۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 929926

پاسخ صریح و کوتاه کنعانی به اظهارات بایدن و کاملا هریس:

شما باید بس کنید

تحولات غزه اولویت ها را جابجا کرده و میتواند بر تقدم و تأخر مذاکرات برجامی اثر بگذارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و معاون او کامالا هریس که گفته بود برای ایران تنها یک پیام داریم، "بس کن" گفت: این شما هستید که باید بس کنید.

شما باید بس کنید

قس آنلاین: ناصر کنعانی در نشست خبری امروز خود با ابراز تأسف از تدوام حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه در بیست و چهارمین هفته و تاکید بر اینکه جمهروی اسلامی ایران در کنار مردم فلسطین خواهد ایستاد گفت: مرگ اخلاق و ارزش‌های انسانی در قاموس دولت آمریکا و برخی رژیم‌های اروپایی به بشریت و ملت‌های آزاد دنیا را تسلیت می‌گوییم.

کمک های بشردوستانه به دلیل ممانعت اسرائیل در مصر دپو شده

وی با یادآوری اینکه ژیم صهیونیستی تاکنون بیش از ۲۰ جنگ را در منطقه به راه انداخته و به همه همسایگان سرزمین اشغالی تجاوز نظامی و تعدی داشته است، در خصوص تلاشهای کشورمان برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه اظهار داشت: موضوع ارسال کمک ها مورد توجه جدی ایران بوده ما اصل ضرورت توقف حملات نظامی را به عنوان اولویت اول پیگیری کردیم و در همه تماسهای دیپلماتیک از جمله دو گفگتوی تلفنی وزیر امور خارجه با همتای مصری خود  باز شدن یک گذرگاه بویژه گذرگاه رفح برای ارسال کمک های انساندوستانه را خواستار شده ایم.

وی با اشاره به اینکه هلال احمر هم در ارتباط با صلیب سرخ جهانی واین موضوع را پیگیری می‌کند، افزود: در دیدار با نماینده دبیرکل سازمان ملل هم مطرح شده متاسفانه تا این لحظه شرایط در رفح ایجاد نشده و رژیم صهیونیستی تمامی خواسته‌های بین‌المللی را برای گشایش رفح رد کرده. میزان کمک های که به غزه رسیده کمتر از ۱۰۰ کامیون است و کمک ها در مصر دپو شده است.

تحولات فلسطسن می‌تواند بر تقدم و تأخر مذاکرات برجامی اثر بگذارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص ادعای یک رسانه مبنی بر لغو مذاکره ایران و آمریکا در عمان اظهار داشت: موضوع مذاکرات در چارچوب تعریف شده و به ویژه ابتکار عمل سلطان عمان از نظر ما باز و مفتوح است و طبیعتا شرایط جاری و اهمیت قضیه فلسطین و تاثیرات آن در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی که اولویت‌ها را جا به جا کرده می‌تواند در برخی موضوعات تاثیر بگذارد و یا تقدم و تاخری ایجاد کند.

وی تأکید کرد: ایران به اصل مذاکره برای بازگشت مسؤولانه و متعهدانه و تمام عیار همه طرف‌ها از جمله آمریکا به توافق پایبند است و اگر شرایط اقتضا کند این مسیر را همچون سابق دنبال می‌کند و این مسیر پویاست و ممکن است احیانا شتاب یا کندی در نتیجه برخی تحولات در آن ایجاد شود. در هر زمانی شرایط ایجاد کند و نیاز باشد و شاهد تحول جدی در این خصوص باشیم موضوع را به اطلاع رسانه‌ها خواهیم رساند.

شما بس کنید

کنعانی در واکنش به اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و معاون او کامالا هریس که گفته بود برای ایران تنها یک پیام داریم، "بس کن" گفت پاسخ من هم یک جمله در دو کلمه است. شما باید بس کنید.

روزهای پرکار دیپلماسی در حوزه خزر

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص دستور کار اجلاس نخست وزیران کشورهای ساحلی خزر که قرار است اواخر آبان ماه در ایران برگزار شود و زمینه توسعه همکاریهای اقتصادی به ویژه تجارت با ارزهای ملی این کشورها گفت: در چارچوب همکاری میان کشورهای ساحلی خزر سازوکارهای چند گانه‌ای میان آنها تعریف شده و مبتنی با آن با هدف گسترس همکاریهای مشترک هم در مسائل زیست محیطی هم اقتصادی و تجاری و هم ترانزیت کالا سازوکارها و چارچوب های خوبی وجود دارد .

وی خاطرنشان کرد: در بازه‌های تعریف شده نشست‌های مشترکی میان کشورهای عضو برقرار است. حوزه خزر به دلیل تاینکه نوع مسائل مربوط به کشورهای ساحلی بسیاز متعدد و زیاد است نمایندگان ویژه بطور مستمر حتی خارج از چارچوب‌های خبری و اعلامی نشست‌های دو چند جانبه‌ای با هم دارند. نماینده ما و رئیس دبیرخانه ویژه خزر در وزارت خارجه در ماه‌های گذشته ایام و روزهای پرکاری در نشست های مشترک داشتند این تماس‌ها ادامه دارد. دو نشست هم در بازه زمانی کوتاه آینده پیش رو داریم که موضعات مورد اهتمام ار جمله همکاری‌های اقتصادی و تجاری قرار است مورد توجه قرار گیرد محیط زیست و سطح آب دریای خزر که مورد نگرانی است مورد توجه است.

شورای امنیت کارآمد نیست

کنعانی در واکنش به انفعال مجامع بین‌المللی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی با تأکید بر اینکه متاسفانه مجامع بین‌المللی و از جمله سازمان ملل و به خصوص شورای امنیت نشان دادند در مواقع بحرانی از ماموریت ذاتی خود در پایان دادن به بحران‌ها و یا جلوگیری از شکل گیری بحران‌ها موفق نبودند، گفت: اگر کارکرد سازمان ملل موثر بود شاهد سنوات طولانی بحران در فلسطین و منطقه نبودیم. تعداد قابل توجهی از کشورها شورای امنیت را گروگان گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند مسؤولیت خود در قبال صلح را عمل کنند. تلاش داریم با رایزنی با کشورهای مختلف این سازمان بتواند کارویژه خود را انجام دهد و این کشورها را برای پاسخ دادن به مطالبه ملتها در خصوص غزه زیر فشار بگذاریم.

آمریکایی‌ها آنچه در عراق کاشتند دور می‌کنند

رئیس مرکز دپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره حمله برخی گروه‌های عراقی به پایگاه‌های آمریکایی نیز اظهار داشت: هر چه بکارید درو می‌کنید. حمایت از تنش زایی و تنش آفرینی واکنش خواهد داشت. این را بارها صراحتا در مواضع رسمی و اعلامی و پیام‌هایی که بعضا دادیم منتقل کردیم. حمایت از متجاوز حمایت از تنش واکنش ملت‌ها را در پی خواهد داشت. آنچه آمریکا می‌گویند که احیانا مورد حمله قرار گرفتند بخشی از کنش و واکنشهایی است که در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی از سوی ملت‌ها و گروه‌ها که مخالف حضور آمریکا در منطقه هستند و نسبت به حمایت تمام عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی اعتراض جدی دارند این واکنش‌ها شکل می‌گیرد. این بخشی از نتیجه سیاست‌های آمریکا در منطقه است.

زیر حملات اسرائیل امکان تبادل اسرا وجود ندارد

کنعانی در خصوص امکان تبادل اسرا بین حماس و اسرائیل و میانجیگری ایران در این خصوص هم تصریح کرد: به دلیل درخواست برخی کشورها از ایران از جمله کشورهایی که اعلام کردند اتباعی داشتیم که نه شهروند رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند و نه بخشی از نزاع بودند بلکه بر حسب شرایط شغلی حضور داشتند برای کمک به آزادی این افراد، این موضوع با مقامات حماس مطرح شده و قول مثبت از مقامات حماس گرفتند. مقامات حماس تأکید می‌کنند شرایط جنگی حاکم بر غزه و بمباران مستمر باریکه غزه امکان انجام این عملیات و تفکیک شهروندان و نظامیان را فراهم نمی‌کند. ایران جزو مشوقان این روند است.

وی در بخش دیگری از این نشست افزود: متاسفانه در استمرار رویکرد رژیم صهیونیستی منطقه در سایه استمرار این جنایات می‌تواند آبستن تحولات و بحران‌های پیش بینی نشده و رخدادهای ناگهانی باشد. این نگرانی است که ایران بارها نسبت به آن هشدار داده است. این بر عهده دولت‌هایی است که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند که این رژیم را مهار و پایانی بر جنایات این رژیم بگذارند. تهدید رژیم صهیونیستی فقط محدود به سرزمین فلسطین نیست، تاریخ ۷۵ ساله این رژیم نشان داد که آن تهدید علیه همه ملت‌های منطقه است. کشورها و ملت‌های منطقه در مقابل این خطر بالقوه و بالفعل دست بسته نخواهند ماند و واکنش نشان خواهند داد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان درباره نشست احتمالی سازمان همکاری اسلامی درباره غزه نیز اظهار داشت: در سایه تداوم بحران تحرکات دیپلماتیک ایران همچنان ادامه دارد و با جدیت به تحرکات خود ادامه می‌دهیم. تشکیل جلسه در سطح وزرا یا حتی روسای کشورهای اسلامی یک موضوع مهم و در حال بررسی و گفت‌وگو است و با توجه به اهمیت مسأله فلسطین هم از برگزاری اجلاس مجدد در سطح وزرا و هم روسا حمایت می‌کند. 

کنعانی در خصوص ارزیابی ایران از اجرای توافقنامه امنیتی با عراق که مشاور مانیت ملی این کشور از اجرای کالم آن سخن گفته است، با بیان اینکه  کمیته مشترکی برای ارزیایی و صحت سنجی اجرای این توافقنامه شکل گرفته  و بازدیدها انجام شده، گفت:  در قالب توافقنامه و کمیته مشترک این بررسی‌های میدانی ادامه دارد. هنوز ارزیابی کاملی نداریم که این توافق به صورت کامل اجرا شده است. خواسته ایران اجرای کامل توافقنامه است که باید مورد راستی آزمایی قرار بگیرد. مقامات عراق در چارچوب روابط دوستانه و برادرانه دو کشور در آخرین دیدار در سطح وزیر خارجه تأکید کردند که ما خود را متعهد به اجرای کامل توافقنامه می‌دانیم.

وی تأکید کرد: ما به حسن نیت برادران عراقی اعتماد داریم ولی در آن سازوکار این کار باید پیگیری شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر علی باقری به مسکو و دیدارش با برخی مقامات حماس و گفت‌وگو درباره افزایش سطح همکاری‌های نظامی نیز اظهار داشت: این سفر از قبل برنامه ریزی شده بود و بنا به دعوت طرف روسی و در چارچوب تداوم گفت‌وگوها و مشورت‌های سیاسی دو کشور انجام شد. هم حوزه مسائل دوجانبه و هم گفت‌وگوهای مرتبط با رفع تحریم‌ها،  اوضاع قفقاز جنوبی،‌ نشست ۳+۳ و تحولات در غزه و ... این همزمان بود با حضور نماینده سیاسی حماس در مسکو و در چارچوب گفت‌وگو و تبادل نظر با طرف‌های مختلف از جمله مسوؤلان جنبش حماس دیدار و گفت‌وگویی صورت گرفت و آخرین وضعیت تحولات در نوار غزه و فلسطین مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

کنعانی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: ایران معتقد به احقاق حقوق کامل ملت فلسطین و تشکیل دولت فلسطینی است. معتقدیم مقاومت حق مشروع ملت فلسطین برای رفع اشغالگری از سرزمین‌های فلسطینی و اینکه بتواند دولت قانونی خود را در سرزمین متعلق به خود تشکیل دهد. عده‌ای با حمایت از رژیم صهیونیستی وصله‌های غیرقابل قبول به مقاومت می‌چسبانند و نسبت به مقاومت مشروع فلسطین ادبیات غیرقابل قبولی را بیان می‌کنند. 

وی گفت: ایران طرح سیاسی خود را در سازمان ملل مطرح و رسما به ثبت رساند. معتقدیم به عنوان راهکار سیاسی منصفانه و منطبق بر اصول شناخته شده بین‌المللی این راهکار سیاسی می تواند پایان دهنده بحران فلسطین باشد.

شفافترین سازوکارهای مالی و بانکی در ایران اجرا می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه درباره باقی مانده ایران در فهرست سیاه FATF نیز بیان کرد: در این زمینه در داخل کشور سازوکارهای ملی برای تضمین شفافیتی که مدنظر سازوکارهای بین‌المللی است، وجود دارد. شفاف ترین سازوکار مالی در سازوکار بانکی ما اجرا می‌شود. FATF سازوکارهای خاص خود را دارد و اطلاع رسانی قبلا انجام شد. 

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره بسته شدن مراکز اسلامی در اروپا از جمله در منچستر نیز بیان کرد: مراکز اسلامی در کشورهای مختلف به ویژه اروپا رسما و قانونا به ثبت رسیده‌اند و مبتنی بر قوانین ملی آن کشورها در حال فعالیت هستند. این مراکز به صورت مراکز غیردولتی سالیان طولانی است فعالیت می‌کنند. این مراکز برای تقویت ارتباطات فرهنگی ملت‌های مختلف فعالیت می‌کنند و فعالیت آنها ثمربخش و ناظر بر تکثر فرهنگی بوده است. اینکه در برخی کشورها دچار مشکلاتی شدند و فشارهایی بر آنها اعمال شده و نگاه اصولی ایران این است که در چارچوب فضایی که عموما در آن کشورها وجود دارد و در چارچوب فضاهای قانونی برای فعالیت این مراکز باید اجازه فعالیت به آنها داده شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.