معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه حفظ جریان پایدار گاز در کشور، اولویت نخست شرکت ملی گاز ایران است، تاکید کرد: با توجه به توسعه روزافزون شبکه گاز در کشور و به تبع آن، افزایش مصرف گاز، ضرورت همکاری و هماهنگی فرادستگاهی در تامین پایدار جریان گاز به‌ویژه در زمستان امری اجتناب‌ناپذیر است.

همکاری و هماهنگی فرادستگاهی برای حفظ جریان پایدار گاز در زمستان ضروری است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «مجید چگنی» در نخستین جلسه کارگروه سوخت زمستانی در سال ۱۴۰۲ که با مشارکت مدیران و کارشناسان این کارگروه از وزارت نفت، قوه قضائیه، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت صمت و سازمان هواشناسی برگزار شد، اظهار داشت: برآیند برگزاری جلسات این کارگروه در سال گذشته، منجر به ارتقای همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف شد که در پی آن با تلاش همکاران توانستیم با سربلندی زمستان را پشت سر بگذاریم.

وی ادامه‌داد: امسال نیز با توجه به تجربه موفق سال گذشته، در صدد هستیم که جلسات به‌طور مستمر و هدفمند برگزار شود و امیدواریم که با همدلی و تعامل همه بخش‌ها، زمستان موفقی را سپری کنیم. توسعه شبکه گاز با هدف توسعه همه‌جانبه کشور معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه، با بیان این‌که حرکت کشور در مسیر توسعه توقف‌ناپذیر است، گفت: طبیعی است که در این روند صعودی، بخش انرژی نیز ملزم به توسعه شبکه است؛ در این راستا گازرسانی به صنایع، نیروگاه‌ها و بخش‌های مختلف خانگی و تجاری و کشاورزی در سال جاری، مطابق تکالیف ابلاغی در حال انجام است.

به گفته وی، با توجه به ناترازی تولید و مصرف گاز، باید تلاش کنیم ضمن توسعه تولید از منابع تجدیدپذیر و همچنین مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف، بهینه‌سازی و ارتقای بازدهی و اصلاح الگوی مصرف با همکاری حداکثری فرادستگاهی، اقدامات موثری داشته باشیم. معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: بنا بر گزارش‌های ارائه شده، پائیز امسال میزان بارش‌ها در کشور افزایش داشته و خواهد داشت. همین امر هم سبب شده تا امسال به نسبت سال گذشته، دوره سرد سال برای شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت زودتر آغاز شود و به اصطلاح شاهد زمستان زودرس باشیم. از این رو، آمادگی ما برای ورود به این دوره نیز باید هماهنگ با شروع این سرما باشد. آمادگی کامل برای حفظ جریان پایدار گاز در زمستان چگنی در ادامه به موضوع تعمیرات اساسی و آمادگی بخش‌های مختلف صنعت گاز برای دوره سرد سال اشاره کرد و گفت: با تلاش شبانه‌روزی همکاران‌مان به‌ویژه در پالایشگاه‌های گاز و شرکت انتقال گاز، تعمیرات اساسی در تاسیسات و خطوط انتقال مطابق برنامه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که امسال مشوق‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه ذخیره‌سازی گاز مدنظر است، گفت: اقدامات مهمی در زمینه مدیریت مصرف و بهینه‌سازی مصرف گاز انجام شده است. وی افزود: با اجرای طرح‌های تشویقی و تخفیف‌های مطلوب به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه طرح‌های ذخیره‌سازی روزمینی در بخش SNG و Mini LNG، آمادگی را افزایش خواهیم داد؛ ضمن اینکه طرح تعویض چهار میلیون بخاری راندمان بالا با بخاری‌های فرسوده نیز در دست اجراست.

دستور کار جلسات کارگروه سوخت زمستانی وی درباره عمده دستور کارهای کارگروه در سال گذشته، گفت: پارسال موضوعات مرتبط با سوخت نیروگاه‌ها، همکاری و هماهنگی استانداران و مسوولان محلی، هماهنگی در زمینه اطلاع‌رسانی و تعامل مطلوب با رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما که کمک ویژه‌ای در زمینه مدیریت مصرف در بخش خانگی داشت، تامین زیرساخت ارسال فرآورده برای بخش پالایش و پخش فرآورده‌ها و ... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این جلسات مطرح شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: انتظار این است که در نخستین جلسه، هرکدام از دستگاه‌های مسوول در کارگروه ضمن بیان تجربیات سال گذشته، پیش‌بینی خود را از وضعیت مصرف بخش مربوط به خود در سال جاری و اقدامات درنظر گرفته شده در حوزه ماموریت آن دستگاه، ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.