کتاب «ابوالقاسم سحاب» نوشته مسعود آینه‌وند به عنوان سی و چهارمین کتاب از مجموعه پژوهشی شخصیت‌های مانا توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.

سی‌وچهارمین کتاب شخصیت‌های مانا منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین، کتاب «ابوالقاسم سحاب» نوشته مسعود آینه وند به تازگی به عنوان سی و چهارمین کتاب از مجموعه پژوهشی شخصیت‌های مانا توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب، پژوهشی کوتاه درباره زندگی و اقدامات علمی و فرهنگی ابوالقاسم سحاب تفرشی چهره ماندگار فرهنگ ایرانی با تکیه بر مراحل مختلف حیات و بررسی اجمالی اندیشه‌ها و آثار او به عنوان یکی از مفاخر علمی و فرهنگی ایران در دوره متأخر قاجار و پهلوی اول و دوم است.

ابوالقاسم سحاب پدر علم نقشه‬ ‏کشی و جغرافیای تصویری و از بانیان دانش جغرافیای جدید بوده که بعد از تحصیل در علوم جدید، سال‌ها در وزارت معارف و مدارس مختلف کشور خدمت کرده و مدارس جدیدی هم دایر کرد. سحاب تفرشی به عنوان یک کنشگر فرهنگی برای توسعه معارف و افزایش تعداد افراد باسواد در تهران و دیگر نقاط کشور تلاش زیادی کرد و با شناخت نسبتاً عمیقی که از جامعه و حکومت ایران داشت، از یک منظر به آسیب‌شناسی اوضاع داخلی به‌ویژه ساختار وزارت معارف و نظام آموزشی و اداری کشور پرداخت.

کتاب «ابوالقاسم سحاب» از مجموعه شخصیت‌های مانا شامل سه فصل «مروری بر زندگانی ابوالقاسم سحاب»، «دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها» و «آثار و مکتوبات» است. در پایان کتاب نیز فهرست آثار و اسناد و تصاویر این شخصیت برجسته جمع‌آوری شده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«بیگاری کشیدن از اطفال، عدم حس مسئولیت آموزگار و رشوه گرفتن از محصلان از دیگر معایب نظام مکتب‌خانه‌ای بود. همین‏طور بیشتر کارهای منزل معلم از قبیل آب آوردن، از وظایف محصلان مکتب‌خانه به‌شمار می‌رفت. در موقع استراحت، معلم در وسط مکتب دراز می‌کشید و یکی از شاگردان دستمالی به چوب بسته و با آن معلم را باد می‌زد، معلم تقاضای انعام می‌کرد و این موضوع بر دشواری کار شاگردان می‌افزود و اگر کسی از عهده‌ی آن بر نمی‌آمد، گاهی اخراج هم می‌شد.»

این کتاب با ۱۷۶ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۹۴ هزار تومان عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.