نشست کشورهای حوزه قفقاز و همسایگان آن در قالب گروه ۳+۳ یکی دیگر از دستاوردهای اخیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای بود و بیانیه پایانی نیز از تمایل اعضای نشست بر تداوم گفت‌وگوها و توسعه روابط حکایت داشت.

آینده امیدبخش قفقاز در سایه مذاکرات صلح/ بررسی نتایج و فضای حاکم بر مذاکرات گروه۳+۳ در تحقق اهداف نشست

به گزارش قدس آنلاین، گرچه گرجستان در نشست حضور نداشت اما حضور طرفین درگیر در مناقشه قفقاز توانست تاحدود زیادی اهداف کشورها از برگزاری نشست را محقق سازد. 
 
حضور وزرای آذربایجان و ارمنستان نقطه قوت است
در همین باره محمود شوری تحلیلگر مسائل حوزه قفقاز در گفت وگو با قدس اظهار کرد: برگزاری نشست‌ها درباره تحولات منطقه قفقاز اقدام مفیدی در راستای گفت‌وگوهای منطقه‌ای، تبادل نظر، نزدیک شدن دیدگاه‌ها و رفع سوء تفاهمات است. البته الزاماً بدین معنی نیست که بایستی در این نشست‌ها تصمیم‌گیری خاصی  صورت بگیرد یا توافقی بین طرفین امضا شود. نشست‌ها برای حل مسائل منطقه قفقاز سالیانه برگزار می‌شود و این گفت‌وگوها تاکنون دو دوره انجام شده است. بدون شک تداوم گفت‌وگوها در کاهش سوء تفاهمات و دستیابی به یکسری نقطه نظرات مشابه و همسو ضرورت دارد. برگزاری این نشست فرصت خوبی بود تا در وضعیتی که منطقه به سمت شرایط بحرانی پیش می‌رفت، وزرای خارجه پنج کشور به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازند.

شوری گفت: از سوی دیگر، حضور وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم نقطه قوت نشست است و به این کشورها در نزدیکی دیدگاه‌ها و کاهش تنش‌ها کمک می‌کند. وقتی چنین نشستی برگزار می‌شود، بدین معناست که می‌توان همچنان امیدوار بود دیدگاه‌ها، تعارضات و شکاف‌های منطقه آنچنان عمیق نیست که کشورها نتوانند دور هم بنشینند و گفت‌وگو کنند. دولت‌ها سعی می‌کنند ابزارهای مختلفی را برای پیشبرد اهداف و منافع خود دنبال کنند، در همین راستا تلاش‌های دیپلماتیک همواره ضرورت دارد و بایستی توسط کشورها پیگیری شود. ایران باید از ابزار دیپلماسی در سیاست خارجی بهره ببرد؛ زیرا هر لحظه امکان دارد شرایط در منطقه به گونه‌ای پیش رود که نیاز به استفاده از قدرت دیپلماسی و رایزنی پدید آید.
 
ایران جای پای خود را در قفقاز محکم کند
علاوه بر این، احسان موحدیان، کارشناس مسائل قفقاز نیز در مصاحبه با قدس تصریح کرد: برگزاری نشست موفقیت‌آمیز بود و حضور کشورها در ایران را می‌توان نشانه آن دانست. مصوبات خوبی در نشست به تصویب رسید و برگزاری نشست بعدی در ترکیه موفقیت دیگری محسوب می‌شود. تأکید بر موضوعاتی همچون احترام به مرزهای بین‌المللی و استقلال و تمامیت ارضی کشورهای حوزه قفقاز، حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات، عدم مداخله کشورها در امور داخلی همدیگر، منع تهدید و توسل به زور؛ همگی نشان می‌دهد نشست نتیجه مثبتی داشته است. در چنین شرایطی می‌توان امیدوار بود در آینده فرصت‌های گفت‌وگوی سازنده و سودمندی بین کشورها شکل بگیرد و از مداخله قدرت‌های فرا منطقه‌ای به‌خصوص آمریکا و ناتو جلوگیری شود. مذاکرات و برگزاری اینگونه نشست‌ها زمینه تفاهم و حرکت به‌سوی امنیت و ثبات مرزها را فراهم می‌کند. 

موحدیان گفت: همچنین درپی این امر، می‌توان همکاری‌ها در حوزه‌های علمی، تجاری، فرهنگی و گردشگری و... را شکل داد و امید داشت گرجستان هم به فرایند محلق شود. برای ایران مهم است در حوزه ترانزیت، کریدورها و انرژی توافقات و پیمان‌هایی را به امضا برساند. فرصتی در اختیار ایران قرار گرفته تا بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان میانجیگری کند. همچنین به‌خاطر شرایط حاکم بر منطقه، دست برتر ایران در ماجرای فلسطین و تأکید بر حفظ مرزهای ارمنستان، آذربایجان و ترکیه نگران هستند فرمت اروپایی همانند گذشته کار نکند. از سوی دیگر روسیه نیز در منطقه قفقاز تنها مانده است. بنابراین ایران باید از شرایط فعلی بهره ببرد و میخ خود را در منطقه قفقاز محکم بکوبد و در منطقه حضور داشته باشد تا غفلت‌های گذشته درباره این منطقه و نفوذ ترکیه، ناتو و اسرائیلی‌ها تکرار نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.