خواهران دوقلوی کوهنورد ترسیم هدفشان برای آینده ایستادن بر بام دنیا پیش از رسیدن به ۱۶ سالگی است تا این بار رکوردی جهانی را به نام خود ثبت کنند. آن وقت است که اورست زیر پاهای جوان‌ترین فاتحانش احساس حقارت خواهد کرد.

فتح اورست تا پیش از ۱۶ سالگی!

به گزارش قدس خراسان، همین امروز وارد سن ۱۳ سالگی می‌شوند. ستایش و نیایش آقایی‌فر، خواهران دوقلوی ورزشکاری هستند که سن و سال کمی دارند؛ اما رکوردهای عجیب و قابل توجهی را به نام خودشان به ثبت رسانده‌اند. 

فاتح دماوند در ۶ سالگی

ستایش و نیایش تا به امروز ۲۵ قله کوتاه و بلند کشور را فتح کرده‌اند. ۴۰۰ صعود موفق به قله‌های متعدد داخلی داشتند که بارزترین این رکوردها صعود به دماوند در ۶ سالگی بوده است! این موفقیت‌ها در کنار ثبت نام‌ ستایش و نیایش آقایی‌فر به عنوان کم‌سن وسال‌ترین کوهنوردان صعودکننده به بام ایران حتی آوازه آن‌ها را به گوش نیرمال پورجا مشهورترین کوهنورد دنیا و فاتح ۱۴ قله ۸ هزار متری دنیا در هفت ماه رسانده و او هر موفقیتی که خواهران دوقلوی کوهنورد بدست می‌آورند دنبال می‌کند و برایشان پیام تبریک می‌فرستد.

صعود به اورست پیش از رسیدن به ۱۶ سالگی

ستایش و نیایش که با همین توالی و با اختلاف ۲ دقیقه از یکدیگر متولد شده‌اند، ترسیم هدفشان برای آینده ایستادن بر بام دنیا پیش از رسیدن به ۱۶ سالگی است تا این بار رکوردی جهانی را به نام خود ثبت کنند. آن وقت است که اورست زیر پاهای جوان‌ترین فاتحانش احساس حقارت خواهد کرد.

خودشان به آینده و رسیدن به هدف‌هایی که دارند، خیلی امیدوارند. خواهران آقایی‌فر رسیدن به جایگاهی را که شاید آرزوی خیلی از کوهنوردان برتر دنیاست، دست‌یافتنی می‌بینند به شرط اینکه در راهی که شروع کرده‌اند، همراهی همشهریان و هموطنان را با خود داشته باشند.

تا اینجا همه هزینه‌ها را پدر پرداخته است. به هر قله و رشته‌کوهی که در ایران وجود داشته، رفته‌اند و بر بلندای آن‌ها ایستاده‌اند. دماوند که بلندترین نقطه ایران است، دو بار طعم شکست در برابر اراده این خواهران دوقلوی کوهنورد را چشیده است. قله‌زو در همین نزدیکی و چسبیده به محدوده شهری مشهد به قولی خوراک آن‌هاست که هفته‌ای چند بار از آن بالا می‌روند و به گفته خودشان قله تمرینی آن‌هاست.

هدف، فتح تمام قله‌های مرتفع دنیا 

صعودهای خارج از کشور هم جزو اهداف ستایش و نیایش آقایی‌فر است. قله‌هایی که عدد ارتفاع آن‌ها از نزدیکی‌های ۷هزار متر که بلندتر از دماوند هستند تا اورست که همسایه ۹هزار متر است، ترسیم شده برای ماه‌ها و سال‌های آتی. هر کوهنوردی آرزو دارد فاتح ۱۴ قله ۸ هزار متری دنیا شود. 

انجام کارهای متفاوت

ستایش و نیایش هم وقت برای این کار زیاد دارند؛ اما آن‌ها می‌خواهند کاری متفاوت از بقیه انجام دهند. صعود به تمام نقاط مرتفع دنیا آن هم در کمترین سن و سال ممکن! 

این آرزوی بزرگی است؛ اما خواهران دوقلوی با اراده کوهنورد همشهری ما آن را دست‌یافتنی می‌دانند. اراده‌اش را دارند، پدر و مادر کنارشان هستند و سختی‌ تمرین‌های سخت و طاقت‌فرسا را هم به جان می‌خرند. تنها می‌ماند همراهی و توجه مسئولان. 

ثبت هرکدام از رکوردهای ستایش و نیایش کاری بزرگ و در نوع خود بی‌نظیر است؛ اما ادامه راه و توانی مضاعف از پشتیبانی می‌خواهد تا رکوردهایی این بار در عرصه جهانی به ثبت برسد.

دوقلوهای حافظ محیط زیست

الگوی آن‌ها در موفقیت‌های تحصیلی و ورزشی، دکتر افسانه حسامی‌فرد است؛ پزشک موفق خراسانی که فاتح اورست است و نخستین زن ایرانی صعودکننده به کی۲، خشن‌ترین و کشنده‌ترین قله دنیا.

نکته‌ دیگری نیز در کوهنوردی خواهران آقایی‌فر است که ۶سال بودن آن‌ها در طبیعت را خاص‌تر کرده است. ستایش و نیایش عنوان حافظان طبیعت را نیز در کارنامه خود دارند. می‌گویند هرجا می‌رویم، محال است پیش از برگشت آنجا را پاک‌سازی نکنیم؛ چون موجودات زنده‌ای هستند که حق زیستن دارند و آلودگی‌های زیست‌محیطی به آن‌ها ضربه می‌زند. کاش خیلی از کوه‌روها کمی دغدغه طبیعت پاک ستایش و نیایش را داشتند!

استعدادیابی دوقلوها پیش از شروع کوهنوردی

پدر دوقلوها که خود ورزشکاری حرفه‌ای است، دان ۵ ووشو دارد. مربی مطرح رشته‌های رزمی است و عنوان‌های فراوانی از مسابقات داخلی و قهرمانی آسیا در کارنامه ورزشی‌اش دیده می‌شود. در این مورد که چرا ستایش و نیایش رزمی‌کار نشدند و سر از کوه درآوردند، پاسخ پدر بسیار قانع‌کننده بود؛ من چون خودم ورزشکاری حرفه‌ای بوده و با زیر و بم همه امور آشنا هستم، به واسطه دوستان خوبی که دارم، همه شرایط بچه‌ها را بررسی کردیم و در نهایت به اینجا رسیدیم که ستایش و نیایش می‌توانند در کوهنوردی موفق و جزو استعدادهای استثنایی این رشته باشند.

استعداد که داشته باشی، هر موفقیتی دست‌یافتنی است. تا امروز که به لطف خدا این‌گونه بوده و برنامه‌ها به همان شکلی که پیش‌بینی کردیم، جلو رفته است. تا جایی که برایمان امکان داشته باشد بچه‌ها را حمایت و همراهی خواهیم کرد. قدم‌های بعدی صعود به قله‌های مرتفع دنیاست که به لحاظ برنامه‌ریزی کار بسیار سختی است. البته با همراهی مردم و مسئولان آسان‌ خواهد شد و به یقین این هدف نیز دست‌یافتنی است. 

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.