۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 927535

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه قرقیزستان ۲۱ زن و ۶۲ کودک اتباع این کشور با یک هواپیمای ویژه از سوریه منتقل شدند.

بازگشت ۸۳ زن و کودک قرقیز از سوریه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، بر اساس اعلام وزارت امور خارجه قرقیزستان ۲۱ زن و ۶۲ کودک اتباع قرقیزی با یک هواپیمای ویژه از سوریه به این کشور منتقل شدند.

بازگرداندن قرقیزستانی‌ها در اردوگاه‌های شمال شرق سوریه در چارچوب ماموریت بشردوستانه «آیکل-۳» صورت گرفت.

کمک به بازگشت قرقیزستانی‌ها توسط آمریکا، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و کمیته بین المللی صلیب سرخ انجام شد. به عنوان بخشی از ماموریت، هیئت قرقیزستان کمک‌های بشردوستانه و همچنین داروهای لازم برای نیازهای مردم شمال شرق این  کشور تحویل داد.

لازم به ذکر است که اولین مرحله بازگشت اتباع قرقیزستانی به این کشور در چارچوب ماموریت بشردوستانه «آیکل» در ماه فوریه سال جاری انجام شد. در آن زمان ۱۸ زن و ۴۱ کودک از منطقه جنگی سوریه وارد کشور شدند.
در مرحله بعدی ماموریت تحت عنوان «آیکول-۲»، ۳۱ زن و ۶۴ کودک در ماه آگوست به این کشور بازگردانده شدند.

در مارس ۲۰۲۱، ۷۹ کودک به عنوان بخشی از ماموریت بشردوستانه «میریم» از عراق به قرقیزستان بازگردانده شدند. در سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۵، رسماً گزارش شد که تعداد قرقیزستانی‌هایی که به طرق مختلف در صفوف گروه‌های افراط‌گرای مذهبی قرار گرفتند، افزایش یافته است.

در این راستا، مقامات این کشور اقداماتی را برای جلوگیری از گسترش افراط‌گرایی آغاز کردند.

بر اساس گزارش کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان در سال ۲۰۱۸، ۸۵۰ شهروند این کشور به مناطق جنگی در سوریه رفتند که از این تعداد ۱۵۰ نفر کشته شدند. از آن زمان تاکنون، تعداد قرقیزستانی‌ها در منطقه جنگی سوریه به طور رسمی گزارش نشده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.