مشاور امنیت ملی عراق امروز (یکشنبه) در راس یک هیات بلندپایه امنیتی به همراه نماینده وزارت امور خارجه این کشور به منظور پیگیری اجرای توافقنامه مرزی بین عراق و ایران به سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق سفر کرد.

سفر مشاور امنیت ملی عراق به سلیمانیه برای پیگیری اجرای توافق نامه امنیتی با ایران

به گزارش قدس انلاین به نقل از رسانه‌های عراق، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در جریان این سفر با «قُباد طالبانی» معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق دیدار و درباره اجرای توافقنامه مرزی با جمهوری اسلامی ایران و تقویت همکاری های امنیتی دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق گفت وگو کرد.

الاعرجی در این دیدار تاکید کرد که «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در حال پیگیری این پرونده و تاکید بر بسته شدن این پرونده برای حفظ حاکمیت عراق دارد.

وی تاکید کرد که عراق همچنان به دنبال جلوگیری از حضور هر گروه مسلحی است که از اراضی این کشور به کشورهای همسایه حمله می کند.

مشاور امنیت ملی عراق با بیان اینکه همکاری اقلیم کردستان عراق برای اجرای بخش باقی مانده این توافق وجود دارد، گفت: پیشرفت های زیادی در پرونده توافقنامه مرزی با جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است و ما در مراحل پایانی توافق هستیم.

قباد طالبانی معاون نخست وزیر کردستان عراق نیز بر آمادگی این اقلیم برای همکاری با دولت مرکزی جهت تکمیل این توافقنامه تاکید و اشاره کرد که در مراحل اجرای این توافقنامه پیشرفت هایی به وجود آمده است.

در این سفر، نشست کمیته ویژه توافق مرزی با جمهوری اسلامی ایران برای هماهنگی کار و اجرای بندهای توافقنامه و ادامه همکاری برای موفقیت کامل در سلیمانیه برگزار شد.

شبکه الغدیر عراق نیز در خبری به نقل از مشاور امنیت ملی این کشور گفت که عراق به تلاش های خود برای جلوگیری از حضور هر گروه مسلحی که از خاک این کشور کشورهای همسایه را تهدید می کند، ادامه می دهد.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی همچنین امروز در صفحه توئیتر خود نوشت که فرودگاه های «سلیمانیه» و «عربت» خالی از هرگونه حضور نظامی یا غیرنظامی خارجی هستند.

وی اضافه کرد که پس از بازدید کمیته مسوول فرودگاه های سلیمانیه و عربت که به دستور محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق انجام شد، تاکید می کنیم که این دو فرودگاه ها عاری از هرگونه حضور خارجی نظامی یا غیرنظامی هستند.

مشاور امنیت ملی عراق افزود: این دو فرودگاه تحت نظارت سازمان هوایپمایی دولت فدرال قرار دارند و تمامی موسسات دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق به صورت قانونی و اصولی در این دو فرودگاه حضور دارند.

توافق امینتی بین ایران و عراق در ۱۹ مارس ۲۰۲۳ به امضای «علی شمخانی» دبیر وقت شورای امنیت ملی ایران و «قاسم الاعرجی» همتای عراقی وی رسید.

بر اساس توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق، تمامی گروه های تروریستی و تجزیه طلب مورد حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا مستقر در اقلیم کردستان عراق باید از مناطق مرزی دو کشور دور و پایگاه های آنها تحویل نیروهای دولت مرکزی عراق شود.

گروه های تروریستی "دموکرات" و "کومله" در سال های اخیر با استقرار در این منطقه، علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران اقدامات تروریستی خود را هدایت می کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.