مدیر کل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: مردم نوع دوست استان با اهدای ۳۹۷ واحد پلاکت خون طی امسال بیش از ۴۴ درصد بیشتر نسبت به سال گذشته پلاکت خون اهدا کرده‌اند. 

افزایش ۴۴ درصدی اهدای پلاکت خون در خراسان جنوبی

به گزارش قدس آنلاین، کامبیز مهدی زاده اظهار کرد: در حال حاضر میزان ذخایر خونی استان برای ۷ روز کفاف می‌کند که نیاز مستمر به اهدای خون در استان وجود دارد. 

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط روزانه بیش از ۷۰ نفر در مهرماه برای اهدای خون به مراکز استان خراسان جنوبی مراجعه کرده‌اند، گفت: از هر سه نفر در طول زندگی یک نفر به یکی از فرآورده‌های خون نیاز پیدا می‌کند و در هر ۳۰ ثانیه نیز یک نفر یکی از فرآورده‌های خونی را دریافت می‌کند.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان جنوبی با اشاره به شاخص‌های انتقال خون در خراسان جنوبی در مقایسه با کشور اظهارکرد: میزان اهدای خون در جمعیت بانوان استان رتبه بسیار خوبی داریم و با اهدای ۶.۸ درصد در هزار نفر رتبه سوم کشوری را در این شاخص داریم که قابل تقدیر از بانوان استان است.

وی میزان مراجعه برای اهدای خون طی امسال را ۱۶ هزار و ۸۳۴ نفر عنوان کرد و افزود: از این میزان ۱۴ هزار و ۴۰ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند که نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد رشد داشته است.

مهدی‌زاده با اشاره به شرایط اهدای خون اظهارکرد: سن بین ۱۷ الی ۶۵ سال، وزن حداقل ۵۰ کیلوگرم، مبتلا نبودن به کم خونی، گذشت بیش  از ۸ هفته از آخرین مرتبه اهدای خون، نداشتن اعتیاد به مواد مخدر تزریقی و الکلی، و نداشتن بیماری‌های همچون هپاتیت ویروسی، و برخی از بیماریهای عفونی  از مهمترین شاخص‌های اهدای خون در افراد است. 

وی با اشاره به اینکه در بین گروه‌های خونی، گروه خونی O+ با ۳۳ درصد فرآونی بیشترین و گروه خونی AB- کمترین فراوانی در گروه‌های خونی را دارد، گفت: درصد فراوانی گروه‌های خونی منفی حدود ۱۰ درصد جمعیت  را شامل می‌شود و از همه افرادی که این گروه خونی را دارند درخواست می‌شود برای کمک به همنوعان خودمان به صورت مستمر خون اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان جنوبی از هم استانی‌های خراسان جنوبی درخواست کرد با توجه به افزایش نیاز به خون در واحدهای درمانی هموطنان عزیز به صورت مستمر نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.