سریال «محرمانه» به کارگردانی محمود معظمی، نویسندگی مهدی حمزه و تهیه‌کنندگی سیدرامین موسوی که این شب‌ها روی آنتن شبکه۳ سیما می‌رود، روایتی است از پیشرفت‌های علمی دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی و ساخت واکسن کرونا که واکنش مغرضانه دشمن را به دنبال دارد تا با ایجاد اختلال، مانع دستیابی ایران به این موف

ادای دین به مدافعان سلامت

به گزارش قدس آنلاین، این سریال با تم اجتماعی در گونه معمایی جاسوسی ساخته شده و پخش آن از اوایل مهر ماه، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰:۳۰ آغاز شده و تا اواخر پاییز ادامه دارد. محمود معظمی که در ساخت سریال‌هایی با محوریت امنیت و مسائل اجتماعی تبحر دارد و آثاری همچون تکیه بر باد، شیوع و تمام‌رخ از آثار تلویزیونی او در سال‌های اخیر بوده است، کارگردانی این مجموعه تلویزیونی را بر عهده دارد. درباره جزئیات ساخت مجموعه تلویزیونی «محرمانه» با کارگردان این سریال گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید. 


با توجه به قصه سریال محرمانه که درباره پیشرفت‌های علمی و تلاش‌های دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی و ساخت واکسن کروناست، چرا مهم است که مردم از پشت پرده ساخت واکسن برکت بدانند؟
وقتی در جوامع بشری، ویروسی شیوع پیدا می‌کند تمام افراد جامعه تلاش می‌کنند این بحران را به بهترین شکل حل کنند اینجاست که پای دانشمندان و نخبگان علمی به میان می‌آید. ما در محرمانه بنا داشتیم شرایط، اتفاق‌ها و سختی‌هایی که ساخت یک دارو برای نجات انسان‌ها و شناسایی یک ویروس مرگبار دارد را نشان دهیم از این رو مشقت‌ها و مراحل دشوار ساخت پادزهر و واکسن کرونا را نشان دادیم که سبب به خطر افتادن جان سازندگانش شده بود. ما بخشی از تلاش این عزیزان را با ساخت این سریال نمایش دادیم. 

فیلم‌نامه سریال چه ویژگی‌هایی برای ساخت یک سریال جذاب داشت و برای نگارش آن از چه منابعی استفاده کردید؟ به جز اسناد و منابع مکتوب از خاطرات شفاهی کسانی که در ساخت واکسن برکت نقش داشتند هم در فیلم‌نامه استفاده کردید؟
نویسندگان سریال مهدی حمزه و امیر شاداب بودند که برای این کار بسیار زحمت کشیدند، برای نگارش متن از خاطرات شفاهی در مصاحبه‌ها استفاده کردند، هم از منابع مکتوب و هم حال و هوایی که همه ما تا دو سال پیش در آن قرار داشتیم. 

سریال لوکیشن‌های متعددی دارد، از فرایند تولید سریال در لوکیشن‌های خارج از ایران و تهران بگویید. 
سریال محرمانه در چند کشور مختلف فیلم‌برداری شده است از جمله کنیا، ترکیه، عمان، هلند و بخش‌هایی هم در جنوب ایران و تهران. سفرهایی که برای ساخت سریال داشتیم به جذابیت اثر اضافه کرد و البته شرایط سخت و دشواری را برای گروه تولید به وجود آورد اما انرژی خوبی در گروه وجود داشت و بچه‌ها بسیار همدلانه همراهی کردند. 

عده‌ای این سریال را در ادامه «گاندو» می‌دانند اگرچه ماجرای نفوذ در هر دو سریال پررنگ است اما «محرمانه» قصه‌ای مجزا و متفاوت از گاندو دارد، از نظر شما دلیل این ذهنیت چیست؟
این قصه شبیه سریال «گاندو» نیست. هر کدام از این سریال‌ها شرایط و ویژگی‌های خودش را دارد و خط داستانی خودش را دنبال می‌کند. براساس شرایط و اتفاقاتی که در یک جامعه رخ می‌دهد این قصه‌ها جلو می‌رود. تماشاگر هم گاهی ما به ازای واقعی آن را در جامعه دیده است. وقتی جوامع با بحرانی مثل شیوع ویروس کرونا مواجه می‌شوند تمام گروه‌ها بسیج می‌شوند تا اتفاقاتی اثربخش را رقم بزنند، اتفاتی که می‌تواند رو به تعالی باشد و افرادی هم جانشان را برای نجات همنوعشان به خطر می‌اندازند بنابراین اتفاقاتی که در سریال رخ می‌دهد و ماجراهایی که در آن وجود دارد بخشی برگرفته از واقعیت است و بخشی هم طراحی نویسندگان فیلم‌نامه. 

گونه معمایی جاسوسی از گونه‌های پرطرفدار در سینما و تلویزیون جهان است، از فرصت‌ها و دشواری‌های تولید «محرمانه» در این گونه بگویید. 
به هر حال آثار معمایی، جنایی و جاسوسی از گونه‌های جذاب در کل دنیاست چه کارهایی که به شکل سریال ساخته می‌شوند و چه فیلم‌های سینمایی. این گونه آثار به دلیل تعلیق و ماجراهایشان که برگرفته از برش‌هایی از زندگی و پرونده‌های واقعی است و مابه‌ازای آن را مخاطب در جامعه دیده است، سبب می‌شوند تماشاگر احساس نزدیکی بیشتر و واقعی‌تری با سوژه‌ها و اتفاق‌ها داشته باشد. به همین دلیل سریال‌هایی که برگرفته از اتفاق‌های واقعی جامعه هستند به ویژه بحران‌های متأخر موجب همذات‌پنداری بیشتر مخاطب با آن‌ها می‌شود. با توجه به چینش و اتفاقاتی که در قصه‌های این گونه وجود دارد ساخت آثار اینچنینی نیازمند صبر و حوصله است. رعایت جزئیات و اهمیت به کلیاتی که در این گونه وجود دارد حساسیت‌های تولید را بیشتر می‌کند. فیلمساز باید از یک جهان‌بینی برخوردار باشد و اطلاعات زیادی به لحاظ زیستی و روان‌شناختی روی تک‌تک شخصیت‌ها و ماجراها داشته باشد در واقع هم نویسنده و هم فیلمساز باید بتوانند جهان شخصیت‌ها را به درستی بسازند.

نشان دادن روزهای غمناک و پررنج همه‌گیری سویه «دلتا» کرونا که منجر به مرگ بسیاری از هموطنان و عزیزانمان شد سخت است، چه کردید تا یادآوری غم روزهای سخت آن دوران بر کلیت سریال غالب نشود؟ 
روزهای ناگوار شیوع ویروس کرونا لحظات دردناکی را برای همه رقم زد. من سعی کردم لحظات تلخ و غمگین را بیش از حد در کار نشان ندهم تا خاطر مخاطب آزرده‌تر نشود ولی وظیفه خودم می‌دانستم تا یادی کنم از کادر درمان و عزیزانی که جان خودشان را برای کمک به دیگران به خطر انداختند.

در این سریال شاهد حضور بازیگران قدیمی و شناخته شده تلویزیون در کنار بازیگران جوان هستیم، چطور به این ترکیب از بازیگران رسیدید؟
در این کار از بازیگران پیشکسوت خوبی برخوردار بودیم و بازیگران جدید و مستعدی هم که سال‌ها تئاتر کار می‌کردند در کنار ما بودند. معمولاً در کارهایم سعی کردم از تلفیق بازیگران قدیمی و جدید تئاتر بهره ببرم تا قدمی برای عزیزانی که سال‌ها روی صحنه حضور دارند، برداشته باشم و این را وظیفه خود می‌دانم. حضور من در صنعت سریال‌سازی در تلویزیون باید سبب شود تعدادی بازیگر جدید و نوچهره تئاتری که مستعد و پرتلاش هستند دیده شوند و بتوانند به آنچه در آینده دوست دارند دست یابند. این موجب می‌شود تا جوانان هنردوست ما با امید بیشتری در این عرصه ادامه دهند. 
در ۲۰سال عمر کاری‌ام سعی کردم بسیاری از بازیگران تئاتری را به تلویزیون معرفی کنم. امیدوارم تماشای سریال «محرمانه» برای مخاطب ایرانی جذاب و دلچسب باشد و توانسته باشیم ذره‌ای از تلاش‌ها و رشادت‌های کسانی که برای نجات جان مردم از جان خودشان گذشتند را نشان دهیم و یادشان را گرامی بداریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.