاتی هستند، اما آنچه کارکرد و فلسفه تأسیس این سازمان و اجماع دولت‌های آنان را در قالب نهادهای بین‌المللی محقق می‌سازد، همسویی مواضع و اتحاد اعضا در برابر خطر مشترک است.

در همین زمینه، جعفر قنادباشی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با قدس تصریح کرد: اجماع کشورهای اسلامی در قالب سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان همکاری اسلامی می‌تواند مهم‌ترین مسائل و چالش‌های جهان اسلام و مسلمانان را پیگیری کند. سازمان همکاری اسلامی در ابتدا به منظور مقابله با رژیم صهیونیستی درپی آتش زدن مسجد الاقصی تأسیس شد، اما در حال حاضر نیز کشورهای شرکت کننده در اجلاس جده به خوبی می‌دانند در شرایط فعلی باید مهم‌ترین هدف و دستور کار سازمان درباره فلسطین و مسجدالاقصی باشد. گردهمایی و هماهنگی کشورهای اسلامی برای حل مسائل مسلمانان و مقابله در برابر تجاوزات رژیم اسرائیل می‌تواند بیشترین نزدیکی را با اهداف وجودی این سازمان فراهم آورد. از سوی دیگر، در میان سازمان‌های بین‌المللی موجود در دنیا سازمان همکاری اسلامی توانمندترین و متناسب‌ترین سازمان برای بررسی موضوع فلسطین و اجماع حداکثری مسلمانان است.

ضرورت تحریم و انزوای رژیم‌صهیونیستی
قنادباشی ادامه داد: حتی می‌توان گفت این سازمان از نظر مأموریت و ایجاد هماهنگی میان مسلمانان نسبت به شورای امنیت یا مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز ترجیح دارد؛ زیرا اگر اعضای آن تصمیم جدی و عملیاتی برای برخورد با اسرائیل بگیرند، شاهد جنایات فعلی این رژیم نخواهیم بود و اجماع مسلمانان در قالب چنین نهادهای اسلامی بیشترین کارایی را درپی خواهد داشت. گرچه برخی اعضای سازمان همکاری اسلامی به دلیل همسویی با غرب همواره سدی در مسیر اتخاذ تصمیمات صحیح بوده‌اند، اما اکنون افکار عمومی این کشورها هم آن‎ها را ناگزیر می‌کند مواضع اصولی، جدی و مؤثر درنظر بگیرند. افکار عمومی کشورها اهرم کنترل و تضمین کننده مواضع صحیح دولت‌های عضو است. افکار عمومی در سرزمین‌های اسلامی به شدت از جنایات اخیر رژیم صهیونیستی جریحه‌دار شده و از دولت‌های خود می‌خواهد موضعی قاطع و متناسب با ددمنشی این رژیم کودک‌کش اتخاذ کند. بنابراین به نظر می‌رسد نگرانی‌هایی که قبلاً درباره مماشات سازمان همکاری اسلامی در ماجرای فلسطین وجود داشت، اکنون کاهش یافته است. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: برخی از دولت‌های اسلامی باید رویه محافظه‌کاری، همسویی با غرب یا حتی محاسبات اشتباه خود از شرایط فعلی را اصلاح کنند. اجماع کشورهای اسلامی در قالب سازمان همکاری اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط می‌تواند به منزله تریبونی برای اعلام مواضع کشورهای اسلامی و مردم آن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. بر همه کشورهای اسلامی ضروری است زمینه تحریم رژیم‌صهیونیستی و در انزوا قرار دادن آن را در دستور کار قرار دهند و براساس قواعد بین‌المللی از حامیان این رژیم منحوس بخواهند دست از حمایتگری آن بردارند. قواعد بین‌المللی نه تنها اشغال را محکوم کرده و توصیه می‌کند کشورها به مردم تحت اشغال و مظلوم کمک کنند، بلکه برای رژیم‌های اشغالگر و جنایتکار نیز مجازات‌هایی درنظر می‌گیرد. کشورهای اسلامی باید خواستار بررسی و مقابله با جنایات جنگی صهیونیست‌ها همچون جنایت پاک‌سازی قومی و نسل‌کشی باشند و محاکمه عوامل آن‌را مطالبه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.