قصه اعتیاد دردناک‌تر، متنوع تر، پرشتاب‌تر و بی‌رحم‌تر از هر وقت دیگر، حالا راهش را به سمت مدارس و پشت میز و نیمکت‌ها کج کرده و آینده سازان این مرزو بوم را نشانه می‌رود.

هشدار افزایش نرخ اعتیاد در میان دانش‌آموزان

به گزارش قدس خراسان، روایت نشئگی و افسون افیون هر روز جدی‌تر از گذشته زندگی‌ها را به چالش می‌کشاند و هر روز بی‌رحم‌تر از قبل قربانیان جوان‌تری می‌گیرد. قبح این ماجرا تا آنجا از بین رفته که اصطلاحاتی مانند ساقی، خمار و نشئه، صنعتی و سنتی به طور معمول در مکالمات روزمره به کار می‌رود و این خود زنگ خطر و هشدار بزرگی برای شیوع بیشتر آن است.

سن مصرف به ۱۴سال رسیده است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در این‌باره به خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: مصرف مواد مخدر سنتی مانند تریاک و مشتقاتش در حال حاضر به لحاظ حجم مصرف بالاتر از مواد مخدر صنعتی بوده؛ اما گرایش به سمت مواد صنعتی بیشتر و حدود ۱۰ برابر مصرف مواد مخدر سنتی است.

محمد حسین صالحی ادامه می‌دهد: میانگین سنی اعتیاد ۲۰ سال است؛ ولی سن مصرف پایین آمده و افراد ۱۴ یا ۱۵ ساله‌ای هم داریم که درگیر اعتیاد به مواد مخدر شده‌اند.

زن همواره در همه فرهنگ‌ها به عنوان نماد رویش، زادآوری و پرورش‌دهنده نسل بعد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و حساسیت آلودگی‌اش به آسیب‌های اجتماعی بغرنج‌تر و برای جامعه دردناک‌تر است آن هم معضلی مانند اعتیاد که بلای خانمان‌سوز بوده و آسیب‌هایش بی‌شمار.

اما دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی خبرهای خوبی ندارد.

وی از افزایش مصرف مواد مخدر در میان زنان خبر می‌دهد و درباره نرخ شیوع می‌گوید: ۶/۰ درصد جمعیت زنان ۱۵ تا ۶۴ سال گرفتار اعتیاد هستند. نرخ اعتیاد در کل جامعه زنان و مردان استان ۷/۲ درصد بوده در حالی که این عدد در کشور ۵ درصد است.

صالحی متذکر می‌شود: این اعداد بر اساس مطالعه شیوع‌شناسی اعتیاد در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ است. مطالعه جدیدی برای به روزرسانی این آمار در حال انجام است که تا آخر امسال به پایان می‌رسد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی درباره درصد زنان معتاد از کل معتادان گفت: بر اساس آمارهایی که از جمع‌آوری معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ داریم، بین ۸ تا ۹ درصد از کل معتادان را زنان تشکیل می‌دهند.

اعتیاد یک آسیب اجتماعی است و برای حل آن در کنار اقدام‌هایی که باید دستگاه‌های حاکمیتی طبق قانون انجام دهند، مشارکت فعال مردم و خیران هم راهگشا خواهد بود.

کارشناس مشارکت‌های مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در این باره می‌گوید: «مجمع خیرین یاریگران زندگی» در سال ۱۴۰۱ تشکیل و قرار شد خیران در حوزه توانمندسازی، اشتغال، فرهنگ پیشگیری و درمان اعتیاد به ما کمک کنند. تاکنون در حوزه درمان چهار سوله ایجاد کرده‌ و در بحث اشتغال بهبودیافتگان هم به لحاظ مالی و تجهیزاتی کمک‌هایی داشته‌اند. 

نرخ اعتیاد میان دانش‌آموزان افزایشی است

الهه خاتمی با بیان این مطلب که نرخ اعتیاد در میان دانش‌آموزان افزایشی است، ادامه می‌دهد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد نیز آموزش‌هایی در خصوص مهارت‌های زندگی برای خانواده‌ها برگزار کرده‌اند.

وی در خصوص اقدام‌های انجام شده برای پیشگیری از اعتیاد میان دانش‌آموزان که قرار است آینده‌سازان این مرز و بوم باشند، عنوان می‌کند: به خاطر مخالفت‌های آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته‌ایم به بحث اعتیاد در مدارس ورود داشته باشیم؛ چراکه مقوله اعتیاد دانش‌آموزان یک بحث کاملاً تخصصی است و کار باید با ظرافت خاصی پیش برود. ما بسته‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهیم تا آن‌ها از طریق مربی‌های آموزش‌دیده این موضوعات را برای دانش‌آموزان بیان ‌کنند.

کارشناس مقابله با عرضه شورای مبارزه با مواد مخدر استان نیز به خبرنگار ما می‌گوید: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر یک دستگاه مستقل نیست؛ بلکه هماهنگ‌کننده اقدام‌های دستگاه‌های دخیل در این موضوع است. یک بخش این شورا مربوط به مقابله با عرضه مواد بوده که به ارگان‌هایی مانند پلیس مبارزه با مواد مخدر، اداره اطلاعات گمرک و مرزبانی مربوط است. 

قاسم صاحبی در ادامه عنوان می‌کند: هر سال با شروع سال تحصیلی جلسات هماهنگی را با دستگاه‌های اجرایی مربوط برگزار می‌کنیم. پاک‌سازی اطراف محیط‌های آموزشی مانند مدارس و دانشگاه‌ها به وسیله جمع‌آوری معتادان متجاهر از آنجا، دستگیری خرده‌فروشان مواد، کنترل و بازرسی بیشتر از مغازه‌های فروش قهوه و عطاری‌هایی که اطراف مدارس و دانشگاه‌ها قرار دارند، از جمله اقدام‌هایی است که مأموریت آن در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با سیستم انتظامی و پلیس است. این اقدام‌ها به طور مستمر در سال تحصیلی انجام می‌شود.

قصه اعتیاد اما دردناک‌تر، پرشتاب‌تر و بی‌رحم‌تر از آن است که با این اقدام‌ها مهار شود. هر روز مخدر و افیونی جدیدتر، خطرناک‌تر و با تبعات زیادتر مانند گرداب افراد بیشتری را گرفتار خود می‌کند. آمارهای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اما هنوز مربوط به ۶ تا ۸ سال پیش است!

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.