رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۱۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان مصرف‌کننده قلیان هستند در حالی که این عدد در کشور ۸ درصد است.

مصرف دو برابری قلیان در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، استفاده از دخانیات به ویژه قلیان، برای بسیاری از جوانان از قالب تفننی و تفریحی خارج شده و متأسفانه به شکلی اعتیادآور مصرف می‌شود. برای عده‌ای مصرف قلیان تنها به یک بار در میهمانی یا طبیعت‌گردی محدود نمی‌شود؛ بلکه همچون امور روزمره، به یکی از ضروریات زندگی تبدیل شده است. آمارها در زمینه مصرف بالای دخانیات در کشور به ویژه شیوع مصرف قلیان میان جوانان و حتی دختران و زنان، گویای حرکت این معضل به سوی بحران و نشان از قبح‌زدایی استعمال سیگار و سایر دخانیات است.

از میان همه دخانیات اما قلیان مار خوش خط و خالی است که بسیاری از مصرف‌کنندگان با این توجیه که بی‌ضرر بوده و اعتیادآور نیست، آن را مصرف می‌کنند حال آنکه بارها و بارها بر ضرر چند ده برابری قلیان در مقایسه با سیگار تأکید شده است.

۱۱ درصد جمعیت خراسان رضوی مصرف‌کننده سیگار هستند

موضوع را از رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیگیری می‌کنیم.

دکتر بابک اقبالی می‌گوید: بر اساس مطالعه‌ای که سال ۱۴۰۰ انجام شد، در خراسان رضوی ۱۱ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال سیگار مصرف می‌کنند؛ ۲۳ درصد از مردان و یک درصد از زنان مصرف‌کننده سیگار هستند.

وی ادامه می‌دهد: میانگین نرخ مصرف‌کنندگان سیگار در کشور ۱۲ درصد است و از این بابت خراسان رضوی تفاوت زیادی با میانگین کشور ندارد.

نرخ استفاده از دخانیات در خراسان رضوی نزدیک به ۲۷ درصد است

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش تمایل بانوان به مصرف دخانیات می‌گوید و خاطرنشان می‌کند: دخانیات یعنی سیگار، سیگارت، پیپ، قلیان، سیگار دست‌پیچ، انفیه، تنباکوی جویدنی و به طور کلی هر ماده دارای تنباکو و باید بگویم ما هم از میانگین کشوری بالاتریم و هم نسبت به آمار سال ۹۵ استان خودمان رشد زیادی در حدود ۱۰ درصد داشته‌ایم. 

اقبالی عنوان می‌کند: نرخ استفاده از دخانیات در استان نزدیک به ۲۷ درصد بوده و این عدد بالایی است؛ یعنی در مجموع از هر چهار نفر دست‌کم یک نفر استفاده‌کننده و مصرف‌کننده دخانیات است!

۱۶ درصد جمعیت خراسان رضوی قلیان می‌کشند

وی با بیان اینکه خراسان رضوی جایگاه دوم استفاده از دخانیات در کشور را دارد، ابراز می‌کند: ۱۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان مصرف‌کننده قلیان هستند در حالی که این عدد در کشور ۸درصد است.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور می‌شود: خراسان رضوی در سال ۹۵ هم دو برابر میانگین کشوری مصرف قلیان داشت و علت این موضوع، باورهای غلط رایج در خانواده‌هاست که می‌گویند دود از میان آب می‌گذرد پس ضرر ندارد یا آسیبش کمتر از سیگار است در حالی که این باور از اساس غلط است.

بیماری‌های مرگ‌آور حاصل از دخانیات

اقبالی ادامه می‌دهد: در گذشته همکاری‌های بین‌بخشی بهتری در خصوص نظارت بر اماکن وجود داشت و همین موضوع سبب می‌شد قلیان کمتر استفاده شود. قلیان بر خلاف سیگار به صورت خانوادگی حتی به عنوان تفریح هم استفاده می‌شود و همین موجب شده قبح آن کمتر شود. ممنوعیت استفاده از قلیان همچنان در اماکن عمومی وجود دارد؛ اما نظارت‌ها فقط مربوط به دانشگاه علوم پزشکی نیست و سایر ارگان‌های مسئول مانند شهرداری و دادستانی هم باید همکاری کنند. البته تغییر باورهای غلط نیاز به کار فرهنگی و همکاری مردم هم دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد مرگ و میرها در استان مربوط به دخانیات است، تشریح می‌کند: تعیین سهم دخانیات در مرگ و میرها کار دشواری است و هنوز مطالعه علمی جامعی در این خصوص انجام نشده؛ اما در خصوص بیماری‌های منتسب به دخانیات باید گفت برخی بیماری‌ها تا حد خیلی زیادی به مصرف سیگار بستگی دارند. بیماری انسدادی مزمن ریه فقط در افراد سیگاری و مصرف‌کنندگان دخانیات دیده می‌شود که یک بیماری سخت و پیش‌رونده است، درمان کاملی ندارد و مشکلات فراوانی برای مبتلایان ایجاد می‌کند و در موارد پیشرفته منجر به مرگ هم می‌شود.

به گفته رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سرطان ریه یکی دیگر از بیماری‌هایی است که بستگی زیادی به مصرف دخانیات دارد و برخی از انواع سرطان ریه فقط در مصرف‌کنندگان دخانیات دیده می‌شود.

آسیب قلیان‌های میوه‌ای بیشتر است

اقبالی در ادامه خاطرنشان می‌کند: یک سری دیگر از بیماری‌های کشنده مانند سرطان دهان و بیماری‌های قلبی-عروقی نیز بستگی زیادی به مصرف دخانیات دارند. از طرفی استفاده از دخانیات همه قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بیماری‌هایی مانند امراض دهان و دندان، آب‌مروارید، پوکی استخوان، شکستگی استخوان ران و بیماری‌های پوستی را نیز ایجاد می‌کند.

وی متذکر می‌شود: مشاهدات، حکایت از افزایش تمایل زنان به مصرف دخانیات دارد. قلیان‌های میوه‌ای تمام مضرات قلیان‌های معمولی را دارند و اعتیادآور هم هستند افزون بر اینکه به خاطر مواد سمی افزودنی سرطان‌زا که درون آن‌هاست، به مراتب آسیب‌های بیشتری برای سلامتی دارند. 

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.