مراسم رونمایی از تارنمای علمی دکتر احمد کاظمی در حوزه مطالعات تخصصی قفقاز و اوراسیا با حضور دهها نفر از اساتید و پژوهشگران برجسته این حوزه در محل بنیاد مطالعات قفقاز وابسته به دانشگاه تهران برگزار شد.

تاکید پژوهشگران حوزه قفقاز بر جنگ شناختی در سیاست خارجی

به گزارش قدس انلاین به نقل از ایرنا، پژوهشگران حوزه قفقاز، بر وجود جنگ ادراکی و شناختی و تاثیری که فضای سایبری و ارائه روایت اول از پدیده‌ها و تحولات در سیاست‌های منطقه و جهت‌گیری افکار عمومی دارد، تاکید کردند.

حسین احمدی، استاد دانشگاه و مدیر گروه مطالعات سیاست خارجی در پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر، عصر سه‌شنبه در بنیاد مطالعات قفقاز گفت: امروز شاهد جنگ ادراکی و شناختی هستیم و در این نبرد، هرکس که بتواند سریع‌تر عمل کند و روایت اول را بگوید، دست برتر را خواهد داشت.

وی توجه به عملکرد قدرت‌های جهانی هنگام تعریف سیاست خارجی را دارای اهمیت فراوان دانست، اما یادآور شد: تقریبا همه پژوهشگران اتفاق نظر دارند که قدرت آمریکا در حال افول است و نشانه‌های این افول را از جمله در اقتصاد ایالات متحده مشاهده می‌کنیم. برای مثال، ۲ دهه پیش، ۷۰ درصد از ارز بانک‌های مرکزی جهان، دلار بود، اما امروز این رقم به زیر ۶۰ درصد کاهش یافته است. بدهی این کشور نیز که در گذشته ۶.۵ تریلیون دلار بود، اکنون به بیش از ۳۱ تریلیون دلار افزایش یافته است. از طرف دیگر، قدرت‌های جدید جهانی، مانند چین هم باعث سایه افتادن بر قدرت آمریکا شده‌اند.

احمدی تاکید کرد در این فضای جدید، ما باید جایگاه خود را بیابیم و بتوانیم از آن، به بهترین نحو استفاده کنیم. این استاد دانشگاه همچنین از پژوهشگران خواست که در هنگام تحقیق در حوزه قفقاز، به منابع مکتوب بسنده نکنند و حتما کار میدانی را در دستور کار قرار دهند.

محمد فرهاد کلینی، دیپلمات باسابقه و سفیر سابق ایران در ارمنستان نیز در این نشست، یادآور شد تحولات قفقاز در گذشته این تصور را به وجود آورده بود که ایران در بازی‌های این منطقه غایب است؛ اما این تصور، خیالی باطل بود و عملکرد کشور در سال‌های اخیر نشان داد که ایران یکی از بازیگران مهم منطقه به شمار می‌رود.

کلینی، تاثیر محیط سایبری بر افکار عمومی و تصمیم‌گیری کشورها را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: اهمیت اطلاعات و روایتی که شنیده می‌شود، تا حدی است که می‌توان گفت «ژئوپلتیک دیتا» در حال تکوین است.

آهنگ تحولات قفقاز بسیار سریع است

احمد کاظمی، پژوهشگر ارشد حوزه قفقاز، با تاکید بر سرعت بالای تحولات در منطقه قفقاز جنوبی، گفت: تحولاتی که از سه سال پیش و به روایتی از پنج سال پیش در این منطقه در حال روی دادن است، از جنس تکانه‌های تاریخی هستند؛ یعنی تاثیرات بلندمدت به همراه خواهند داشت.

کاظمی که برای رونمایی از وبگاه تخصصی خود در حوزه قفقاز در این نشست حضور یافته بود، انگیزه خود از تاسیس این وبگاه را تجمیع اطلاعات و تحلیل‌های مربوط به منطقه برای پژوهشگران و علاقمندان عنوان کرد.

وی با اشاره به حدود ۳ دهه فعالیت خود در این حوزه، افزود: در این تارنما علاوه بر تحلیل تحولات روز و فرایند شناسی، بیش از ۱۵۰۰ تحلیل، مقاله، مصاحبه و پژوهش مربوط به تحولات اوراسیا در سه دهه اخیر بارگذاری شده است که منبع ارزشمندی برای پژوهشگران و جامعه علمی علاقمند محسوب می شود.

این پژوهشگر، توجه افکار عمومی به تحولات قفقاز را ضروری دانست و گفت این توجه جز با جهاد تبیین، حاصل نمی‌شود.

وبگاه تخصصی احمد کاظمی (https://ahmadkazemi.com) از نظر موضوعی، سه بخش اصلی قفقاز و اوراسیا، حقوق بین‌الملل و بخش رسانه و پژوهش را دربر می‌گیرد.

وجود محصولات متنوع، مانند موشن‌گرافیک و نیز درس‌گفتارها که ویدئوهای ۱۰ دقیقه‌ای درباره تحولات مهم روز هستند، از جمله ویژگی‌های وبگاه احمد کاظمی است.

حسن‌ بهشتی‌پور و شیعب بهمن، از دیگر سخنرانان مراسم رونمایی از تارنمای تخصصی احمد کاظمی و بررسی آخرین تحولات قفقاز جنوبی بودند. نشست یادشده عصر سه‌شنبه در محل بنیاد مطالعات قفقاز دانشگاه تهران برگزار شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.