نخست وزیر ژاپن مدعی شد که دولت این کشور همچنان در مسیر نیل به توافق صلح با روسیه حرکت خواهد کرد.

ژاپن: توکیو همچنان در مسیر نیل به توافق صلح با مسکو حرکت می‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن مدعی شد که به‌رغم مشکلات موجود در روابط توکیو-مسکو، دولت ژاپن همچنان در مسیر نیل به توافق صلح با روسیه حرکت می‌کند.

کیشیدا ضمن انتقاد از اقدامات روسیه در اوکراین گفت: روابط ژاپن و روسیه در شرایط بغرنجی است اما همچنان سیاست حل و فصل مسائل قلمرویی و امضای توافق صلح را پیش گرفته‌ایم.

مسکو و توکیو دهه‌هاست به منظور دستیابی به توافق صلح به عنوان فرجامی برای جنگ جهانی دوم، در حال مذاکره هستند. مجمع‌الجزایر کوریل در جنوب روسیه همچنان محل مناقشه است. مالکیت کل این جزایر در سال ۱۹۴۵ به شوروی سابق واگذار شد. توکیو بر سر جزایر ایتوروپ، کوناشیری، شیکوتان و مجموعه‌ای از جزایر خالی از سکنه ادعای مالکیت دارد.

وزارت خارجه روسیه به دفعات اعلام کرده است که مالکیت مسکو بر این جزایر در قوانین بین‌المللی مورد تاکید قرار گرفته است و هیچ ابهامی درباره آن وجود ندارد.

این نهاد مارس ۲۰۲۲ اعلام کرد که به واسطه تحریم‌های یکجانبه‌ای که توکیو به دلیل شرایط جاری در اوکراین علیه روسیه اعمال کرده است، مسکو به مذاکرات توافق صلح با توکیو پایان می‌دهد. علاوه بر این، روسیه مذاکرات با ژاپن درباره فعالیت‌های اقتصادی مشترک بر سر جزایر کوریل را لغو کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.