همزمان با هفته آمار و برنامه ریزی رصدخانه شاخص‌های شهری مشهد با هدف بروز رسانی اطلاعات و آمار حوزه مدیریت شهری در حضور برخی از مسؤولان شهری و استانی افتتاح شد.

آمار به روز مشهد در اختیار دستگاه‌های اجرایی

به گزارش قدس خراسان، محمدرضا قلندر شریف در مراسم افتتاحیه این رصدخانه ضمن محکومیت جنایت‌های رژیم صهینیستی و حمایت از مقاومت مردم غزه و فلسطین  اظهار کرد: شهرها نیاز به توسعه پایدار و همه جانبه دارند، تاکنون غفلت‌هایی صورت گرفته و در گذشته توسعه یک جانبه مدنظر بود و در مشهد شاهد توسعه اقتصادی به سمت غرب بودیم که حرم مطهر را از مرکزیت شهر خارج کرده بود.

شهردار مشهد افزود: : این اقدام معضلاتی را ایجاد کرد که حالا باید همه کشور و دولت بسیج شود تا معضلات حاشیه شهر مشهد رفع شود، در حال حاضر تمام تلاش ما این است تا محرک‌های توسعه به سمت شرق مشهد کشیده شود و حرم مطهر امام رضا(ع) به همان روال سابق در مرکزیت شهر واقع شود.

کاهش زمان اجرای طرح‌ها با استفاده از آمار و اطلاعات دقیق

وی با اشاره به اهمیت دسترسی به آمار دقیق برای برنامه ریزی‌های  مدیریتی بیان کرد: همه باید به سمتی حرکت کنیم تا شهری پویا داشته و به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم که نیازمند برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. برای اینکه به موفقیت‌ها در زمان کمتر دست پیدا کنیم نباید فراموش کنیم که پایه و اساس برنامه ریزی، اطلاعات و آمار صحیح و به روز است و باتوجه به تغییرات لحظه‌ای، آمار باید به روز و آنلاین باشد وگرنه از برنامه ریزی عقب خواهیم بود.

قلندر شریف همچنین به طولانی شدن زمان تصویب تا اجرایی شدن طرح تفضیلی شهر مشهد اظهار کرد: ایجاد طرح تفصیلی بعد ۱۵ سال در دوره سوم آغاز شد و در دوره ششم توانستیم آن را ابلاغ کنیم اما باتوجه به تغییرات پیش آمده نیازمند بازنگری است. چنانچه اطلاعات و آمار دقیقی در دسترس می‌بود و دغدغه لازم در این زمینه وجود داشت قطعا طرح تفضیلی زودتر به نتیجه می‌رسید.

شهردار مشهد بیان کرد: دوستان همت کردند و کار به زمین مانده را به نتیجه رساندند اما آنچه اهمیت دارد، به روز رسانی لحظه‌ای رصد خانه و لایه‌های اطلاعاتی است.

کمک رصدخانه شهری مشهد به اجرای برنامه‌های پنج ساله هفتم

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی نیز گفت: افتتاح رصدخانه شهری مشهد یکی از پروژه‌های اجرایی بود که بلافاصله پس از تصمیم‌گیری اجرا شد و با توجه به اینکه ما درحال حاضر در استان به برنامه‌هایی نیاز داریم و باید سریع و در مدت زمان کم به نتیجه برسد می‌توانیم از ظرفیت های این رصدخانه استفاده کنیم.

سید جمال الدین حسینی بیان کرد: در حال حاضر دغدغه ما بحث برنامه هفتم توسعه است برنامه‌ای که پس از تصویب در مجلس بلافاصله باید دربازه زمانی ۵ ساله در استان اجرایی شود. ضمن اینکه این سازمان ۲۶ طرح را در ۱۶۲ دوره زمانی در حوزه‌های هزینه خانوار، تورم، موضوعات اشتغال و مواردی از این دست تصویب کرده است‌.

رصدخانه شهری در خدمت همه مجموعه های خدمت رسان

همچنین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد درمراسم افتتاحیه رصدخانه شهری مشهد که در کارخانه نوآوری برگزار شد گفت: رصدخانه شهری در کنار زیست بوم و شرکت‌های حاضر در کارخانه نوآوری مشهد به دنبال تحلیل، بررسی و حل مسائل مدیریت شهری است.

فاطمه سلیمی بیان کرد: آنچه امروز در مدیریت شهری در حال رقم خوردن است نیاز به تعریف مسیر، تبیین هدف و انتقال درست اطلاعات آن به مردم است. شهرداری در این حوزه می‌تواند تأثیرگذاری بسیاری زیادی داشته باشد و با تحلیل صحیح آمار و ارقام در گذشته وضعیت را در زمان حال پیش بینی کرده و اقداماتی را برای رفع مسائل شهری انجام دهد.

وی افزود: در مدیریت شهری برخی مدیران به موضوع بودجه توجه بیشتری دارند و حتی از حوزه آمار و برنامه ریزی دور می‌شوند این در حالی است که برنامه ریزی دقیق و تحلیل صحیح از روند فعالیت‌ها می‌تواند بودجه‌ای کامل و لازمی را برای مدیریت شهری محقق کند.

سلیمی گفت: رصد خانه شهری فضایی برای گفت‌وگو در خصوص موضوعات مختلف شهری برای متخصصین، کارشناسان، فرهیختگان و علاقه مندان به مدیریت شهری است.در این رصد خانه ۴۰۰ لایه اطلاعاتی در خصوص جزییات شهر وجود دارد و تمامی دست اندرکاران مدیریت شهری می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه الویت مدیریت شهری حل مسائل شهر است گفت: مجموعه‌های دانش بنیان با شاخصه نگاه هویتی و فرهنگی مشهد در تعاریف خود می‌توانند به کارخانه نوآوری ورود کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.