به دنبال سفر رئیس‌جمهوری کلمبیا به چین، دو کشور در راستای ارتقای روابط دو جانبه به سطح مشارکت راهبردی، ۱۲ سند همکاری در حوزه‌های متنوع از جمله تجارت و بازرگانی، آموزش، فناوری و سرمایه‌گذاری امضا کردند.

اراده کلمبیا و چین برای ارتقای روابط دو جانبه به مشارکت راهبردی/ امضای بیانیه مشترک دو کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با گوستاوو پترو همتای کلمبیایی خود تاکید کرد که ارتقای روابط دو جانبه به سطح مشارکت راهبردی، نتیجه تلاش‌های طولانی‌مدت و همچنین نشان‌دهنده اعتماد متقابل میان دو طرف است.

رئیس‌جمهوری چین همچنین از حمایت پکن از بوگوتا برای دستیابی به یک مسیر توسعه مستقل منطبق با اقتضائات ملی این کشور تاکید کرد.

گوستاوو پترو نیز اعلام کرد کلمبیا تمایل دارد «مزیت‌های منطقه‌ای و استراتژی‌های توسعه خود را با ابتکار راه ابریشم جدید هماهنگ کرده و همکاری‌ها در زیرساخت‌ها، انرژی‌های پاک و سایر زمینه‌ها را تقویت کند».

وی گفت: ما از شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در کلمبیا استقبال می‌کنیم، اما به دنبال توسعه متعادل‌تر روابط تجاری دوجانبه هستیم.

در جریان هفتمین گفتگوی چین- کلمبیا (VII Diálogo China-Colombia) که سپتامبر گذشته (شهریور- مهر) برگزار شد، ژو جینگ یانگ (Zhu Jingyang) سفیر چین در این کشور اطمینان داد که طرح یک پهنه- یک راه فرصتی برای توسعه و همچنین فضایی برای تقویت روابط دو کشور را فراهم می‌کند.

پترو همچنین از آمادگی کلمبیا برای حفظ روابط خود با چین در زمینه موضوعات بین‌المللی از جمله در مورد «وضعیت فلسطین و اسرائیل» و «تلاش برای یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ در اسرع وقت» خبر داد.

به دنبال مذاکرات صورت گرفته در پکن، سران دو کشور مجموعه‌ای از اسناد همکاری دوجانبه در زمینه سرمایه گذاری صنعتی، تجارت، اقتصاد دیجیتال، توسعه سبز، کشاورزی، علم و فناوری، آموزش، فرهنگ و شماری دیگر از حوزه‌ها را امضا کردند.

ایجاد یک کارگروه دو ملیتی برای برآورده کردن نیازهای مبادلات تجاری و گروه دیگری برای جذب سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی نیز مورد توافق قرار گرفت.

ریاست جمهوری کلمبیا در بیانیه ای اعلام کرد، کلمبیا و چین همچنین بیانیه مشترکی در مورد ایجاد یک مشارکت استراتژیک میان دو کشور امضا کردند.

برای بیش از یک دهه، چین دومین شریک تجاری کلمبیا پس از ایالات متحده بوده است. بر اساس داده‌های ریاست جمهوری کلمبیا، حدود ۹ درصد از محصولات این کشور به مقصد چین صادر می‌شود و در سال ۲۰۲۲ کلمبیا ۱۹.۲ میلیارد دلار کالاهای چینی وارد کرده است.

سرمایه‌گذاری مستقیم چین در کلمبیا در سال ۲۰۲۲ به ۲۶۵ میلیون دلار رسید که ۲۱۸ درصد بیشتر از سال قبل (۲۰۲۱) است.

گوستاوو پترو از ۲۴ اکتبر (دوم آبان) در یک سفر رسمی سه روزه عازم چین شد که نخستین دیدار او از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۲۲ به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری چپگرای کلمبیا است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.