غرب مشهد و یا به عبارتی منطقه قاسم‌آباد و ویژه‌تر مناطق انتهایی آن مانند الهیه، عصمتیه و... در بحرانی‌ترین شرایط کمبود فضای آموزشی در بخش مدارس دولتی هستند.

قاسم‌آباد در بحران کمبود فضای آموزشی

به گزارش قدس خراسان، انبوهی از ساخت و سازها و سازه‌هایی که هرکدامشان چندین خانوار را در خود جای داده‌اند، می‌شود در هر نقطه از منطقه غرب مشهد دید. جمعیت بالا در کنار جوان بودن ساختار جمعیتی این منطقه سبب شده نیازهای متعدد ساکنانش بیشتر از سایر نقاط مشهد به چشم بیاید؛ نیازهایی از جمله مراکز درمانی، خرید، تفریحی و البته آموزشی که بی‌شک مورد آخری با جوانی غرب‌نشینان مشهد نیز ارتباطی مستقیم دارد.

با وجود این اما خبر نگران‌کننده این است که غرب مشهد و یا به عبارتی منطقه قاسم‌آباد و ویژه‌تر مناطق انتهایی آن مانند الهیه، عصمتیه و... در بحرانی‌ترین شرایط کمبود فضای آموزشی در بخش مدارس دولتی هستند. در سالیان گذشته سازه‌های آنچنانی ساخته شده؛ اما کمترین کوششی در راستای ایجاد فضای آموزشی برای دانش‌آموزان این قسمت از شهر صورت نگرفته است! دردناک‌تر اینکه در برخی از مناطق قاسم‌آباد تنها یک مرکز آموزشی وجود دارد و آن هم به تناسب، شیفت‌بندی شده تا بیشترین بهره‌وری از آن در سیستم آموزش و پرورش منطقه ۷ صورت بگیرد.

مشکلات متعدد خانواده‌ها برای تحصیل فرزندانشان

مادر یکی از دانش‌آموزان که گویا هر روز خودش مجبور است فرزندش را از الهیه تا حجاب ببرد تا بتواند به مدرسه برود، در این باره می‌گوید: در شرایطی که باید همه چیز برای آموزش به بچه‌ها فراهم باشد و این کمترین خواسته ماست؛ اما متأسفانه به دلیل نبود مدرسه در محل زندگیمان باید هر روز پسرم را تا مدرسه همراهی کنم که بتواند درس بخواند.

او ادامه می‌دهد: پرسش من این است که چرا فکری به حال این مشکل بزرگ نمی‌کنند در حالی که هر روز و هر سال شرایط بدتر می‌شود! محال است روزی شاهد گلایه‌مندی مردم در این مورد نباشیم. بارها هم گلایه‌هایمان را به گوش مسئولان رسانده‌ایم؛ اما گوش شنوایی برای آن وجود ندارد.

فرد دیگری نیز که چنین مشکلی برای تحصیل فرزندش دارد، می‌گوید: چرا قانون درستی برای ساخت و سازها وجود ندارد و در هر محله‌ای برای ایجاد مراکز آموزشی و مدرسه جا و مکانی در نظر گرفته نمی‌شود تا مردم با این مشکل مواجه نشوند؟

شهرداری و مسکن و شهرسازی کار بکنند

وی ادامه می‌دهد: پرسش اینجاست که وقتی شهرداری و مسکن و شهرسازی قرار است مجوز ساخت به سازندگان مجتمع‌های مسکونی بدهند، چرا آن‌ها را ملزم به در نظر گرفتن فضای آموزشی یا پرداخت هزینه‌هایی برای ایجاد مدرسه نمی‌کنند تا جمعیت زیادی از شهر با مشکل مواجه نشوند؟ خیلی راحت می‌شود از انبوه‌سازان مثل همه مواردی که برای پروانه ساخت از آن‌ها دریافت می‌شود، هزینه‌هایی بابت ساخت مدرسه گرفت تا آن‌ها نیز راحت از زیر بار این مسئله شانه خالی نکنند.

شهروند دیگری نیز با ابراز گلایه از شرایط موجود بیان می‌کند: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از خانواده‌هایی که در منطقه قاسم‌آباد زندگی می‌کنند، همین نبود یا کمبود شدید مدرسه دولتی است. ما مجبوریم در برخی موارد روزانه چندین ساعت از وقتمان را برای بردن و آوردن فرزندانمان از مدرسه صرف کنیم؛ چون نمی‌توانیم از عهده هزینه‌های گزاف سرویس مدارس بربیاییم. مدارس غیردولتی هم که در منطقه فعالیت دارند، هزینه‌هایشان بالاست.

کمبود ۴۰ تا ۴۵ مدرسه در منطقه

رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه۷ مشهد در واکنش به مشکلاتی که در زمینه نبود یا کمبود فضاهای آموزشی در این منطقه وجود دارد، به قدس گفت: کمبودها فراتر از تصور در این زمینه است. همه موارد را قبول داریم و حتی چندین بار آن‌ها را رسانه‌ای کرده‌ایم؛ اما آن‌قدر در این سال‌ها کم‌کاری زیاد بوده که سال‌ها طول می‌کشد تا شرایط بهترشود.

مرتضی نظرنژاد ادامه می‌دهد: بارها گفته‌ایم ما در این منطقه ۴۰ تا ۴۵ مدرسه نیاز داریم تا کمبودها را تا حدودی پوشش دهیم؛ اما در ۱۰ سال اخیر تنها ۱۱ مدرسه ساخته شده که در کنار آن‌ها چند مدرسه هم از بین رفته است. 

وی در مورد تعداد مدرسه‌های جدید در ناحیه ۷ برای سال تحصیلی بیان کرد: هیچ مدرسه‌ای ساخته نشده، هیچ بودجه‌ای اختصاص نداده‌اند و هیچ خیری هم نیامده تا در مناطق کم‌برخوردار مثل الهیه برای ساخت مدرسه اقدام کند. 

رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه۷ مشهد همچنین اظهار کرد: همه موارد را به اطلاع استاندار، فرماندار و سایر مدیران رسانده‌ایم و حتی اعلام کرده‌ایم وضعیت فضای آموزشی ما در شرایط بحرانی بوده و از کمبود و مواردی از این قبیل گذشته است. حتی ما در برخی از مدارس نمازخانه‌، زیر پله و انباری‌ها را هم به فضای آموزشی اضافه کردیم تا بخشی از مشکلات آن‌ها را کاهش دهیم؛ اما باز هم آن‌قدر مشکلات وجود دارد که با این کارها نمی‌توان گره بزرگی را باز کرد.

وقتی سازندگان، قانون را دور می‌زنند

نظرنژاد در پاسخ به این پرسش که چرا سازندگان مجتمع‌های مسکونی ملزم به ساخت فضای آموزشی یا همراهی کردن در این مورد نمی‌شوند، بیان کرد: طبق قانون، سازندگانی که ۲۰۰واحد به بالا می‌سازند باید برای فضای آموزشی آن هم اقدام کنند با وجود این سازندگان چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی با ساخت مجتمع‌هایی زیر ۲۰۰ واحد از زیر بار این مسئله شانه خالی می‌کنند و به نوعی قانون را دور می‌زنند. سازندگان بخش خصوصی ساخت وسازهایشان را در مقیاس ۳۰ یا ۴۰ واحد یا کمتر در نظر می‌گیرند تا خود به خود از این قانون خلاص شوند. متأسفانه ارگانی داریم که اقدام به ساخت ۱۹۶ واحد کرده تا تعداد واحدهایش زیر ۲۰۰ باشد و برای ساخت مرکز آموزشی کاری انجام ندهد!

وی در خصوص مدارس دوشیفت یا حتی سه شیفت در ناحیه ۷ آموزش و پرورش مشهد گفت: مدارس ابتدایی پسرانه همگی دو شیفت هستند. مدارس ابتدایی دخترانه هم به جز چهار مدرسه بقیه همین شرایط را دارند. در متوسطه اول غیر از یک مدرسه بقیه دوشیفت هستند. متوسطه دوم هم در الهیه تنها مدرسه‌ای که دارد، دو شیفت است. مدرسه سه شیفت هنوز نداریم؛ اما اگر فکری به حال این شرایط بد و بحرانی صورت نگیرد، احتمال اینکه سال آینده شاهد مدارس سه شیفت باشیم، خیلی زیاد است! 

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.