وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به تولید محتوای حداکثری با محوریت نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه قرآن با حفظ جذابیت‌های دینی و طراحی برنامه‌های ضمنی انجام شود.

وزیر فرهنگ: نمایشگاه قرآن با جذابیت‌های دینی برگزار شود

به گزارش قدس آنلاین از روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه شورای سیاستگذاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر ۱۰ آبان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای این شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با توجه به سالگرد شهدای امنیت شهیدان آرمان علی‌وردی و شهید روح اله عجمیان یاد آن ها را گرامیداشت و گفت: در این جلسه نکات دقیقی از طرف دوستان مطرح شد، دوستان حاضر از فعالان قرآن هستند و سال ها به اشکال مختلف در فرایند برگزاری نمایشگاه حاضر بودند.

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: کسی ادعا ندارد که کاری بدون نقص انجام شده و از همین رو همواره باید در صدد رفع اشکالات باشیم.

وی به نقش مهم شورای سیاستگذاری در این زمینه و آسیب شناسی مشکلات و مسائل ادوار گذشته اشاره و تاکید کرد: استخراج مطالب به صورت مدون و تجربه نگاری در این زمینه می تواند برای افراد در آینده هم راه گشا باشد.

وزیر فرهنگ گفت: در برگزاری نمایشگاه قرآن باید علاوه بر حفظ ایده های اولیه و جهت گیری اصلی، باید جهت گیری های نو هم در این زمینه صورت گیرد.

وی همزمانی ایام تعطیلات عید نوروز و ماه مبارک رمضان را فرصتی برای بهره‌برداری بیشتر مردم از فعالیت های نمایشگاه قرآن برشمرد و افزود: همزمانی برگزاری دوره پیش روی نمایشگاه قرآن کریم با تعطیلات عید نوروز، با برنامه ریزی مناسب می‌تواند فرصتی مناسب برای بهره مندی هرچه بیشتر از نمایشگاه باشد.

اسماعیلی اهمیت فعالیت مساجد و پایگاه های قرآنی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید ظرفیت مساجد و پایگاه های قرآنی فعال شود و در استان ها هم به این امر توجه شود.

وزیر فرهنگ همچنین با اشاره به فعالیت‌های حوزه بین‌الملل نمایشگاه قرآن تاکید کرد: کشورهای موفق در زمینه های مختلف قرآنی مثل رشته حفظ، ناظر به تاکید مقام معظم رهبری به نمایشگاه دعوت شده و از تجربه و ظرفیت آن ها استفاده شود.

وی همچنین در بحث عفاف و حجاب نمایشگاه را فرصتی برای عرضه مستقیم اجناس عفاف و حجاب فاخر و مناسب خواند که عرضه این محصولات باید در مکان نمایشگاه به صورت مستقیم به مصرف کننده برسد.

وزیر فرهنگ با اشاره به اهمیت محول کردن فعالیت ها به حلقه های میانی که همان مردم هستند گفت: مردمی سازی در برگزاری نمایشگاه حتما پیگیری شود تا مردم هم در نمایشگاه قرآن به عنوان حلقه های میانی مشغول فعالیت شوند.

اسماعیلی نمایشگاه قرآن را یک رویداد میلیونی خواند و گفت: نمایشگاه قرآن یک رویداد میلیونی‌ است که باید از این ظرفیت نهایت بهره را برد.

وی ادامه داد: این موضوع قابلیت پرداخت بسیار دارد و در این زمینه باید نوآوری‌ها صورت گیرد و دامن زدن به این فعالیت ها در استان ها امر بسیار خوبی است.

وزیر فرهنگ همچنین به تولید محتوای حداکثری با محوریت نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه قرآن باید با حفظ جذابیت های دینی و طراحی برنامه های ضمنی انجام شود.

اسماعیلی در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: همه با هم و در کنار هم می‌توانیم اتفاقی ماندگاری که باعث توسعه شود را رقم بزنیم.

نمایشگاه قرآن یک پدیده بی نظیر در جهان اسلام است

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خیر مقدم به اعضای شوری و گرامیداشت مقاومت غزه و دورود بر روان پاک شهدا گفت: این جلسه با هدف سیاستگذاری و ریل گذاری سی و یکمین نمایشگاه قرآن برگزار شده است.

علیرضا معاف درباره اهمیت نمایشگاه قرآن گفت: امسال اهمیت نمایشگاه از سال های پیش بیشتر است و اتفاقات این روزها غزه و فلسطین و اتفاق تلخ جسارت به ساحت قرآن کریم و همچنین رفتار شایسته رییس جمهور در سازمان ملل و بالا بردن قرآن و بوسیدن کلام وحی، تصویر زیبایی را در اذهان به جای گذاشته که به این موضوعات باید توجه داشت.

وی گفت: تاکید وزیر فرهنگ بر کیفی سازی نمایشگاه قرآن است و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم علاوه بر توسعه کمی بر توسعه کیفی فعالیت های قرآنی توجه شده و این امر همواره در اولویت قرار گرفته است.

در ادامه محمد مهدی عزیز زاده رییس دبیرخانه دائمی نمایشگاه های قرآنی ضمن گزارش اجمالی از سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به بیان و توضیح کلیاتی از برنامه های در نظر گرفته شده در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن پرداخت.

لزوم توجه به موضوع قرآن در خانواده

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت تلاوت قرآن در منازل و مجالس خانگی قرآن گفت: این یک امر مهم است و باید پیگیری شود و تلاوت قرآن در منازل نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان ادامه داد: موضوعات نمایشگاه باید ناظر بر مسائل روز باشد و در همین زمینه با رعایت امور تربیتی باید از ظرفیت نوجوانان بهره مند شد.

وی همچنین بر احیای هویت ها و ظرفیت های قرآنی موجود در استان ها تاکید کرد و ادامه داد: شهرستان هایی وجود دارد که مسئله حفظ قرآن در خانواده های آن به صورت جدی پیگیری می‌شود و توجه به این ظرفیت ها لازم است.

افزایش سطح ارتباطات با کشورهای مختلف در نمایشگاه سی و یکم

قائم مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری نیز در این جلسه درباره بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن گفت: امروز در سطح جهان معتقدند که دو کشور در مسئله فلسطین فعال است، یکی ایران یکی آمریکا و این قدرت پذیرفته شده ایران نکته خوبی است که باید از این ظرفیت بهره مند شد و در همین زمینه باید سطح ارتباطات با سایر کشورها در نمایشگاه قرآن افزایش یابد.

سید مهدی مصطفوی ادامه داد: در نمایشگاه قرآن علاوه بر حضور میهمانان خارجی، فرصتی برای بین‌المللی کردن مسائل قرآن از طرف کشور وجود دارد که تمهیدات خاص خود را می‌طلبد.

وی به ظرفیت های قرآنی فاخر موجود در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود ظرفیت های فاخر قرآنی موزه مناسب و در خور در این زمینه وجود ندارد تا میهمانان خارجی و حتی افراد در داخل از آن استفاده کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.