امروز ۷ آبان ۱۴۰۲، خانواده حدود ۳هزار و ۱۵۵ دانش آموز استثنایی که در ۶۰ مدرسه ویژه در مشهد مشغول تحصیل هستند، در کنار همه معضلاتشان، دغدغه هزینه سرویس رفت وآمد را دارند و هنوز شهرداری و آموزش و پرورش به تفاهم نرسیده اند!

دانش‌آموزان استثنایی معطل تعارفات سازمانی

به گزارش قدس خراسان، هزینه‌های توان‌بخشی و دارو و درمان دانش‌آموزان دارای معلولیت از یک سو و تأمین هزینه سرویس مدرسه از سوی دیگر، خانواده‌ها را با مشکل جدی مواجه کرده است.

مادر یکی از این دانش‌آموزان در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: دخترم دچار معلولیت نابینایی است. منزلمان در سیدی و تنها مدرسه ابتدایی دخترانه ویژه نابینایان و کم‌بینایان در خیابان حر عاملی قرار دارد. قرار بود دولت هزینه‌های سرویس را رایگان کند؛ اما این اتفاق نیفتاد و این هزینه سنگین قوز بالاقوز شده است. بچه‌های ما با این شرایط، خرج و هزینه زیادی دارند. واقعاً برای دادن هزینه سرویس مشکل داریم. ابتدای مهر ۲ میلیون تومان برای سرویس پرداخت کردیم. در این شرایط گفته شده باید ۷۰درصد هزینه را خودمان بپردازیم؛ ولی برایمان امکان‌پذیر نیست.

حق با اوست. چندی قبل با اعلام معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، قرار بود سرویس مدارس دانش‌آموزان دارای معلولیت رایگان شود.

با مدیر یکی از مدارس استثنایی صحبت می‌کنم.

وی می‌گوید: هنوز هزینه سرویس‌ها مشخص نشده است. فعلاً علی‌الحساب اعلام شده و تا تعیین تکلیف موضوع باید ۷۰ درصد را خانواده‌ها پرداخت کنند. قرار است ۳۰ درصد را شهرداری بدهد، درصدی را آموزش و پرورش استثنایی بپردازد و مابقی را خانواده‌ها بدهند. بیشترین مشکل با شهرداری است که ۳۰ درصد بیشتر تقبل نمی‌کند. 

شهرداری فقط ۳۰ درصد هزینه سرویس مدارس استثنایی را پرداخت می‌کند

موضوع را از رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی پیگیری می‌کنیم.

جواد روحانی در این باره می‌گوید: ما در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ مصوبه شورای شهر را گرفته‌ایم که تا ۸۰ درصد هزینه رفت‌وآمد دانش‌آموزان استثنایی را شهرداری پرداخت کند و از والدین هزینه‌ای دریافت نشود.

وی با بیان اینکه مابقی این عدد باید از اعتبارات دولتی آموزش و پرورش تأمین شود، متذکر شد: شهرداری مشهد می‌گوید ۳۰ درصد بیشتر نمی‌تواند پرداخت کند و در صورتی همین عدد را می‌پردازد که ما از والدین هزینه‌ای بابت سرویس دریافت نکنیم. این برای ما قابلیت اجرا ندارد.

با وجودی که ۳۶ روز از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد و خانواده‌های دانش‌آموزان برای پرداخت هزینه سرویس با چالش روبه‌رو هستند، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان از پیگیری برای تفاهم‌نامه با شهرداری مشهد خبر می‌دهد. 

شهرداری باید به وظیفه‌اش عمل کند

سخنگوی شورای شهر مشهد در این باره به خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: مصوبه‌ای در زمینه کمک به مدارس استثنایی مشهد داشتیم. بر اساس نامه‌ای که مدیر کل آموزش و پرورش به ما نوشته، پیش‌بینی کردیم که تا ۸۰ درصد هزینه سرویس دانش‌آموزان استثنایی را شهرداری پرداخت کند.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو عنوان می‌کند: مبلغی که برای این موضوع در نظر گرفتیم، نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان است. در آن مصوبه یک حداکثر و حداقلی قید کرده‌ایم. بر همین اساس شهرداری استناد کرده که مکلف نیست سقف ۸۰ درصد را پرداخت کند و گفته ۳۰درصد را به عهده می‌گیرد. البته اگر در مصوبه، مبلغ مشخص شده باشد، شهرداری موظف است طبق آن عمل کند و اگر ابهامی دارد، باید با یک استفساریه از شورا آن را برطرف و به وظیفه‌اش عمل کند.

اداره آموزش و پرورش استثنایی پای امضای تفاهم‌نامه نمی‌آید

ادامه پیگیری‌ها ما را به مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد می‌رساند.

اکبر فلاح می‌گوید: طبق مصوبه شورای شهر پرداخت هزینه مدارس استثنایی «تا» ۸۰ درصد اعلام شده ضمن اینکه با توجه به قانون، شهرداری می‌تواند با دریافت مجوز، بخشی از بهای خدمات سرویس دانش‌آموزان استثنایی را به پیمانکاران پرداخت کند. همچنین بر اساس ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان، دولت مکلف  است تأمین هزینه‌های مربوط به حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی را در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی کند.

وی در ادامه عنوان می‌کند: ما به آموزش و پرورش نامه زدیم و اعلام کردیم ۳۰ درصد از کل هزینه‌ها را می‌توانیم با توجه به اعتباری که در اختیار داریم، بپردازیم ضمن اینکه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری هم در مکاتبه‌ای که داشته عنوان کرده مابقی این مبلغ را اداره آموزش و پرورش استثنایی می‌تواند از سازمان برنامه و بودجه کشور پیگیری و دریافت کند؛ اما تاکنون تفاهم‌نامه‌ای که ما برای پرداخت ۳۰ درصد هزینه‌ها تنظیم کرده‌ایم، امضا نکرده‌اند و می‌خواهند همه این مبلغ را ما بر عهده بگیریم.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد بیان می‌کند: ۳۰ درصد هزینه سرویس مدارس استثنایی حدود ۶ میلیارد تومان است.

فلاح با تأکید بر اینکه دولت مکلف است بر اساس ماده ۵ حمایت از معلولان، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی را در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی کند، گفت: کمک شهرداری مشروط نیست. امسال توان پرداخت ۳۰ درصد را داریم و برای مابقی آن نیز راهکار پیگیری از سازمان برنامه و بودجه را پیشنهاد دادیم؛ اما آموزش و پرورش استثنایی نه پای قرارداد ۳۰ درصد را امضا کرده و نه از سازمان برنامه و بودجه، بقیه این هزینه را پیگیری می‌کند.

وی بیان می‌کند: اداره آموزش و پرورش استثنایی مکاتبه‌ای با معاونت برنامه‌ریزی شهرداری داشته مبنی بر اینکه شهرداری سهم خود را تا ۸۰ درصد افزایش دهد در حالی که شهرداری با توجه به شرایطی که دارد، پرداخت را انجام می‌دهد.

امروز ۷ آبان ۱۴۰۲، خانواده حدود ۳هزار و ۱۵۵ دانش‌آموز استثنایی که در ۶۰ مدرسه ویژه در مشهد مشغول تحصیل هستند، در کنار همه معضلاتشان، دغدغه هزینه سرویس رفت‌وآمد را دارند و هنوز شهرداری و آموزش و پرورش به تفاهم نرسیده‌اند! 

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.