عضو کمیسیون برنامه، وبودجه مجلس گفت: آیین نامه تسهیلات ساخت مسکن ۳۵۰ میلیون تومانی می تواند کمک زیادی به مسکن سازی در روستاها و مهاجرت معکوس داشته باشد شرطش این است که اولا دولت سریع تر این آیین نامه را ابلاغ کند و به مرحله اجرایی برساندو بانک ها نیز تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

ابلاغ سریع آیین نامه تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی ضرورت دارد

اخیراً خبر خوش حال کننده ی در زمینه ی اعطای تسهیلات ساخت مسکن منتشر شد مبنی بر اینکه با موافقت هیات وزیران تسهیلات ساخت مسکن در روستا از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

اما نکته ی مهم این است که این آیین نامه به سرعت ابلاغ و اجرایی شود. از آنجائیکه در آستانه ی فصل سرما قرار داریم، اگر آیین نامه سریعاً ابلاغ نشود، عملاً امکان استفاده از این تسهیلات برای روستاییان از بین می رود. از طرف دیگر، بانک ها معمولاً در اسفندماه پرداخت تسهیلات را متوقف می کنند و این امر نیز مزیت بر علت می شود که روستاییان نتوانند از این تسهیلات بهره ببرند.

متاسفانه در نوبت قبلی که وام ساخت مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت، به دلیل ابلاغ دیرهنگام آیین نامه و تعلل بانک ها در پرداخت تسهیلات، عملاً روستاییان نتوانستند از این وام استفاده کنند. امید می رود که دولت به سرعت آیین نامه را ابلاغ کند و نظارت های لازم بر اجرای آن صورت بگیرد.

بانک‌ها و به ویژه بانک‌های خصوصی به مسئله ساخت مسکن به عنوان یک راهبرد کلیدی و بسیار مهم برای اقتصاد ایران بی‌توجه هستند. عدم‌همکاری شبکه بانکی به خصوص بانک‌های خصوصی در کشور با موضوع مسکن تبدیل به یک معضل شده است. تاجائیکه حتی وزیر مسکن نیز در این باره صحبت و از عملکرد هیچ و نزدیک به صفر اعطای تسهیلات ساخت مسکن از سوی بانک‌های خصوصی گلایه کرد.

نکته قابل توجه آنکه حتی مصوبات مهم دولت نیز در این زمینه اجرایی نمی‌شود و جلو نمی‌رود. مورد آخر آن در زمینه افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستاییان بود که اقدامات مناسب و به موقع برای اجرایی شدنش صورت نگرفت.

در حال حاضر هم فصل ساخت‌وساز در روستاها به دلیل نزدیک شدن به فصل سرما به پایان رسیده است، ولی هر چقدر آیین‌نامه اعطای تسهیلات ۳۵۰‌میلیونی مسکن به تعویق بیفتد، امکان استفاده از تسهیلات مورد بحث کاهش می یابد.

حمایت از مسکن روستایی می تواند روستاها را تبدیل به مراکز تولیدی  بکند

نظرات بهروز محبی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس را در ادامه در خصوص اهمیت اعطای تسهیلات ساخت مسکن به روستاییان و ابلاغ به موقع و سریع آیین نامه ی تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی می خوانید.

محبی با اشاره به این موضوع که افزایش تسهیلات ساخت مسکن ضرورت داشت، تصریح کرد: اساساً توجه به مسکن روستایی اهمیت زیادی دارد و اگر بتوانیم به ساخت مسکن در این مناطق کمک کنیم، مزیت های زیادی برای کشور دارد.

وی در ادامه گفت: حمایت از مسکن روستایی می تواند روستاها را تبدیل به مراکز تولیدی ای بکند که در سامان دادن به اقتصاد کشور نقش اساسی ایفا می کنند. ایجاد انگیزه برای روستاییان که در روستا بمانند، می تواند به حل موضوع اشتغال و حاشیه نشینی در شهرها کمک کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر، مهاجرت از روستا به شهرها مشکلات زیادی را در شهرها و کلان شهرها برایمان به وجود آورده است. توسعه ی روستاها و حمایت از آن ها در قالب تسهیلات مختلف از جمله وام ساخت مسکن، بسیار ارزشمند است و به حل و فصل مشکلات زیادی در کشور کمک می کند.

مردم مراجعات زیادی به نمایندگان برای افزایش سقف تسهیلات مسکن داشتند

محبی گفت: بعد از گرانی هایی که در کشور اتفاق افتاد، نیاز بود که میزان وام ساخت مسکن افزایش پیدا کند. به درستی دولت در این زمینه چاره اندیشی کرد و این مبلغ را به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش داد. با وام ۲۰۰ میلیون تومانی بسیاری از مسکن های روستایی نیمه تمام باقی می ماند. مردم مراجعات زیادی به نمایندگان مجلس داشتند و خواستار افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن بودند.

وی ادامه داد: قانون جهش تولید مسکن که در مجلس مصوب شد نیز زیرساخت های لازم را برای ارائه ی تسهیلات توسط بانک ها در بخش مسکن به ویژه مسکن روستایی تدارک دید. در روستاها قیمت زمین به گونه ای است که می توان با حداقل قیمت به ساخت مسکن پرداخت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: اگرچه هزینه ی ساخت مسکن در روستاها بالا نیست، اما اگر دولت حمایت های لازم را در این زمینه نداشته باشد، مردم نمی توانند به تنهایی هزینه های ساخت مسکن را بپردازند. 

محبی گفت: آیین نامه تسهیلات ساخت مسکن ۳۵۰ میلیون تومانی می تواند کمک زیادی به مسکن سازی در روستاها و مهاجرت معکوس داشته باشد به خصوص که انحصار زمین نیز در روستاها برداشته شده است. شرطش این است که اولا دولت سریع تر این آیین نامه را ابلاغ کند و به مرحله اجرایی برساند و بانک ها نیز به وظایف خود عمل کنند و به موقع تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

وی ادامه داد: از آنجائیکه وعده ی دولت در زمینه ی ساخت ۱ میلیون مسکن به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها محقق نشد، لازم است هر چه سریع تر دولت به ابلاغ آیین نامه ی مورد بحث بپردازد. به نحوی که روستاییان بتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.