نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: در تعامل با استاد، نباید حرمت شخصیت و جایگاه اثرگذار او فراموش شود. اینجا جای رفاقت و دوستی است و می‌توان با رویکرد تفاهم و تعامل، ظرفیتی را در جریان اساتید دانشگاه تقویت کرد که به ترویج دین و ارزش‌های اخلاقی ختم شود.

دانشگاه، عرصه تقویت ارزش‌های اخلاقی در جوانان/ مدیران دانشگاه‌ها با اساتید رفاقت و همکاری کنند

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با جمعی از روسای دانشکده‌ها و اساتید جدیدالورود دانشگاه‌های استان که صبح امروز به میزبانی تالار همایش‌های دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به آیه ۶۴ سوره مبارکه مائده اظهار کرد: خداوند عالم در قرآن کریم می‌فرماید «وَقَالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنْفِقُ کَیْفَ یَشَاءُ» و این آیه اشاره به زمانی دارد که جمعی از یهودیان گفتند دست قدرت خدا بسته است و به‌واسطه این گفتار دروغ، دست آن‌ها بسته شده و به لعن خدا گرفتار شدند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی افزود: امروز همه قدرت‌های دنیا بر همین باور است که دست خدا در معادلات دنیا بسته است و همه‌چیز براساس تعلقات مادی‎گرایانه تعریف می‌شود. ثمره منطق آن‌ها هم شکل‌گیری جریان‌های فکری در جامعه بشری شده که پیروان آن‌ها، در زندگی خود فقط متمرکز بر کسب سرمایه‌های مادی هستند و در این راه، هر ارزش اخلاقی و مبنای فکری را قربانی می‌کنند.

توکل بر خدا، باور ذاتی جریان حق

وی با اشاره به آیه ۱۷۳ سوره مبارکه آل‌عمران خاطرنشان کرد: در مقابل این جریان، خداوند عالم در وصف ایمان راسخ مؤمنان جریان حق می‌فرماید «الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ» یعنی کسانی هم هستند که حتی در برابر انبوه دشمنان، ایمانشان مضاعف می‌شود و باور دارند که خدا برایشان کفایت می‌کند.

علم الهدی ادامه داد: چند روز قبل، تصویری از یک کودک فلسطینی منتشر شد که همه عزیزان او در بمباران‌های جنایتکارانه صهیونیست‌ها به شهادت رسیده بودند. این کودک که بدنش از وحشت بمباران، موج انفجار و جراحات جنگ آشکارا می‌لرزید، با همان گره در زبان گفت «حَسبُنَا الله». این یک بچه است؛ ظرف وجودی او هنوز خیلی کوچک است اما همین کلام او نشان می‌دهد که در برابر جریان باطل، تفکر حق چه منطق و باوری دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: جبهه حق باور دارد که خدا کافی است. اصل و اساس این تقابل نیز جبهه‎گیری همین دو جریان در برابر یکدیگر است. ما هم طرفدار این نظریه هستیم؛ همان اصلی که نماینده آن، همین طفل از زیر آوار درآمده است که از بطن ایمان خود «حَسبُنَا الله» می‌گوید. اگر ما نیز طرفدار این نظریه هستیم، باید در زندگی خود منادی این منطق باشیم و از گسترش تفکر مادی‎گرایانه جلوگیری کنیم.

ترویج خداباوری در دانشگاه، رسالت اساتید است

علم الهدی تأکید کرد: شما اساتید دانشگاه نیز اگر تعلق‌خاطری به این جریان در خود احساس می‌کنید، در عمل باید به این نقطه برسید که در ذهن و دل هیچ دانشجوی جوان و آزاداندیشی، مکتب «یَدالله مَغلولَه» شکل نگیرد. اگر شما باورمندی به «حَسبُنَا الله» را در دل دانشجوی جوان تقویت کنید، در عمل در مسیر گسترش جبهه حق گام برداشته‌اید و نسلی را تربیت می‌کنید که آینده کشور را براساس باورمندی به خدا در همه ابعاد و شئون فعالیت خود رقم خواهد زد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه دانشگاه نه مکان تربیت بلکه مکان اصلاح تربیت است، گفت: این‌طور هم نیست که بگوییم مسئولیت آموزش این مسائل فقط بر عهده اساتید الهیات و مبانی دینی است و مثلاً استاد بزرگوار علوم فنی مهندسی یا دانش پزشکی، تکلیف و رسالتی در این باره ندارد. خیر، هر انسانی در هر شغل و جایگاهی که در جامعه انسانی دارد، مکلف است اخلاص پیشه کند و به مسئولیتی که در ترویج و تحکیم مبانی اندیشه «حَسبُنَا الله» دارد، جامه عمل بپوشاند.

دانشگاه، عرصه تقویت ارزش‌های اخلاقی در جوانان

وی بیان کرد: برادران و عزیزان، آگاه باشید که دانشگاه محیط تربیت نیست و پرورش فقط در زمانی می‌تواند در وجود فرد نهادینه شود که انسان در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی پیش از دانشگاه باشد. وجود یک دختر نوجوان و یک پسر غیردانشجو در هر حال آماده پذیرش حق و مبانی تربیتی است اما مرد کاملی که راهی دانشگاه می‌شود و زن بالغه‎ای که دوران آموزش عالی را آغاز می‌کند، شخصیت و باورمندی او هرچه باشد، پیش از این شکل گرفته و وقتی پا به دانشگاه می‌گذارد، فقط این فرصت برای ما وجود دارد که نقاط مثبت و ویژگی‌های اخلاقی را در او تقویت و خصایص منفی و باورهای نادرست را کمرنگ کنیم.

حرمت شخصیت اساتید دانشگاه باید حفظ شود

علم الهدی با تأکید بر ضرورت ارتباط سازنده میان مدیران و اساتید دانشگاه‌ها اظهار کرد: در تعامل با استاد، نباید حرمت شخصیت و جایگاه اثرگذار او فراموش شود. اینجا جای رفاقت و دوستی است و می‌توان با رویکرد تفاهم و تعامل، ظرفیتی را در جریان اساتید دانشگاه تقویت کرد که به ترویج دین و ارزش‌های اخلاقی ختم شود. دانشگاه می‌تواند به عرصه عظیم انسان‎سازی تبدیل شود درصورتی که چنین روابط سازنده‌ای میان مدیران نظام آموزش عالی و اساتید دانشگاه شکل بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.