۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۸
کد خبر: 928101

آغاز صف آرایی انتخاباتی در پاکستان؟

محمدابراهیم صابری، سردبیر خبرگزاری وفاق تایمز پاکستان

چالش کلیدی نواز در پاکستان  این است که نخست خودش را به‌عنوان گزینه‌ای مناسب جایگزینی عمران خان که بسیار محبوب تر است جا بزند، و دوم چرخ اقتصاد بحران زده را بچرخاند.

تنها یک روز بعد اعلام بازگشت نواز شریف به اسلام آباد، پس از تبعید خودخواسته 5 ساله در لندن، روز گذشته دادگاهی در پاکستان، عمران خان نخست‌وزیر پیشین این کشور را به دلیل افشای اسناد محرمانه‌ای که توطئه آمریکا و ارتش در برکناری وی را نشان می‌داد، متهم کرد. در حالی که تا انتخابات عمومی پاکستان چیزی نمانده (ژانویه ۲۰۲۴ - اوایل بهمن)، به نظر باید تحولات اخیر را در چهارچوب صف آرایی سیاسی در آستانه این مارتن ارزیابی کرد.

نباید از یاد برد خان علی‌رغم برکناری در آوریل سال ۲۰۲۲ و زندانی‌ شدنش، همچنان محبوب‌ترین سیاستمدار پاکستان محسوب می شود. وی البته به روشنی کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلستان را عامل سقوط خود معرفی می کند. در سوی مقابل نواز شریف در سال ۲۰۱۷ پس از آنکه دادگاه عالی پاکستان او را به اتهام فساد، برای نخست وزیری فاقد صلاحیت دانست از این سمت استعفا کرد. اما در چند ماه اخیر اتهاماتی که به وی زده شده بود در نهادهای مختلف این کشور لاپوشانی شد تا زمینه ورود نواز در انتخابات سال آینده فراهم شود. «شهباز شریف» برادر نواز به عنوان نخست وزیر گذشته و «انوار الحق کاکر» نخست وزیر موقت هم در صدد ایجاد بسترهایی برای ورود او به کشور و گود انتخابات بودند. اظهارات نواز شریف هم گواه این مدعا است هنگامی که در استانه پرواز به کشور گفت: «برای انتخابات کاملا آماده‌ایم».

 اما از نگاه محافل درونی پاکستان نواز مهره ای غربی بوده که قطعا به اندازه خان پایگاه مردمی ندارد. حزب مردم و حزب تحریک انصاف نیز به بازگشت نواز به کشور خوشبین نیستند و معتقدند که وی به‌ جای ورود به سیاست، باید مدت زندان خود را سپری کند. پس شریف در مسیر پیروزی در انتخابات  با چالش های بزرگی روبروست. زندانی کردن عمران خان اما راهی است تا بتواند در عرصه انتخابات بدون رقیب وارد شود. در نهایت چالش کلیدی نواز در پاکستان  این است که نخست خودش را به‌عنوان گزینه‌ای مناسب جایگزینی عمران خان که بسیار محبوب تر است جا بزند، و دوم چرخ اقتصاد بحران زده را بچرخاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.