شورای شهر بالتیمور، مبلغ ۴۸ میلیون دلار را به ۳ مردی که به ناحق به اتهام قتل محکوم و به مدت ۳۶ سال زندانی شده بودند پرداخت می کند.

آیا پرداخت ۴۸ میلیون دلار برای ۳۶ سال به اشتباه زندانی بودن کافیست؟

به گزارش قدس آنلاین، شورای شهر بالتیمور، مبلغ 48 میلیون دلار را به 3 مردی که به ناحق به اتهام قتل محکوم و به مدت 36 سال زندانی شده بودند پرداخت می کند.
جاستین کانروی، مشاور حقوقی ارشد اداره پلیس بالتیمور، پیش از تایید این پرداخت در روز چهارشنبه، گفت: «اینها مردانی هستند که در نوجوانی به زندان رفتند و اکنون در دهه ۵۰ سالگی خود به عنوان پدربزرگ بیرون آمدند.»

آلفرد چستنات، رنسوم واتکینز و اندرو استوارت، ۱۶ ساله بودند که در روز شکرگزاری سال ۱۹۸۳، دستگیر شدند. آنها متهم به قتل دیویت داکت ۱۴ ساله شدند که گفته می شود به خاطر ژاکت خود در مدرسه کشته شده است. آنها به قتل درجه یک متهم و به حبس ابد محکوم شدند.

اما دهه ها پس از آن و بعد از اینکه چستنات درخواست ثبت عمومی برای جرم خود کرد، آنها بی گناه اعلام شدند. چستنات شواهد جدیدی را کشف کرده بود که در طول محاکمه از وکلایش دور نگه داشته شده بود و با واحد صداقت محکومیت بالتیمور که در حال بررسی محکومیت های قدیمی بود، تماس گرفت. مشخص شد بازرسان «شواهد شاهدان عینی و شواهد فیزیکی را که با روایت انتخابی آنها در تناقض بود، از جمله شواهدی که به مظنون دیگری اشاره می‌کرد را نادیده گرفتند. در عوض، آنها شواهدی از جمله گرفتن شهادت دروغ از شاهدان جوان به اجبار را برای دخالت دادن شاکیان شکل داده بودند.

در این پرونده آمده است که "جان دو" که در واقع دیویت را کشته بوده و با ژاکتش از مدرسه فرار کرده بود، بعد از مدتی مرده بود. در این دادخواست آمده است: «در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۹، سه روز قبل از روز شکرگزاری، یک قاضی حکم بی گناهی واقعی این افراد را صادر کرد (که به طور مشترک توسط شاکیان و ایالت مریلند ارائه شد) و دستور آزادی فوری آنها را صادر کرد.

مرلین ماسبی، دادستان ایالت بالتیمور در آن زمان گفته بود: «پنهان سازی عمدی و ارائه نادرست شواهد تبرئه کننده وجود داشت، شواهدی که نشان می داد شخص دیگری غیر از این متهمان وجود داشته است.»

او پس از آزادی از این سه مرد عذرخواهی کرد و قول داد برای جبران بخشی از صدماتی که این افراد خوردند تلاش کند. هیئت برآورد خسارات روز چهارشنبه حل و فصل شکایت این افراد را تصویب کرد. براندون اسکات، شهردار بالتیمور در بیانیه‌ای که در این جلسه خوانده شد، گفت که جبران خسارات مانند این «از بی‌عدالتی فاحش» علیه ساکنان این شهر تاحدودی جلوگیری می کند و گفت خانواده‌های درگیر مستحق غرامت هستند. اسکات گفت: «شهر ما در موقعیتی قرار دارد که در سال ۲۰۲۳ ما به معنای واقعی کلمه برای رفتار نادرست افسران اداره پلیس بالتیمور در دهه های گذشته باید هزینه پرداخت کنیم. این تنها بخشی از بهایی است که شهر ما باید برای اصلاح اشتباهات این تاریخ وحشتناک بپردازد.»

در بیانیه ای که در WBAL-TV.com منتشر شد، نیک ماسبی، رئیس شورای شهر بالتیمور، که همچنین رئیس هیئت برآورد غرامت نیز هست، گفت: «قلب ما با آلفرد چستنات، اندرو استوارت، رنسوم واتکینز و خانواده های آنها است. هیچ چیز در این دنیا نمی تواند آسیب های روحی و روانی که بر این مردان بی گناه و خانواده هایشان وارد شده است را جبران کند. هیچ غرامتی نمی‌تواند اشتباهات ۳۶ سال آشفتگی و اثرات باقی‌مانده بر این مردان، خانواده‌ها و جوامع ما را اصلاح کند.»

منبع: سی‌ان‌ان

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.