مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان گفت: چهار میلیون و ۹۹ هزار و ۸۳۵ تُن کالا طی ۶ ماهه نخست امسال از بنادر غرب این استان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر شد.

بیش از چهار میلیون تُن کالا از بنادر غرب هرمزگان صادر شد

به گزارش قدس انلاین، مرتضی سالاری افزود: از مجموع صادرات انجام شده، ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار و ۱۸۴ تن با ۲۵ درصد افزایش مربوط به صادرات غیرنفتی و یک میلیون و ۹۸۵ هزار و ۶۵۱ تن مربوط به صادرات نفتی است.

به گفته وی؛ از مجموع عملیات انجام شده نیز ۲ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۸۳۱ تن فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی با پنج درصد افزایش به صورت رویه کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) در بنادر غرب استان هرمزگان جابه‌جا شد.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان اضافه کرد: از این میزان عملیات حمل و نقل ساحلی، بنادر غرب استان با کابوتاژ یک میلیون و ۴۱۴ هزارو ۴۵۴ تن فرآورده‌های نفتی و کابوتاژ یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۳۷۷ تن فرآورده‌های غیرنفتی با افزایش ۲۲ درصدی روزهای پر رونقی را در این بخش از عملیات تجربه کرده است.

سالاری با اشاره به تخلیه و بارگیری ۱۰۷ هزار و ۸۴۹ TEU کانتینر یخچالی در این بنادر، حجم صادرات کانتینر یخچالی را نیز ۵۳ هزار و ۹۲۴ TEU با تناژ ۵۶۰ هزار و ۴۱۱ تن اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۸ درصدی را به دنبال داشته است.

TEU (هر تی ای یو معادل یک کانتینر ۲۰ فوت) را شامل می‌شود. TEU (واحد شمارش کانتینر) یک واحد غیرمستقیم از ظرفیت بار است که اغلب برای توصیف ظرفیت کشتی کانتینری و پایانه‌های کانتینر استفاده می‌شود.

در مجموع از ابتدای سال جاری تا کنون هفت میلیون و ۵۲۷ هزار و ۴۳۲ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بنادر غرب هرمزگان تخلیه و بارگیری شده که از این میزان، سه میلیون و ۴۰۰ هزار و ۲۷۰ تن به جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی و ۴ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۱۶۲ تن با ۲۹ درصد افزایش به کالاهای غیرنفتی اختصاص دارد.

«بنادر غرب استان هرمزگان با ظرفیت ۳۰۰ کانتینر یخچالی چرخدار و ۱۲ رمپ مخصوص بارگیری جهت شناورهای حامل کانتینر یخچالی طلایه‌دار تخلیه و بارگیری و صادرات کالاهای یخچالی در بین بنادر ایران است».

بندر لنگه با پوشش بر ۱۰ بندر تجاری و مسافری به عنوان اصلی‌ترین بندر منطقه‌ غرب هرمزگان علاوه‌ بر ترانزیت کالا، فعالیت‌های صادراتی، وارداتی و کاپوتاژ را نیز پشتیبانی می‌کند و موقعیت جغرافیایی و ترابری دریایی بندرلنگه از یک سو، آن را به بهترین پایانه‌ لجستیکی برای جزایر ایرانی حوزه‌ خلیج‌فارس (سیری، لاوان، کیش، هندورابی، تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) تبدیل کرده است.

از طرفی داشتن حداقل فاصله دریایی با شیخ‌نشین‌های امارات متحده عربی از جمله «دبی - شارجه»، این بندر را از بُعد کاهش هزینه‌ حمل و استهلاک شناورها از دیگر بنادر مشابه، متمایز کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.