به همت مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)، نشست علمی «پیشینه فقه سیاسی در تبار و تراث فقهی شیعه» در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

فقه سیاسی معرف تکالیف مدیران در نظام اسلامی است

به گزارش آستان نیوز، نشست علمی «پیشینه فقه سیاسی در تبار و تراث فقهی شیعه» صبح امروز چهارشنبه 3 آبان ماه با حضور آیت الله سید احمد علم الهدی؛ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد به عنوان ارائه دهنده در سالن جلسات مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) برگزار شد.
وی در این نشست بر لزوم تفکیک مسائل فقه سیاسی از مسائل فقه اجتماعی تاکید کرد و گفت: فقه سیاسی به معنای اعمال و کردار است اما فقه اجتماعی به سبک زندگی اشاره دارد.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی به اهمیت نظارت مستقل فقه سیاسی بر رفتار و کردار انسان اشاره کرد و افزود: فقه سیاسی در ارائه شیوه نوین مدیریت جریان‌های مختلف از جمله هنری و فرهنگی بسیار کارآمد است و امروزه یکی از نیازهای عمده نظام همین فقه سیاسی است.
آیت الله علم الهدی گفت: فقه سیاسی معرف تکالیف و وظایف مدیریتی به مدیران نظام است و در مدیریت اقتصاد کلان جامعه نقش اساسی دارد.
وی با بیان اینکه فقه سیاسی بسیار گسترده و پراکنده است، ادامه داد: تحقیق و پژوهش بر فقه سیاسی به عنوان یک فقه جامع از سوی حوزه های علمیه خصوصا مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) ضروری است.

این خبر حاکی است، لزوم تفکیک فقه سیاسی از مباحث سیاسی، توسعه فقه سیاسی با هدف رفع مشکلات جامعه، اهمیت موضوع شناسی در فقه و ... از دیگر مباحثی بود که نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در این نشست علمی به آن‌ها اشاره کرد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.