رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی از راه‌اندازی رصدخانه علم و فناوری در پارک علم و فناوری خراسان رضوی خبر داد و افزود: این رصدخانه به منظور شناسایی، ثبت، تحلیل و ارائه آمار و اطلاعات فناوری در سطح کشور با استفاده از هوش مصنوعی فعالیت خود را آغاز کرده است.

رصدخانه علم و فناوری در مشهد راه‌اندازی شد

به گزارش قدس خراسان، مسعود میرزایی شهرابی اظهار کرد:تا کنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ خدمات از این رصدخانه را درخواست کرده‌اند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: با استفاده از هوش مصنوعی، می توان نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات، مزیت‌های رقابتی و نیازهای فناورانه هر استان و شهرستان را شناسایی کرد و این کار به برنامه ریزان و سیاستگزاران برای توسعه علم و فناوری در کشور کمک بسیاری خواهد کرد.

وی با اشاره به این که برای خلق ثروت از مسیر فناوری باید برنامه ریزی وجود داشته باشد اظهار کرد: این رصدخانه که چندی پیش در پارک علم و فناوری خراسان رضوی راه‌اندازی شده قرار است به زودی به تمام پارک های علم و فناوری کشور معرفی شود.

استفاده آگاهانه از هوش مصنوعی برای پیشبرد مقالات علمی

میرزایی در خصوص تهدیدها و فرصت‌های ایجاد شده در خصوص استفاده از هوش مصنوعی برای تهیه مقالات علمی نیز گفت: هوش مصنوعی، هزینه و زمان تولید مقالات با کیفیت علمی را بسیار تسهیل کرده است و به همین دلیل باید در استفاده آگاهانه از این امکان برای پیشبرد مقالات علمی دقت بسیاری کرد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به این که استفاده از هوش مصنوعی در حل مسایل پژوهشی پیچیده، نوآورانه و تحلیل داده‌ها کمک بسیاری می‌کند افزود: به عنوان مثال در صنایع داروسازی، ترکیب‌های دارویی، ساختار و خواص دارویی و میزان آزمایش و خطا، موجب افزایش هزینه تولید یک دارو می‌شود ولی با کمک هوش مصنوعی امکان دستیابی به داروهای جدید با کاهش هزینه و سرعت بالاتر فراهم شده است.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی مزایای بسیار زیادی برای تولید مقالات علمی دارد و بر همین اساس نه تنها فرصت‌های جدید را برای پژوهشگران فراهم می‌کند بلکه چالش‌های دیگری را نیز به همراه دارد که از جمله این چالش‌ها می توان به رعایت اخلاق، حق نشر، اعتبارسنجی و امنیت اطلاعات اشاره کرد.

میرزایی گفت: پژوهشگران باید در استفاده آگاهانه و منصفانه از هوش مصنوعی دقت لازم را به عمل آورند، آنها باید از منابع معتبر و مورد اعتماد برای تحقیق خود استفاده کنند و همچنین حق نشر و ارجاع دهندگان را رعایت کنند و از صحت و دقت نتایج حاصل از هوش مصنوعی اطمینان یابند و از احتمال خطا و سوء استفاده از اطلاعات آگاهی داشته باشند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزود: به صورت کلی، مزایای عرصه هوش مصنوعی که مورد تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار دارد از معایب آن بیشتر است و می‌تواند در فناوری، نوآوری، تحقیقات و پژوهش‌ بسیار خدمت کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.