جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، اقدام دولت هند برای لغو مصونیت دیپلمات های این کشور و دستور خروج از دهلی را نقض قوانین بین‌المللی و مغایر با کنوانسیون وین دانست.

ترودو، اخراج دیپلمات‌های کانادایی از هند را نقض قوانین بین‌المللی دانست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، دولت کانادا روز جمعه ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) ۴۱ دیپلمات خود را پس از لغو مصونیت دیپلماتیک توسط دولت هند که به معنی اخراج آنهاست از دهلی نو خارج کرد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا با اشاره به بازگشت دیپلمات های کانادایی گفت: هند با لغو مصونیت دیپلماتیک ۴۰ دیپلمات ما اصول بنیادین دیپلماسی را نقض کرده است.

وی روز جمعه در ادامه اتهاماتی که علیه هند مطرح کرده است، اظهار داشت: دهلی نو کنوانسیون وین را نقض کرده است و همه کشورهای جهان باید نگران این اقدام باشند. هند زندگی را به طور معمول برای میلیون ها نفر در هند و کانادا به طرز غیرقابل باوری دشوار می کند.

ترودو افزود: اقداماتی که دولت هند در این هفته انجام داد، مغایر با قوانین بین المللی است. دولت هند تصمیم گرفت مصونیت دیپلماتیک ۴۰ دیپلمات کانادایی در هند را به طور یک جانبه لغو کند. این نقض کنوانسیون وین بوده که بر دیپلماسی جهانی حاکم است، این چیزی است که همه کشورهای جهان باید نگران آن باشند.

کانادا روز جمعه ۴۱ دیپلمات را از هند چند روز پس از اصرار دهلی نو بر اخراج آنها به اتهام دخالت در امور داخلی خارج کرد. دهلی نو با بیان اینکه می خواهد تعداد کارکنان دیپلماتیک مستقر در هند و کانادا یکسان باشد، دستور به خروج بخشی از کارکنان سفارت کانادا در هند را داده بود.

وزارت امور خارجه هند روز جمعه در بیانیه‌ای ادعای کانادا مبنی بر نقض قوانین بین‌الملل با اقدام این کشور را رد کرد.

در این بیانیه آمده است: وضعیت روابط دوجانبه ما، تعداد بسیار بیشتر دیپلمات های کانادایی در هند و مداخله مستمر آنها در امور داخلی ما، نشان دهنده نابرابری در حضور دیپلماتیک متقابل در دهلی نو و اتاوا است.

در این ماده آمده است: در صورت عدم توافق خاص در مورد تعداد مأموران، دولت پذیرنده می‌تواند بخواهد که اندازه مأموران در محدوده‌هایی که از نظر خود معقول و عادی است، با توجه به شرایط دولت پذیرنده و به نیازهای مأموریت خاص و شرایط موجود حفظ شود.

«ملانی جولی»، وزیر امور خارجه کانادا نیز گفت: اتاوا تصمیم گرفته است متقابل به مثل نکند، حتی در شرایطی که این تحول به عنوان «اخراج» دیپلمات‌های کانادایی تعریف شده است.

هند از اقدامات خود برای برابری دیپلماتیک دفاع کرد و گفت: این اقدامات کاملاً با ماده ۱۱.۱ کنوانسیون وین مطابقت دارد.

در همین حال، آمریکا و انگلیس در حمایت از کانادا نسبت به خروج دیپلمات های کانادایی از هند ابراز نگرانی کرده اند.

«متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما از خروج دیپلمات های کانادایی از هند در پاسخ به درخواست دولت هند از کانادا برای کاهش چشمگیر حضور دیپلماتیک این کشور در هند نگران هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: ما با تصمیمات گرفته شده توسط دولت هند که منجر به خروج تعدادی از دیپلمات های کانادایی از هند شده است، موافق نیستیم.

گفتنی است؛ پس از اخراج یک دیپلمات هندی توسط کانادا به اتهام قتل «هاردیپ سینگ نیجار» یک جدایی طلب سیک که ساکن کانادا بود، هند نیز در یک اقدام دیپلماتیک متقابل، از یک دیپلمات کانادایی خواست ظرف پنج روز خاک هند را ترک کند.

روابط بین کانادا و هند در ماه‌های اخیر پرتنش بوده است، چندی پیش مذاکرات تجاری میان دو کشور متوقف شد و مسوولان کانادایی به تازگی یک سفر تجاری به هند را که برای اواخر سال جاری میلادی برنامه ریزی شده بود را لغو کردند.

فعالیت گروه های جدایی طلب سیک در کانادا نیز خشم دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند را برانگیخته است.

نخست وزیر کانادا در یک جلسه پارلمانی اعلام کرده بود: سازمان‌های اطلاعاتی دولت کانادا به دنبال عوامل کشته شدن هاردیپ سینگ نیجار رهبر سیک‌های معترض و یکی از حامیان سرسخت ایجاد یک سرزمین مستقل تحت عنوان «خالصتان» در استان بریتیش کلمبیا هستند.

خالصتان نامی است که گروهی با همین عنوان قصد دارند یک سرزمین مستقل برای سیک ها در ایالت پنجاب هند تاسیس کنند.

هند اتهامات کانادایی ها را «بی اساس و با انگیزه های سیاسی» دانسته و هر ارتباطی با این قتل را رد کرد و از کانادا خواست علیه عناصر ضد هندی که در خاک این کشور فعالیت می کنند، اقدام قانونی کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.