مجری طرح تحقیقاتی نظام ثبت معاینات چشمی در نوزادان نارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود ۲۲ هزار نوزاد نارس در شمال شرق کشور از ابتدای تاسیس مرکز «رتینوپاتی» یا آسیب شبکیه نوزادان نارس این دانشگاه تاکنون مورد معاینه و غربالگری بینایی قرار گرفته‌اند.

غربالگری از نابینایی ۲۲ هزار نوزاد در شمال شرق کشور پیشگیری کرد

به گزارش قدس خراسان، دکتر محمدرضا انصاری آستانه افزود: مرکز «رتینوپاتی» نوزادان نارس (ROP) دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان تنها مرکز در شمال شرق کشور جهت تشخیص آسیب شبکیه اینگونه نوزادان از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است که در این مرکز غربالگری بینایی برای نوزادان در بدو تولد انجام می شود.

وی بیان کرد: از کل نوزادانی که مورد غربالگری بینایی در شمال کشور قرار گرفته اند، حدود ۲ هزار و ۳۵ شیرخوار دارای مشکلات بینایی تشخیص داده شده و درمان شدند.

این مسوول در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در ۶ ماهه نخست امسال نیز چهار هزار و ۴۶ نوزاد شیرخوار نارس در این مرکز مورد معاینه و غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد هزار و ۵۶۴ نوزاد نیاز به پیگیری مجدد داشتند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رتینوپاتی (آسیب شبکیه) در نوزادان نارس، بیماری مربوط به مشکلات عروق شبکیه چشم است که می‌تواند منجر به اختلالات بینایی از جمله نقایص جزئی قابل اصلاح تا جدا شدن شبکیه و نابینایی مطلق شود.

انصاری آستانه افزود: رتینوپاتی نوزادان نارس (Retinopathy of Prematurity) به عنوان یکی از مهمترین دلایل نابینایی کودکان در سراسر جهان محسوب می‌شود که در نوزادان نارس به علت کامل نشدن عروق شبکیه چشم اتفاق می‌افتد و در بدو تولد حتما باید پیگیری شود تا در آینده باعث کوری نشود.

وی ادامه داد: برای درمان رتینوپاتی پس از تشخیص، سه روش درمانی لیزرتراپی، تزریق دارو در چشم و عمل جراحی پیشنهاد می‌شود، در صورتی که این بیماری کنترل نشود منجر به نابینایی کودک خواهد شد.

انصاری آستانه بیان کرد: مرکز رتینوپاتی نوزادان نارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان تنها مرکز کنترل و درمان رتینوپاتی نوزادان نارس در شرق کشور در زمینه ارایه خدمات غربالگری و معاینات دوره‌ای شبکیه نوزادان نارس، درمان بیماری رتینوپاتی، پیگیری‌های مربوط به عدم مراجعه نوزادان نارس و آموزش پزشکان و پرستاران شاغل در مراکز استان و بخش‌های مراقبتهای ویژه نوزادان (NICU) بیمارستانهای شهر مشهد فعال است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.